G4 ødelægger filer
Fra : Niels Prins

Dato : 25-03-03 01:24

en af vennerne har en G4 400mHz som han bruger primært til at redigere
noder på i programmet Finale. Det har han gjort i nogle år og har en del
gamle Finale filer. Problemet er at en del af disse filer er defekte og
ikke kan åbnes og alt tyder på at det er de dokumenter han opbevarer på
hans G4 der er fejl på. Han har nogle gamle backups som er OK. Mit
spørgsmål er hvad der kan være årsag til at disse filer bliver ødelagt.
De fleste er blot blevet kopieret til harddisken men har ikke været
redigeret på denne maskine. Bundkortet er lige blevet skiftet for et par
måneder siden af andre årsager, så jeg gætter på en hardware fejl på
harddisken evt. ide controlleren. Jeg har foreslået ham at købe ny
harddisk og en ny ide controller så han undgår eventuelle fejl på det
eksisterende system, men er der andet han kan gøre?

Jeg ved at defekt ram også kan skabe problemer på harddisken, men er der
andre kilder til fejl man skal tjekke?

Han kører system 9.2 + den nyeste udgave af finale (2003?)

Fra : 3000 Peter Perlsø

Dato : 25-03-03 17:05

Niels Prins <niels@_spam_prins.dk> wrote:

> Han har nogle gamle backups som er OK. Mit
> spørgsmål er hvad der kan være årsag til at disse filer bliver ødelagt.

"fregner" på harddisken. Hvor gammel er harddisken? Hvilket fabrikat? Er
harddisken korrekt ventileret?

--
- Peter +45 5192 3981
"Det er helt rigtigt at dømme dem til døden, når de forlader Islam"

Fra : Niels Prins

Dato : 26-03-03 00:26

In article <1fsdzd5.fz6psekzzmxdN%no_spam@invalid_email.com>,
no_spam@invalid_email.com (3000 Peter Perlsø) wrote:

> "fregner" på harddisken. Hvor gammel er harddisken? Hvilket fabrikat? Er
> harddisken korrekt ventileret?

fregner????......

Harddisken er den standard disk der fulgte med computeren G4 400 mHz -
det er vel et par år siden den blev købt. Ventileringen burde være OK da
computeren står rimeligt frit og der ikke er installeret ekstra
diske/kort i den.

Fra : 3000 Peter Perlsø

Dato : 26-03-03 12:32

Niels Prins <niels@_spam_prins.dk> wrote:

> fregner????......

Det er et udtryk som dækker fejl i hukommelseslagre. RAM, HD, Zip, CD
osv.

> [...]
> det er vel et par år siden den blev købt. Ventileringen burde være OK da
> computeren står rimeligt frit og der ikke er installeret ekstra

Alderen alene taler imod den - specielt hvis det er en IBM disk.

Fra : Niels Prins

Dato : 26-03-03 23:26

In article <1fsfcbz.1u6w3fazrdtugN%no_spam@invalid_email.com>,
no_spam@invalid_email.com (3000 Peter Perlsø) wrote:

> Alderen alene taler imod den - specielt hvis det er en IBM disk.

Mit eget bud har også været harddisken - men hvad med IDE controlleren.
Jeg ved af personlig erfaring at der var problemer med PowerMac B/W ver.
1. Er der info om problemet har eksisteret på andre modeller siden?

Niels

Fra : 3000 Peter Perlsø

Dato : 27-03-03 00:27

> [...]

> Jeg ved af personlig erfaring at der var problemer med PowerMac B/W ver.
> 1. Er der info om problemet har eksisteret på andre modeller siden?

jeg har svært ved at se hvordan en fejl i controlleren skulel udvælge
specifikke arkiver og korrumpere dem.

Fra : Niels Prins

Dato : 27-03-03 10:08

In article <1fsgejx.1crw8xj1iwjizyN%no_spam@invalid_email.com>,
no_spam@invalid_email.com (3000 Peter Perlsø) wrote:

> jeg har svært ved at se hvordan en fejl i controlleren skulel udvælge
> specifikke arkiver og korrumpere dem.

Ganske enig - men mener du dermed at fejl på harddisken kan udvælge
specifikke arkiver og korrumpere dem?

Fra : 3000 Peter Perlsø

Dato : 27-03-03 11:44

Niels Prins <niels@_spam_prins.dk> wrote:

> Ganske enig - men mener du dermed at fejl på harddisken kan udvælge
> specifikke arkiver og korrumpere dem?

Pointen er netop, at "fregner" på harddisken ikke vælger specifikt, men
bare fejler at lagre data korrekt for de arkiver det placeres "ovenpå"
dem.

Så er fer fejl liberalt placeret over diskoverfladen, så er du på
spanden.