BIOS-setup(OT)
Fra : Morten Lind

Dato : 24-03-03 14:58

Ja, ja, ja, ja.........jeg véd det godt, men jeg vil hellere spørge i et
forum af intelligente mennesker, end at få otteogtredive forkerte svar,
som jeg alligevel ikke forstår, i et vinduespudserforum, så jeg
undskylder mange gange og opfordrer til at betragte det som en
udfordring

Undskyld

Jeg har en kvindelig kollega, der er ualmindelig sød, og i hendes
boligkompleks er just indlagt "villabyerneNET" - Internet &
lokaltelefoni.

Jeg er udset til at installere netkort og opsætning på en gammel
Windåse, men no problem......hvad gør man ikke...?

Møder op hér til morgen på en fridag kl. 07:30, åbner maskinen - sætter
netkort og mere RAM i (opr. 24MB - nu 64MB) og lægger disketten med
kortdriveren i drevet.

Tak, siger Windows 95 - giv mig systemCD.....

Dén har hun ikke.........(!)

Jeg har så en 98 i inderlommen, men ingen startdiskette - den hentes hos
naboen -

Så er jeg tryg, og grundformatterer damens PC, med henblik på at
installere Win 98, og derefter sætte den på LAN´et......

Og så begynder det sjove.......maskinen vil IKKE læse startdisketten.

Diskette OK - afprøvet på en anden maskine
Drevet OK - virkede jo med netdriverdisketten
Bios sat til Drev A= 1.44MB diskette

Men jeg kan i BIOS ikke vælge en prioriteret række af bootdiscs

Tre forskellige har hjulpet til, og alle siger, de ikke kender den BIOS?

Kan det være for gammelt - kan man omgå sådan noget - eller skal man
bare købe en ny maskine?

Maskinen er en ´91(cirka) Fujitsu desktopPC.....

Hvis Heureka findes, søges det hér

På forhånd mange tak fra
Morten
--
¨"Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst"(ML)
http://www.belzebub.biz

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 24-03-03 17:14

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> [...]
> installere Win 98, og derefter sætte den på LAN´et......
>
> Og så begynder det sjove.......maskinen vil IKKE læse startdisketten.

Hvad sker der? Siger den bare intet system?

> Diskette OK - afprøvet på en anden maskine
> Drevet OK - virkede jo med netdriverdisketten
> Bios sat til Drev A= 1.44MB diskette
>
> Men jeg kan i BIOS ikke vælge en prioriteret række af bootdiscs

Du kan vel tilfældigvis ikke vælge CD-ROM som bootdrev?

> [...]
> bare købe en ny maskine?
>
> Maskinen er en ´91(cirka) Fujitsu desktopPC.....

'91!!! Hvad sider der i den maskine? En 486'er? Hvis der gør, så drop
det!

> Hvis Heureka findes, søges det hér

Det ser sort ud... Den burde dog kunne læse disketten, uanset hvad for
en hardware den har, men det er ikke sikkert, at CD-ROM driveren på
disketten passer til hendes CD-ROM drev. Du risikerer at skulle finde
den rigtige driver og kopiere den ned på disketten, hvorefter
autoexec.bat og config.sys skal indstilles rigtigt. Det er _rigtigt_
mange år siden jeg har gjort det, så jeg kan desværre ikke være til
nogen hjælp der.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Lind

Dato : 24-03-03 17:46

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Hvad sker der? Siger den bare intet system?

Jo, den starter op......tæller indbygget RAM - og udvidet RAM, og siger
Ctrl+alt+esc for set-up.....

Det HAR jeg jo gjort - og sat den til at vælge diskettedrev, så ved
reboot lader jeg den køre forbi set-up.

Hvorefter den går i sort, og blinker med markøren i øverste venstre
hjørne - nada -

> Du kan vel tilfældigvis ikke vælge CD-ROM som bootdrev?

Nej.....jeg kan vælge drev A og B med fire diskettestørrelsesenheder:
floppy 5+" og så videre

> '91!!! Hvad sider der i den maskine? En 486'er? Hvis der gør, så drop
> det!

Okay

> [...]
> autoexec.bat og config.sys skal indstilles rigtigt. Det er _rigtigt_
> mange år siden jeg har gjort det, så jeg kan desværre ikke være til

Se, det lyder jo mere rigtigt, René......at driveren ikke passer til
hendes maskine(CD).

Jeg skal ikke have kopieret nogetsomhelst......der er en kæmpePC på
tilbud i Aldi på onsdag.........

Men tak for interessen.......Mine børns storebror foreslog at skifte
bundkortet, så fik jeg ny BIOS, hæ hæ.....(Ikke uden kreative evner).

Med venlig hilsen
Morten

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 24-03-03 17:49

> [...]

> reboot lader jeg den køre forbi set-up.
>
> Hvorefter den går i sort, og blinker med markøren i øverste venstre

Hmm... dvs. at den faktisk ikke får læst command.com ind fra disketten.
Det er skidt.

> Se, det lyder jo mere rigtigt, René......at driveren ikke passer til
> hendes maskine(CD).
>
> Jeg skal ikke have kopieret nogetsomhelst......der er en kæmpePC på
> tilbud i Aldi på onsdag.........

Ja, jeg har set den. Det er en supermaskine med alt hvad man kan ønske
sig (bortset fra OS X , man skal dog lige have en passende skærm. Det
vil være en skændsel af køre den med en eller anden oldenordisk 14"
eller 15" skærm, som jeg kunne forestille mig at hun havde.

Hun kan evt. købe den 17" TFT skærm, som de også har. Jeg ved ikke hvor
god den er, men prisen er i orden!

> Men tak for interessen.......Mine børns storebror foreslog at skifte
> bundkortet, så fik jeg ny BIOS, hæ hæ.....(Ikke uden kreative evner).

Man kan skifte så neget på PC, men i hendes tilfælde er det nok ikke
engang et ATX kabinet, da den er for gammel, så nye motherboards vil nok
ikke passe.

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 26-03-03 02:00

René Frej Nielsen wrote:

> [...]
> eller 15" skærm, som jeg kunne forestille mig at hun havde.
>
> Hun kan evt. købe den 17" TFT skærm, som de også har. Jeg ved ikke hvor

Har lige tjekket priserne ved ALDI tyskland, Der er en 929 kr. at spare
hvis det er et sæt !

Pris i DK:

PC      9499
17" TFT      2999
Total i DK 12498

Pris i Tyskland ved kurs 7,4265 http://www.eu-oplysningen.dk/eurokurs/

PC      8755
17" TFT      2814
Total i tysk 11569

Men hvis brugeren ikke er poweruser er en billig model nok rigeligt.
edbpriser.dk -> Computere-> samlet med / uden skærm og indsæt en max
pris. Hun får meget for 3-4000 kr.

Min egen knægt købte en 1700Mhz Pentium 4 byg selv for 1995,- uden HD.
og RAM. den fåes også med for 2995,-
http://www.edb-mix.dk/edbpriser.asp?nr=a1

(hviske.... den køre faktisk ok med win 2000)

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 26-03-03 19:11

Henrik Lindskou <sydjyderfjern@worldonline.dk> wrote:

> Har lige tjekket priserne ved ALDI tyskland, Der er en 929 kr. at spare
> [...]

Men det er næppe nok til at det kan betale sig, at tage til Tyskland.

> [...]
> og RAM. den fåes også med for 2995,-
> http://www.edb-mix.dk/edbpriser.asp?nr=a1
>
> (hviske.... den køre faktisk ok med win 2000)

Ja, Windows 2000 kører ganske fornuftigt, men det er dog stadig Windows
på godt og ondt.

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 26-03-03 23:21

René Frej Nielsen wrote:
> Henrik Lindskou <sydjyderfjern@worldonline.dk> wrote:

> Men det er næppe nok til at det kan betale sig, at tage til Tyskland.

Tjaa, jeg har ca. 20 km til flensborg hvor der er indtil flere ALDI
butikker.

> Ja, Windows 2000 kører ganske fornuftigt, men det er dog stadig Windows
> på godt og ondt.

Enig !

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-03-03 00:48

Henrik Lindskou <sydjyderfjern@worldonline.dk> wrote:

> Tjaa, jeg har ca. 20 km til flensborg hvor der er indtil flere ALDI
> butikker.

Det gør selvfølgelig en forskel. Der er langt og dyrt fra Nordsjælland!

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 27-03-03 10:53

René Frej Nielsen wrote:

> Det gør selvfølgelig en forskel. Der er langt og dyrt fra Nordsjælland!

Ja, så er fortjensten væk. Der er såvidt jeg ved ingen ALDI i Sverige.

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 25-03-03 00:15

mortenlind@mac.com (Morten Lind) writes:

> Diskette OK - afprøvet på en anden maskine

Floppy'er går pr. definition i stykker hele tiden. Lad evt. et par nye
boot-disketter og prøv igen-

> Drevet OK - virkede jo med netdriverdisketten Bios sat til Drev A=
> 1.44MB diskette Men jeg kan i BIOS ikke vælge en prioriteret række
> af bootdiscs

Det lyder som om, du har indstillet bios helt fint. På sådan en gammel
sag vil den typiske boote floppy -> harddisk.

> Tre forskellige har hjulpet til, og alle siger, de ikke kender den
> BIOS? Kan det være for gammelt - kan man omgå sådan noget - eller
> skal man bare købe en ny maskine?

Jeg har meget svært ved at forestille mig en sådan ældre maskine, der
ikke kan boote på floppy. Det spiller i den forbindelse ikke den store
rolle, hvilken bios der er tale om. Test din boot-disk, og prøv igen.

-j

--
http://janus.dk

Fra : Morten Lind

Dato : 25-03-03 14:35

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> [...]
> ikke kan boote på floppy. Det spiller i den forbindelse ikke den store
> rolle, hvilken bios der er tale om. Test din boot-disk, og prøv igen.

OK - René & Janus......Kvinden bor i Køge og dér kommer jeg ikke lige
forbi hver dag, men hun har købt sin nabos PC og den var jeg inde at se,
i forbindelse med kopiering af startdisketten......

Hun får en et år gammel Pentium III(800?), CD-RW, Win.XP, 40GB HD og en
helvedes masse familieprogrammer og en Panasonic 19" skærm for 5000,-
over fem måneder......

Nu er hun tilfreds - og jeg slipper for at rode mere Så jeg er også
tilfreds.......

Tusind tak for jeres interesse - jeg har fortalt hende om gruppen
hér/Jer - og hun er imponeret

Det indbragte mig to gamle 32MB RAM klodser og et splinternyt netkort
RJ45

Det skal hun jo ikke bruge til den gamle mere, og jeg håber, jeg kan
bruge RAM´en i mine Performaer (72pins)

Så alle er glade og det er jo ikke at foragte

Tak for hjælpen fra
Morten

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 25-03-03 14:43

mortenlind@mac.com (Morten Lind) writes:

> Hun får en et år gammel Pentium III(800?), CD-RW, Win.XP, 40GB HD og
> en helvedes masse familieprogrammer og en Panasonic 19" skærm for
> 5000,- over fem måneder......

Lyder glimrende.

> Nu er hun tilfreds - og jeg slipper for at rode mere Så jeg er
> også tilfreds.......

Det kan jeg snildt sætte mig ind i.

-j

--
Så er det officielt: Der er en unge på vej!
Estimated time of arrival: Medio september 2003

Fra : Morten Lind

Dato : 25-03-03 14:51

Janus Sandsgaard <spam@janus.dk> wrote:

> Lyder glimrende.

> Det kan jeg snildt sætte mig ind i.
>
> -j

Hæ, hæ.....
M.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 25-03-03 20:24

> [...]

> over fem måneder......
>
> Nu er hun tilfreds - og jeg slipper for at rode mere Så jeg er også

Det er nok det sidste der er det afgørende her Lige umiddelbart
lyder det lidt dyrt, men hvis det er en god skærm, så er prisen i orden.

Fra : Morten Lind

Dato : 26-03-03 14:14

René Frej Nielsen <spam02@tdcadsl.dk> wrote:

> Det er nok det sidste der er det afgørende her Lige umiddelbart
> lyder det lidt dyrt, men hvis det er en god skærm, så er prisen i orden.

he, he.....behøver du være så direkte, René?...

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 26-03-03 02:09

Morten Lind wrote:

> [...]
> bruge RAM´en i mine Performaer (72pins)
>
> Så alle er glade og det er jo ikke at foragte

Ser at det er løst så se bort fra det tidligere indlæg.

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Henrik Münster

Dato : 26-03-03 05:46

> [...]

> tilfreds.......
>
> Tusind tak for jeres interesse - jeg har fortalt hende om gruppen

Jeg sad ellers lige og tænkte, at det var alle tiders lejlighed til at
lokke hende over på Mac-siden. En brugt iMac fås jo billigt, og man må
vel efterhånden kunne få brugte G4 iMac eller en eMac til rimelige
priser. Nu har du jo fortalt hende, hvor flinke vi er her.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 26-03-03 14:16

> [...]
> vel efterhånden kunne få brugte G4 iMac eller en eMac til rimelige
> priser. Nu har du jo fortalt hende, hvor flinke vi er her.

Jeg var faktisk igang med at overtale hende, men naboen pressede jo på,
og han havde allerede hjulpet, så jeg tror, det gjorde udslaget
M.