Skærme
Fijala 3554
Ny fladskærm, hvad så med:
Fra : Peter @ Team-PsHdO

Dato : 24-03-03 08:21

Hej.

Jeg har lyst til at få udskiftet min gode gamle KFC skærm med en ny smart
fladskærm, men jeg har nogle spørgsmål....

Skærmen skal (næsten) udelukkende bruges til 2d, jeg spiller ikke, men vil
meget gerne kunne læse hvad der står på skærmen, og se billeder mv........
En enkelt 3d-demo kommer der engang i mellem man lige skal se - men det er
ikke det valget skal baseres på.....

Jeg har et normalt skærmkort, kan det bruges ??
Eller skal der speciel skærmudgang til ??

Hvad med pixelfejl ??
Er der nogle skærme der er bedre end andre ??
Min bærebare HP computer skal over 5 pixelfejl, for at de reperere det, hvor
er grænsen for "almindelige" fladskærme ??

Er der nogle mærker der er bedre end andre ??
(Det er der vel nok...)

Hænger pris og kvalitet sammen ??
Ja, ja....sjovt spørgsmål, men jeg har en tanke om at man kan finde en
billig fladskærm, der er lige så god som en dyr, den mangler så bare
navnet.....

Hvis i kan henvise mig til noget fornuftigt læsning så vil det være
fint.....

Mvh.
Peter

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 24-03-03 08:43

On Mon, 24 Mar 2003 08:21:27 +0100, Peter wrote:

> Jeg har et normalt skærmkort, kan det bruges ??
> Eller skal der speciel skærmudgang til ??

En ting du skal være opmærksom på hvis skærmen skal kobles til en
DVI-udgang[1], er om skærmkortet kan trække den opløsning du vil have,
på den port (og at det har sådan en .

Jeg blev meget overrasket da jeg opdagede, at Matrox G550 højest kan
køre 1280x1024 pixels på en skærm koblet til DVI-porten, selvom det
sagtens kan meget mere på en traditionel skærm. Jeg blev nødt til at
købe et ATI Radeon kort.

Mvh.

Adam

[1] Skal alle fladskærme det i dag?

--
"Vad gör dom på dagis i Övik?" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Peter @ Team-PsHdO

Dato : 24-03-03 11:03

Hej.

> En ting du skal være opmærksom på hvis skærmen skal kobles til en
> DVI-udgang[1], er om skærmkortet kan trække den opløsning du vil have,
> på den port (og at det har sådan en .

Jeg har slet ikke DVI udgang på mit skærmkort....
Udelukker det så mig fra at kunne køre med en fladskærm ??
Hvis nej, er der så evt. åbentlyse fordele ved at køre med DVI forbindelse
??

Mvh.
Peter

Fra : David T. Metz

Dato : 24-03-03 12:31

Peter @ Team-PsHdO kalligraferede, i
> Hej.

> Jeg har slet ikke DVI udgang på mit skærmkort....
> Udelukker det så mig fra at kunne køre med en fladskærm ??

Nej. Langt de fleste har analog indgang (alm. vga-stik)

> Hvis nej, er der så evt. åbentlyse fordele ved at køre med DVI
> forbindelse ??

Til dels et religionsspørgssmål. Personligt tror jeg ikke det er
overvældende forskelle (det jeg har set selv i hvert fald).

David

Fra : Peter @ Team-PsHdO

Dato : 24-03-03 12:47

Hej.

> Jeg har slet ikke DVI udgang på mit skærmkort....
> Udelukker det så mig fra at kunne køre med en fladskærm ??

Ok nej, det gør det så ikke kan jeg jo selv læse mig til....

> Hvis nej, er der så evt. åbentlyse fordele ved at køre med DVI forbindelse
> ??

Ja, at der der, der er ikke en ekstra D/A i PC´en og en A/D i skærmen.....
(Det har jeg også lige læst....)
Men giver det så mærkbar forskel så det bare er et "MUST" for at køre med
fladskærm at man har (og bruger) DVI ??

Til sidst:
Er det ikke muligt at købe ACER 732 i DK ??
Eller hvor skal man købe den ?? (Evt. link)
Det lyder som om det er den rigtig fin skærm.....

Mvh.
Peter

Fra : Peter @ Team-PsHdO

Dato : 24-03-03 12:51

Hej....

> Er det ikke muligt at købe ACER 732 i DK ??
> Eller hvor skal man købe den ?? (Evt. link)
> Det lyder som om det er den rigtig fin skærm.....

Ja ja ja, jeg skal nok stoppe nu......
En søgning på google ACER 732 gav intet i dk, men den er selvfølgelig på
edbpriser.dk.....
flovt....

Mvh.
Peter

Fra : JRS

Dato : 24-03-03 13:13

"Peter @ Team-PsHdO" <pshdo@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Ja ja ja, jeg skal nok stoppe nu......
> En søgning på google ACER 732 gav intet i dk, men den er selvfølgelig på

Kan kun anbefale denne skærm .. Acer har en politik der siger at man kan få
skærmen byttet hvis der er 5 pixelfejl eller derover .. Gjorde selv brug af
denne ordning. Den jeg har nu har en enkelt fejl..
Men ellers har den et fedt design, og godt billede .. Kører både med DVI og
alm D-sub på den, men oplever faktisk underlige forstyrrelser i billedet når
jeg kører DVI .. om det så er mit gfx-kort (Radeon 8500) eller det er
indgangen på skærmen har jeg ikke lige fået tjekket .. Men kvalitetsmæssigt
kan jeg heller ikke se forskel på om jeg kører DVI eller analog ..

MVH
JRS

Fra : Peter @ Team-PsHdO

Dato : 24-03-03 14:03

Hej.

> [...]

af
> denne ordning. Den jeg har nu har en enkelt fejl..

Hvad er det der gør at man åbenbart må leve med pixel-fejl uanset hvad man
gør ??
Er det eks. konstruktionen, der gør at det aldrig kan lade sig gøre at blive
100% fri for fejl ??
Jeg vil da nødigt have en skærm med eks. 5 defekte prikker midt på skærmen i
én "lang" streg, eller en "stor" hvid prik.....
Ude i kanterne gør det nok ikke så meget med lidt fejl, så hvis de bare
kunne lægge dem i nederste højre hjørne, så er det ok....

> [...]
og
> alm D-sub på den.
>Men kvalitetsmæssigt kan jeg heller ikke se forskel på om jeg kører DVI

Ok, tak for info.....

Det bliver nok sådan en ACER jeg springer på

Mvh.
Peter

Fra : JRS

Dato : 24-03-03 17:12

> [...]
> gør ??
> Er det eks. konstruktionen, der gør at det aldrig kan lade sig gøre at

Når de laver panelerne sker der fejl en gang imellem .. Man skal tænke på at
en 17" skærm består af 3x1280x1024 pixels .. og bare én af disse er i
stykker har man en pixelfejl..
Hvis de skulle test og smide de paneler ud der havde et par fejl ville
prisen på tft-skærme nok stige til mindst det dobbelte..

> Jeg vil da nødigt have en skærm med eks. 5 defekte prikker midt på skærmen
> én "lang" streg, eller en "stor" hvid prik.....
Derfor der er politikken omkring 5 fejl

> Ude i kanterne gør det nok ikke så meget med lidt fejl, så hvis de bare
> kunne lægge dem i nederste højre hjørne, så er det ok....

Ja det er jeg os glad for at det er der min fejl ligger .

> Det bliver nok sådan en ACER jeg springer på

Jeg har ihvertfald heller ikke fortrudt købet. Og den er også fin til
3d-spil osv ..

MVH
JRS

Fra : Peter @ Team-PsHdO

Dato : 24-03-03 19:23

> Derfor der er politikken omkring 5 fejl

Ja, men er 5 eks. hvide prikker ikke meget hvis de eks. ligger i forlængelse
af hinanden, eller i en klump midt på skærmen ??

Heder det ikke noget med max. 5 pixelfejl, dog max 2 (eller 3) ved siden af
hinanden ??

Mvh.
Peter

Fra : JRS

Dato : 25-03-03 10:08

> [...]
> af hinanden, eller i en klump midt på skærmen ??
>
> Heder det ikke noget med max. 5 pixelfejl, dog max 2 (eller 3) ved siden

Ikke ved Acer .. Deres danske politik som man kan læse på www.acer.dk hedder
det sig at skærmen kan byttes ved 5 fejl eller derover .. Når man kigger på
deres politik på www.acer.com står der vist noget med at der skal være bare
en fejl i midten af skærmen, eller 5 spredt ..

MVH
JRS

Fra : Jacob Riis

Dato : 24-03-03 14:37

[Snip]

> [...]
> jeg kører DVI .. om det så er mit gfx-kort (Radeon 8500) eller det er
> indgangen på skærmen har jeg ikke lige fået tjekket ..

[Snip]

Inde på boardet (forum) på www.prad.de har der været adskillige tråde om
folk med problemer med pixel fejl når de bruger DVI indgangen. Sådan som jeg
har forstået det skulle der være en hardwarefejl i nogle skærme som kun kan
rettes ved at skærmen sendes tilbage til Acer og man får udleveret en ny en.
Brug forummets søgefunktion og indtast Acer AL732 pixelfehler så kan du se
at par af de tråde jeg henviser til. Jeg har ikke selv fået testet min
DVI-indgang, da jeg ikke har fået et kabel endnu, så jeg venter spændt på om
det virker.

Hvis du har en af´de nyeste ATI drivere er der også nogle indstillinger i
kontrolpanelet beregnet til fladskærme, hvor man kan regulere et par
indstillinger, det er da et forsøg værd.

kig også her
http://mirror.ati.com/support/infobase/dvitroubleshooting.html

--
Jacob, Acer AL732

Fra : Flemming Joensson

Dato : 24-03-03 16:53

"JRS" <jrs@kvalme.dk> wrote in

> [...]
> man kan få skærmen byttet hvis der er 5 pixelfejl eller derover ..
> Gjorde selv brug af denne ordning. Den jeg har nu har en enkelt

www.tomshardware.com har en artikel om pixelfejl og sammenligninger
mellem de forskellige fabrikanters politik for ombytning. Ganske
interessant læsning (underligt nok er Acer en af dem som ikke har
svaret, hvilket kan virke lidt sjovt da de åbenbart ligger i den bedre
ende for ombytning af 17" LCD).

http://www.tomshardware.com/display/20030319/index.html

Mvh.
Flemming

--
Hvis du vil svare per e-mail skal "fjerndette." fjernes fra
mailadressen.

Fra : Flemming Joensson

Dato : 24-03-03 16:48

"Peter @ Team-PsHdO" <pshdo@get2net.dk> wrote in

> Men giver det så mærkbar forskel så det bare er et "MUST" for at
> køre med fladskærm at man har (og bruger) DVI ??

Der er en bestemt type fejl i billedet som kun opstår med analogt
signal. Anandtech havde en artikel hvor de anmeldte enten en Samsung
eller en Hitachi fladskærm (de sammenlignede i hvert fald en Samsung og
en Hitachi deri) hvor de uddybede hvilke fejltyper der var. Og den ene
type fejl havde både Samsung og Hitachi i analog mode, mens samme fejl
ikke var der i DVI mode. Så der er fordele ved at bruge DVI frem for
analog. Men hvis ikke den pågældende fejl er noget der generer dig i
analog mode, så kan du jo bare lade være med at købe nyt grafikkort før
du alligevel skal opdatere det - og til den tid er der sikkert DVI på
langt de fleste grafikkort.

Flemming

Fra : David T. Metz

Dato : 24-03-03 12:32

Adam Sjøgren kalligraferede, i news:87d6khqkgl.fsf@virgil.koldfront.dk
> [1] Skal alle fladskærme det i dag?

Langt de færreste har kun DVI.

David

Fra : David T. Metz

Dato : 24-03-03 12:43

Peter @ Team-PsHdO kalligraferede, i
> Jeg har et normalt skærmkort, kan det bruges ??

Det du skal overveje er hvilken opløsning skærmkortet kan levere. TFT-skærme
er kun rigtigt skarpe i dere "native resolution" - typisk 1024*768 i 15" og
1280*1024 i 17".

> Eller skal der speciel skærmudgang til ??

Næsten aldrig. Tjek at skærmen har vga-indgang.

> Hvad med pixelfejl ??
> Er der nogle skærme der er bedre end andre ??
> Min bærebare HP computer skal over 5 pixelfejl, for at de reperere
> det, hvor er grænsen for "almindelige" fladskærme ??

Afhænger af producent/forhandler. Der er to måder at sikre sig på: køb ved
fjernhandel, så har du nemlig 14 dages returret. Gå hen i butikken og bed om
at se den skærm du vil købe i brug før du tager den med (det gjorde jeg).

> Er der nogle mærker der er bedre end andre ??
> (Det er der vel nok...)

Generelt får Samsung mest positiv omtale. De leverer TFT-paneler til en del
andre producenter - og så sidder der gerne et klistermærke med "WiseView" på
(Samsungs OEM-mærke for tft-paneler). Min egen (Orion) er en sådan og jeg er
meget tilfreds - købt i tdc-butikken.

> Hænger pris og kvalitet sammen ??

Med forbehold for design. Fx. betaler man ekstra for det relativt pæne
design på Neovo skærmene. Teknologisk har de haltet bagefter andre skærme
til samme pris (især på refresh-tider og for nogle modeller antal farver,
fx. "F 15").

> Ja, ja....sjovt spørgsmål, men jeg har en tanke om at man kan finde en
> billig fladskærm, der er lige så god som en dyr, den mangler så bare
> navnet.....

"Lige så god" er måske så meget sagt. Fx. har belysningen bag selve
tft-panelet betydning for kvaliteten af billedet. Tjek derfor selv hvad du
kan holde ud at se på. Til overvejende 2D-brug vil langt de fleste skærme
være gode - de er generelt meget skarpe - det der kan irritere er evt. ujævn
belysning af skærmfladen.

> Hvis i kan henvise mig til noget fornuftigt læsning så vil det være
> fint.....

Om?

På tomshardwareguide.com er der gennemgang af tft-skærmenes teknologier (og
lign. fx. MVA) samt test af en del skærme, men vist nok ikke de billigste
varianter. Man bliver dog klog på fænomenet generelt.

David

Fra : JOB

Dato : 01-04-03 23:33

Hej Peter, køb ihverttilfælde din tft-skærm på Internet/Postordre - så kan
du kyle dimsen retur hvis den allerede har fejl som nyfødt - det kan man
ikke ved handel over disken! - Jeg taler af erfaring...kun en tur omkring
'jura' newsgruppen gav mig skyts til at returnere en ny LiteOn skærm med en
død pixel - nu venter jeg spændt på en Acer 732AL til 4455,- incl.
forsendelse fra EDB-Direct...det er 544kr mindre end den bedste 'deal over
disken' jeg kunne finde i Falkoner Alle i København med den heftige
konkurrence, og kun et (1!) sted (PC-Land & Software, 5000kr.), tilbød de at
tilslutte en ny skærm og tjekke for fejl på stedet før køb!!! - Pas på
Katten I Sækken! - TDC har 13 (!!!) pixelfejl som grænse på deres Orion
skærm f.eks. - også som ny!!! - køb på postordre og formod, at hvad du køber
over disken kan være returneret af en internet/postordrekunde med et par
pixelfejl, og man kan intet gøre...på fjernkøb er man meget bedre garderet,
og jeg mener at det er essentielt ved tft skærme da fejlfrekvensen åbenbart
er stor...ved fjernkøb er man sikret et køb, der er helt og aldeles som
forventet i 14 dage, og man siger gerne, at fungerer elektronik perfekt de
første 14 dage, så er det i orden!
mvh JOB