Andet multimedie
bentjuul 3670
Billededatabaser
Fra : Henrik Woer

Dato : 26-03-03 01:32

Måske lidt ved siden af emnet her i gruppen men..
I forbindelse med mit speciale er jeg er ved at udarbejde en temmelig stor
billededatabase der skal ligge på nettet. Men jeg mangler inspiration til
opsætning af tekst mv. Er der nogle der har nogle gode links der måske kunne
hjælpe mig lidt på vej?
--
Henrik Woer
www.henrik.woer.dk

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 26-03-03 10:04

Henrik Woer wrote:

> Måske lidt ved siden af emnet her i gruppen men..

Du får nok lige så meget eller mere ud af at spørge i webdesigngruppen.

> I forbindelse med mit speciale er jeg er ved at udarbejde en
> temmelig stor billededatabase der skal ligge på nettet. Men jeg
> mangler inspiration til opsætning af tekst mv.

Jeg har rodet (og roder fortsat) med at få vist billeder på en måde,
der tilpasser sig browserens bredde: http://ekot.dk/www/caption2/

Mht. udseende og navigation, vil det nok hjælpe, hvis du skriver hvad
dit speciale er om. Hvis det f.eks. drejer sig om serier af billeder,
men meget lille variation indenfor serien, ville det nok være smart med
en opsætning, der tydeliggjorde variationen. Hvis der er en stor mængde
tekst til hvert billede, skal der nok ikke så mange billeder på hver
side - til gengæld kan de så vises i rimelig størrelse. Osv.
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Henrik Woer

Dato : 26-03-03 10:25

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> tekst til hvert billede, skal der nok ikke så mange billeder på hver
> side - til gengæld kan de så vises i rimelig størrelse. Osv.

Hej Toke (og andre i gruppen)

Der er tale om en database der omhandler Isefjordsværkstedets kalkmalerier.
Der vil blive registreret omkring 1500 billeder. Hvoraf jeg gerne vil ham
dem op i en ordentlig størrelse 500 - 600 px * 600 px eller noget i den
stil. Alt efter brugerens valg af søgninger kan der komme temmelig meget
tekst på (se. f.eks..
http://www.woer.dk/speciale-provetastning.asp) Er der nogle der kender nogle
databaser hvor man udover billederne også organiserer så store
databaseresultater?

Jeg er først lige gået i gang med at overveje den visuelle fremstilling, så
jeg er lidt på herrens mark.

Henrik

Fra : Henrik Torp

Dato : 27-03-03 21:54

"Henrik Woer" skrev

> [...]
nogle
> databaser hvor man udover billederne også organiserer så store

Siden du allerede arbejder med microsoft teknologi (asp), hvorfor så ikke
bruge en acces-database?

En sådan kan også håndtere billeder - enten som referencer, eller hvor
billedet er lagt ind i databaseposten. Jeg går ud fra, at du allerede kender
til database teknik.

Et lettere alternativ er at lave diasshows - f.eks. arrangeret som
forskellige temaer - på nettet, f.eks. vha. photoshop7. Så må du bare
håndtere alle billed-oplysningerne på en anden måde, dvs. i det
databaseprogram, du foretrækker.

Venlig hilsen
Henrik

Fra : Henrik Woer

Dato : 27-03-03 22:04

"Henrik Torp" <henriktorp@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> forskellige temaer - på nettet, f.eks. vha. photoshop7. Så må du bare
> håndtere alle billed-oplysningerne på en anden måde, dvs. i det

Hej igen

Jeg tror jeg har skrevet en start på denne tråd som ikke kunne forstås. Jeg
prøver igen. Det jeg søger er netop inspiration. Jeg laver databasen i
Acess, problemet er, at der er ualmindelig mange registreringer. Det jeg
mangler er links til andre databaser hvor der både er billeder og mange
registreringer, så jeg kan få inspiration til opsætningen. Da jeg tænkte en
del af jer jo nok bruger store billeddatabaser forsøgte jeg med et indlæg
her.

Fra : Henrik Torp

Dato : 27-03-03 22:32

"Henrik Woer" skrev
> [...]
en
> del af jer jo nok bruger store billeddatabaser forsøgte jeg med et indlæg

Nåh, det kan jeg ikke hjælpe med.

Dog vil jeg sige, at det - som al anden kommunikation - afhænger mere af
målgruppen end af, hvordan andre gør.

Hvem kigger på billeder fra kirker? Jo bedre du kender dem, desto lettere
kan du lave opsætningen, så de finder den interessant og informationerne
troværdige.

Venlig hilsen
Henrik