Andet multimedie
bentjuul 3670
Er det muligt?
Fra : AN

Dato : 25-03-03 13:20

Hej

Jeg tror nok effekten hedder maping, men er ikke sikker.

Spørgsmålet er om det er muligt i Photoshop og hvis ja... hvordan gør man
det så?

Hvis jeg skal prøve at forklare effekten bliver det sådan her:
Jeg har et billede af et vindue med blå gardiner. Jeg ønsker at udskifte den
blå farve med f.eks. et billede af en blomstermark, men jeg ønsker at bevare
folder og skygger i gardinet, så det kommer til at se ægte ud. Jeg kan godt
finde ud af at vælge den blå farve... slette den og indsætte et andet
billede, men der mister jeg alle folder i gardinet.

Mvh.
Anders

Fra : Thomas

Dato : 25-03-03 13:46

"AN" <tox@xot.denmark> skrev i en meddelelse
> Spørgsmålet er om det er muligt i Photoshop og hvis ja... hvordan gør man
> det så?

Umiddelbart ville jeg lave den blå farve om til hvid og så lægge det andet
billede ovenpå med layeret sat til multiply. Det burde kunne give den effekt
du ønsker.

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - live webcam
http://www.fastfreeway.dk?ref=11242 Får du trafik nok på hjemmeside?
http://www.autobooster.dk/register.php?referer=1152 Stadig ikke nok trafik?

Fra : Madsen

Dato : 25-03-03 14:55

Thomas skrev:

> Umiddelbart ville jeg lave den blå farve om til hvid og så lægge
> det andet billede ovenpå med layeret sat til multiply. Det burde
> kunne give den effekt du ønsker.

Blandingstilstanden overlay er heller ikke så ringe. På følgende
billede har jeg f.eks. markeret den gule markise og sat et andet
billede af en blomst ind i markeringen (Edit > Paste into).
Har ikke rørt ved den oprindelige farve på markisen, men det nye
lag med blomsten er blevet stillet til overlay. Desuden har jeg
kopieret laget med blomsten for at forstærke effekten.

<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/overlay.jpg>

Man kan også prøve med displacement maps, men ofte kan man opnå
det man ønsker vha. de mange blandingstilstande (blending modes)
der findes i lagmenuen.

Madsen.