BMW - service ?
Fra : Kris

Dato : 27-03-03 12:47

Hej!

Min far kigger for tiden efter en motorcykel, og det skal absolut være en
BMW. Hans prisniveau gør at det bliver en fra omkring 1980... Hvordan er
omkostningerne ved at holde sådan en kørende og i fin stand?

Mvh
Kristoffer

Fra : Mads Lund

Dato : 27-03-03 13:23

> Min far kigger for tiden efter en motorcykel, og det skal absolut være en
> BMW.

Det er jo i bund og grund også en, på sin egen måde, ganske fin
konstruktion.

Hans prisniveau gør at det bliver en fra omkring 1980... Hvordan er
> omkostningerne ved at holde sådan en kørende og i fin stand?

Ikke de store. Reservedelene er billige og boksermotorerne er meget
slidstærke (læs mange hundrede tusinde km holdbarhed).

Det eneste "problem" er at ventilerne måske ikke er designet til blyfri
bensin, hvorfor man skal tilsætte blyerstatning. Og hvis man glemmer det, så
brænder den ventilsæderne (men vent lige, der er sikkert nogle BMW kyndige
personer der kan uddybe dette punkt).

Mads Lund, som har lidt under at det fædrende ophav er BMW tosset (R69S)
Ninja9RT

Fra : Ole Fisker

Dato : 27-03-03 14:33

Hej

Selvfølgelig skal det være en BMW

Jeg har købt en del stumper på nedenstående addresse.
http://www.motorworks.co.uk/

Ellers er http://www.krhandel.dk/ også gode at handle med, de har også
brugte stumper.

MVH
Ole Fisker (som er ved at montere AVON fuldkåbe på sin BMW 75/5 årg. 1971)

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 27-03-03 15:24

Jeg har selv i nu 6½ år haft en BMW fra 1976, og til den har jeg også købt
stumper fra de
2 nedennævnte firmaer, som er fine, men trods alt mest fra et andet engelsk
foretagende nemlig:
http://www.motobins.co.uk

Og i begge de engelske firmaers kataloger er der både priser på nye og
brugte reservedele. Og til forbedringer af BMWér har de hver nogle dele som
den anden ikke har, så man derfor er nødt til begge kataloger.
Da Europa jo er EU så skal der betales moms i det land hvor fra varen sendes
og derfor
er det jo den engelske moms på 17½ % der betales. Og de er hurtige til at
sende varer i Moto-Bins, så i Danmark fik jeg delene 3 - 4 dage efter fax,
Her i Thailand efter 5 dage via e-mail; faxforbindelserne kan volde
problemer.

Der er jo også BMW MC Klub Danmark: www.bmw-mc-klub.dk

Gert Thorgersen

Ole Fisker <notValid@NoWhere.com> skrev i en

Fra : Edvard Korsbæk

Dato : 27-03-03 21:15

Hej !

Sådan en bokser kører noget der liger 100.000 til 150.000 km pr.
hovedreperation. Ventilerne holder ikke evigt, men 4 nye ventiler + sæder er
til at betale sig fra. Gearkassen holder også de der ca. 150.000 - 200.000
km, så koster ca. 12.000 at gøre noget ved den. Kabuaratorerne bliver slidte
og meget trælse på et tidspunkt - Svømmer over (Bing) og kan ikke gå i
tomgang (DellOrtho).
Til daglig er den største omkostning pudsemidler - Aluminiummen bliver
utroligt korroderet med tiden, og er svær at holde rigtigt godt oppe.
Udstødningsrør holder 1½ år næsten uanset hvor lidt eller meget man kører og
er ganske dyre - Skift dem til rustfri, der godt nok er noget gule og ikke
altid særligt pæne.

Jeg har kørt to BMW boksere helt ned - Den ene nåede 350.000 km med to
motorer og den samme gearkasse (75/5 og 90S). Den anden nåede 180.000 km, og
åd en gearkasse og et bagtøj + motoren var ikke særligt hurtig mere (R 100
RT)

Mvh

Edvard

Fra : JOHN

Dato : 01-04-03 12:37

Hej Kris!

Din far lyder som en meget fornuftig mand! Jeg er som genfødt MC'ist
selv blevet den glade ejer af en BMW R100RS '80 med 75k på måleren!

Jeg har følgende kommentarer:

1. Hvad er behovet? Små-ture søndag eftermiddag eller 2 personer +
pakkenelliker på 14-dages sommerferie til Italien??
2. Hvor stor er din far? En BMW er tung og bestemt ikke for nybegyndere!
3. Meld dig (eller din far) ind i BMW-klubben..bladet er fyldt med
"guldkorn"
4. Skal al service mm. klares på værksted eller kan/vil han "skrue"
selv?
5. BMW's gamle boksere er jo lavet til at holde og kan "lappes" sammen
uden brug af avanceret værktøj! Men de kræver "meget" vedligeholdelse:
Olieskift, stille ventiler, stramme kæde, osv. osv. (Ha, ha joke!!)
Denne vedligeholdelse løber hurtigt op, hvis den skal på værksted hver
gang!
6. Med den nuværende kurs på engelske pund vil jeg ikke anbefale de to
engelske firmaer, som dog er gode og profesionelle. Brug KR-Handel eller
firmaer i Tyskland.
7. Der er jo ikke meget krom på de gamle, men aluminiumet kan normalt
blot vaskes med AJAX.
8. Da de jo har en del vibrationer (har han prøvet én?) kan en del ting
(kåbe, pærer, instrumenter mm. tage skade i tidens løb.
9. Held og lykke med projektet....

Med venlig hilsen
John

http://www.kandu.dk/