Hjelmstørrelse
Fra : Andrew

Dato : 26-03-03 21:51

Hej

Jeg skal til at købe hjelm (tror jeg) og har kig på nogle forskellige på
www.louis.de

Men det er jo ikke nemt at vurdere størrelsen, sådan, "online", så mit
spørgsmål går på om ALLE hjelmfabrikanter kører efter den EKSAKT samme
størrelses-målestok. Altså, er Bieffes XL PRÆCIST ligeså stor som Shoeis
eller Nolans XL ? Altså er der en standard alle fabrikanter imellem?!

Dvs. kan jeg prøve en Bieffe XL og hvis den passer mig købe en Shoei XL og
så passer den mig osse?!

MVh Anders

Fra : Bjørn S

Dato : 26-03-03 21:57

"Andrew" <andvalen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Dvs. kan jeg prøve en Bieffe XL og hvis den passer mig købe en Shoei XL og
> så passer den mig osse?!

Nej, det skal du ikke regne med.
Inden du finder en hjelm du er tilfreds med skal du forsøge flere
forskellige mærker.
Det kan godt være størrelsen går igen, men din hovedform kan passe bedre til
en model end en anden, lige der kan det være store forskelle mellem mærkene,
og en hjelm skal sidde tæt uden at klæmme for meget nogen steder.

/Bjørn

Fra : Martin Sørensen

Dato : 26-03-03 21:58

> Jeg skal til at købe hjelm (tror jeg) og har kig på nogle forskellige
> på www.louis.de
> Dvs. kan jeg prøve en Bieffe XL og hvis den passer mig købe en Shoei
> XL og så passer den mig osse?!

Nej, det kan godt være at størrelserne er ca. de samme, men modellerne er
meget forskellige.
De forskellige modeller har forskellige former, da menneskers hoveder ikke
har den samme form. Nogle har smalle hoveder, nogle har helt runde hoveder,
andre har en fremstående pande osv.

Min pande må være meget fremstående, for det er meget få hjelme der passer
mig ordentligt. De fleste presser hårdt på panden, og det giver hurtigt
hovedpine. Heldigvis fandt jeg en model der passede mig perfekt, men det gik
kun fordi jeg besøgte Louis i Kiel så jeg kunne prøve hjelmene i deres
butik.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 27-03-03 14:49

"De fleste presser hårdt på panden, og det giver hurtigt hovedpine"

Tell me about it. Jeg købte en AGV X-vent sidste år, men kan ikke holde ud
at have den på

Og sælge den er åbenbart svært, selvom den er som ny.....

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : rocerody

Dato : 26-03-03 22:07

"Andrew" skrev d. 26-03-03 21:51 dette indlæg :
> [...]

> eller Nolans XL ? Altså er der en standard alle fabrikanter imellem?!
>
> Dvs. kan jeg prøve en Bieffe XL og hvis den passer mig købe en Shoei

hjælme størelse er ikke sammenlignlig det bedste er naturligvis
at gå til mc-butikken og købe en der
eller prøve en for at finde størelsen der passer
så kan du jo bestille hvor du vil

hilsen Rocerody

http://www.kandu.dk/

Fra : AW på TRX

Dato : 27-03-03 09:36

> eller prøve en for at finde størelsen der passer
> så kan du jo bestille hvor du vil

Hummm, og så er det lige man skal overveje, at hvis vi alle går ned og
prøver hjelme lokal og så bestiller hos Louis, så er der hurtigt ikke noget
der hedder lokalt længere.
Jeg ved godt, at der kan være lidt at spare hos Louis e.l., men noget af det
man betaler for, er jo også forhandlerens tid og vejledning/vildledning.
Hvis man handler det samme sted, så øger man med tiden også servicen,
hvilket absolut kan være en fordel.
Personligt er jeg glad for Fisker og Aagesen, og kunne ikke finde på at
prøve hos dem, for så at handle samme vare et andet sted.
Hvis jeg ved, at jeg vil købe på postordre hos f.eks. M&P, så foregår det
via deres katalog, og ikke via vejledning hos de lokale.

Dette er selvfølgelig et spørgsmål om holdninger, og på dette område er folk
vist ret forskellige.

Allan
TRX 850 - snart med (-: dk.fritid.motorcykel T-Shirt købt i webbutik.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 27-03-03 19:20

> [...]
> vejledning/vildledning. Hvis man handler det samme sted, så øger man
> med tiden også servicen, hvilket absolut kan være en fordel.

Helt enig. Jeg vil heller ikke prøve tøj i en lokal butik for derefter at
købe det via nettet i udlandet.. Service koster penge, og det vil jeg gerne
give lidt for.

Ellers kan det jo risikere at ende med at de lokale butikker slet ikke kan
løbe rundt, og vi må nøjes med de få store der er omkring i landet.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 27-03-03 20:01

Martin Sørensen wrote:

> Helt enig. Jeg vil heller ikke prøve tøj i en lokal butik for
> derefter at købe det via nettet i udlandet.. Service koster penge, og
> det vil jeg gerne give lidt for.

Så afgjort. Hvem ville ikke det? Men jeg vil ikke give 1000kr for at en
sælger skal bruge 5 min på at vise mig et par hjelme. Der er vitterlig op
mod 1000kr at hente bare på en hjelm!
Jeg tror næppe butikkerne lukker, så længe de har et værksted. Iøvrigt tror
jeg der er MANGE der køber deres ting i DK, fordi de er bange for at handle
over nettet !

> Ellers kan det jo risikere at ende med at de lokale butikker slet
> ikke kan løbe rundt, og vi må nøjes med de få store der er omkring i
> landet.

Eller også får vi mere konkurrence, og dermed bedre priser, for vores
vedkommende !

Mvh Thomas

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 28-03-03 13:30

Nu er det jo ikke forbudt at prøve at "prutte" om prisen.

Man skal huske ikke bare at kigge på nettopriser. Men hvad nu hvis der er
problemer og varen skal sendes frem og tilbage et par gange. Det mindsker
fortjenesten og endnu værre er den tid, hvor man måske ikke kan køre, fordi
man venter. Her kan den lokale ofte være mere behjælpelig.

Og jo, jeg køber også nogen ting i Tyskland. Men jeg kunne ikke drømme om at
prøve det hos min lokale pusher først.

Fra : Freddy Lang

Dato : 26-03-03 23:27

Andrew wrote:
> [...]
> imellem?!
>
> Dvs. kan jeg prøve en Bieffe XL og hvis den passer mig købe en Shoei

Som de andre har svaret, så passer størrelserne ikke, de forskellige
fabrikanter imellem. Men en anden ting, som du skal være obs på er, at de
forskellige modeller inden for samme mærke heller ikke altid er ens. Jeg
fornyede hele garderoben, da jeg fik min SV'er, således også hjelmen. Og jeg
prøvede flere forskellige, bl.a. forskellige Shoei, og fandt ud af, at en
XR-900 bestemt ikke passede til min knold, hvorimod en Raid sad meget bedre.
Så selv om jeg måske helst ville have købt den lidt dyrere (og bedre?)
XR-900, var jeg altså nødt til at nøjes med Raid'en.

En anden ting, som jeg egentlig aldrig har tænkt over, men som forhandleren
fortalte mig: Man skal faktisk helst købe sin hjelm, så den klemmer en
anelse. Grunden til dette er, at det styropor (eller hvad det nu er for
noget) der er inde i hjelmen, altid vil give sig, hvor der er et tryk på
det. Også selv om hjelmen sådan set passer, første gang, du prøver den.
Hvilket jo betyder, at hvis du køber en hjelm, som bare sidder som hånd i
handske fra starten, så vil "tomrummet" inde i hjelmen stille og roligt
blive lidt større, og det kan desværre være nok (læs: for meget), den dag
hjelmen skal stå sin prøve!

--

Freddy
SV 650 S-K1

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 27-03-03 07:48

Andrew wrote:
> [...]
> imellem?!
>
> Dvs. kan jeg prøve en Bieffe XL og hvis den passer mig købe en Shoei

Rådet må være, at tage ud til de danske forhandlere og prøve sig frem.
Jeg havde selv Bieffe da jeg havde scooter. En Large var fin, indtil jeg fik
MC. Den var ved at smutte af ved 100km/t.
Det skal være sådan at når man ryster hovedet, så følger hjelmen HELT med!
Den må overhovedet ikke dingle.
Min nuværende Shoei, er faktisk small. Den sidder tæt til hovedet, og ens
kinder kommer til at se en anelse store ud!
Men så længe den ikke giver problemer med hovedpíne eller generer mig, så er
det jo den perfekte str.
Så nu ved jeg jo ikke om din XL hjelm sidder helt tæt til hovedet, men jeg
kunne godt forstille mig, at den som hos de fleste der har kørt scooter,
har en ALT for stor hjelm.

Tag din cykel, og kom rundt til forhandlerne i dit område. Jeg ville vælge
AGP, Shoei eller Shark !!!

> MVh Anders
Mvh Thomas

Fra : Armand

Dato : 28-03-03 14:48

Thomas Buus Andersen <t-buus@REMOVEget2net.dk> skrev i en

> Rådet må være, at tage ud til de danske forhandlere og prøve sig frem.
> Tag din cykel, og kom rundt til forhandlerne i dit område. Jeg ville vælge
> AGP, Shoei eller Shark !!!

Jeg tilslutter mig det umoralske i at bruge de lokale til at prøve str. hos,
for
derefter at købe ind pr. postordre :-|
Som Martin skrev, så har de "store tyske" et, for en dansker, uvant stort
udvalg at teste og ligger så nært for de fleste at mange danske forretninger
vil være længere væk.
Når nu snakken går derpå, vil jeg gerne anbefale GOTO-helmstudio, der
ligger i Hamborg som nærmeste lokation!

Den mere moralske fidus er at benytte sin hidtidige hjelm en rum tid
hvorunder man ved enhver given lejlighed prøver pasform og str. på hjelme
man måtte komme i nærheden af for derved at finde sig en favorit, som man
kan afvente et passende tilbud på - Dette kan så ende med at være såvel
herhjemme som syd/øst for grænsen!
De "store tyske" har jævnligt gængse hjelme i gængse str. på tilbud, ligesom
jeg under stumpemarked i Herning noterede mig en stand der solgte FM-hjelme
(á: MC-Nøglen) til lidt over listepris!

--
Armand.
(der senest kom til at købe hjelm ud fra forekomst af farve og pris)

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 27-03-03 14:54

Hvis du kunne overveje en AGV X-vent, så har jeg en næsten ubrugt til en god
pris i str. XL

Fra : brian pedersen

Dato : 27-03-03 19:07

prøv at kikke ved http://www.moto-plus.de/mpa/