32bit ved 8MB ?
Fra : John

Dato : 26-03-03 21:28

Hej,

Jeg har købt et grafik kort som er et AGP Grafikkort, Daytona 740 med 8MB -
burde det i princippet ikke kunne køre med mere end 24 bit? Eller er det
ikke afhængig af hukommelsen alene?

--
Med venlige hilsener
John

Fra : Peter Pan

Dato : 26-03-03 23:34

"John" <jjensen@adslhome.dk> wrote in message
> Jeg har købt et grafik kort som er et AGP Grafikkort, Daytona 740 med
8MB -
> burde det i princippet ikke kunne køre med mere end 24 bit? Eller er det
> ikke afhængig af hukommelsen alene?

Når vi snakker 2D opløsligheder er det ret simpelt at regne ud hvor meget
ram der sluges.
Tag f.eks opløsligheden 1024x768 i 32 bits farver (32 bit=4 bytes):

1024*768*4 = 3.145.728 bytes
Hvilket vil sige at det kræver mindst 3,15 MB ram på grafikkortet for at
kunne køre i denne given opløslighed. Så rammængden på 8 MB kan sagtens
klare 1600x1200x32 (svarende til 7,68 MB ram)

Dernest skal driveren også understøtte at køre i 32 bits farver, men det
skulle undre mig hvis den ikke kan det. Det har grafikkort kunne siden man
gik over til Vesa Localbus og PCI grafikkort.

Snakker vi 3D er det en hel anden historie, og der tør jeg ikke udtale mig
for meget, da jeg ikke husker forfærdeligt meget om i740 chipsættet, udover
at det var et flop og noget skod som ingen købte... :)

Mvh
Anders