Char-Encoding af indhold i fil
Fra : Jesper Stocholm

Dato : 26-03-03 16:52

Jeg har efterhånden fået lavet min applikation, der kan hente data fra
en databaseserver og skrive det til en CSV-fil på disk. Men nu kommer
den onde mand og siger, at han gerne vil have mulighed for at kunne
gemme data i CSV-filen med følgende encodings:

ANSI
Unicode Big-endian
Unicode Little-endian
UTF8

Og nu er jeg lidt lost. Jeg har forsøgt at finde noget data om dette,
men jeg kan ikke finde ud af, om jeg kan sætte denne property på
fil-niveau når den åbnes - eller jeg skal "manuelt" konvertere
text-data inden de skrives til filen ?

Den kode jeg bruger til at skrive data fra min db til en fil er (så I
kan få en idé om, hvad jeg laver)

iFileNum = FreeFile

Open strPath For Output As iFileNum
strTmp = ""
Do While Not oRecordset.EOF
For i = 0 To oRecordset.Fields.Count - 1
strTmp = strTmp & strDelimiter & _
escapeChars(oRecordset.Fields.Item(i), strDelimiter, False)
Next
Print #iFileNum, strTmp
strTmp = ""
oRecordset.MoveNext
Loop
Close iFileNum

(fejlhåndteringskode er fjernet for øget overskuelighed)

Kan I hjælpe mig på rette vej ?

--
* Jesper Stocholm *
* http://stocholm.dk *

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 27-03-03 10:02

Jesper Stocholm <tdcnospam@stocholm.dk> skrev:
>Jeg har efterhånden fået lavet min
> [...]

Jeg har kigget lidt på FSO, og jeg har fundet ud af, at der kan
tilføjes en parameter til fso.CreateTextFile, der indikerer om
filen skal være i Unicode eller ASCII.

object.CreateTextFile(filename[, overwrite[, unicode]])

Spørgsmålet til jer er så, om der er nogen af jer, der ved om
denne unicode er "Big-endian" eller "Little-endian" ? Det er ud
til, at man "kun" kan vælge imellem Unicode og ASCII, så hvis der
er nogle af jer, der sidder inde med informationer om, hvordan man
kan gemme i fx UTF8 (uden at skulle kode omformningen selv), så
vil jeg blive meget glad.