RAID controller anbefaling?
Fra : ct

Dato : 26-03-03 10:01

Jeg skal bruge en lille RAID controller til en exchange server på
databasedrevet i RAID1.

Nogen anbefalinger? Den må gerne senere kunne bruges til RAID 1 på
systemdrevet samt en single disk på pagefilen, altså totalt 2X RAID1 á 2
diske samt én single disk. (80pin)

Claus

Fra : Morten L.

Dato : 26-03-03 13:05

"ct" <no@way.se> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nogen anbefalinger? Den må gerne senere kunne bruges til RAID 1 på
> systemdrevet samt en single disk på pagefilen, altså totalt 2X RAID1 á 2

Det lyder lidt IDE-agtigt... Overvej at køre SCSI raid i stedet for.
EXCHANGE har det meget bedre på SCSI.
/Morten

Fra : ct

Dato : 26-03-03 23:27

> Det lyder lidt IDE-agtigt... Overvej at køre SCSI raid i stedet for.
> EXCHANGE har det meget bedre på SCSI.
> /Morten

yeps, er jo også det jeg har konstateret, kon dog drevet med exchange
databasen, system- og cachedrevene følger fint med på IDE.

Claus

Fra : -+= T Rex - 6400 =+-

Dato : 26-03-03 16:50

Jeg har disse kontrollere

Compaq Diskarray 2 DH
Compaq Diskarray 2 SL

Fantastiske SCSI kontrollere.

Kan leveres incl. 68 -> 80 pin konverter til SCSI SCA harddisk
(Anvender 68 pins Wide stik) billede kan fremsendes.

/ Henrik --> 2336 4892

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 26-03-03 21:17

"-+= T Rex - 6400 =+-" <5171053m001@stofanet.dk> wrote:

> [...]

>Kan leveres incl. 68 -> 80 pin konverter til SCSI SCA harddisk
>(Anvender 68 pins Wide stik) billede kan fremsendes.

For det første er dette jo ikke en markedsgruppe. Og for det andet
grænser det til plattenslageri at forsøge at sælge dem som
"fantastiske". De var i sin tid udmærkede (dvs. DH var, SL er
decideret low-end / entry-level) men der er kommet 3 eller 4
generationer efter dem.

En Smart Array 641 koster 549$ (listepris). Og så får du en ultra320
controller med PCI-X, 64MB DDR RAM med options for 128MB og
batteri-backup.

Compaq (HP) har ry for at lave gode RAID controllers i det segment -
men man skal lige checke om de er supporteret på non-cpq udstyr.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Morten L.

Dato : 27-03-03 07:42

"Lars Kim Lund" <lkl@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Compaq (HP) har ry for at lave gode RAID controllers i det segment -
> men man skal lige checke om de er supporteret på non-cpq udstyr.

Enig - om end en maskine, hvor man kan få dén ide at køre IDE diske i næppe
supporterer PCI-X.
De gamle SMART controllere, overhales let af selv en Adaptec2940 med
Software raid.
- meeen man skat da ikke undervurdere blære-effekten ved full-size kort med
et layout der kunne minde om en singleboard computer.....

/Morten

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 27-03-03 18:43

"Morten L." <morten.nospam.lyckegaard@mail.dk> wrote:

>Enig - om end en maskine, hvor man kan få dén ide at køre IDE diske i næppe
>supporterer PCI-X.

Hvor ser du at der skal være IDE?

> - meeen man skat da ikke undervurdere blære-effekten ved full-size kort med
>et layout der kunne minde om en singleboard computer.....

Jeg har såmænd ikke noget mod de gamle Smart controllers. Jeg har
arbejdet med en del og de har tjent mig trofast og godt. Men jeg synes
ikke man skal snyde folk ved påstå de er fantastiske - for det er de
altså ikke efter dagens standard.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Morten L.

Dato : 28-03-03 07:04

> Hvor ser du at der skal være IDE?

I CT's første indlæg nævnte han 80 pin connectores - jeg gik ud fra, at han
snakkede IDE..

Og ja - jeg arbejder også (endnu) med en del af de gamle DH/DL/3100
controllere. der er ALDRIG vrøvl med dem - men hurtige... nej.. ikke idag

/Morten

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 28-03-03 07:16

"Morten L." <morten.nospam.lyckegaard@mail.dk> wrote:

>Og ja - jeg arbejder også (endnu) med en del af de gamle DH/DL/3100
>controllere. der er ALDRIG vrøvl med dem

Hmm, min hukommelse siger mig at 3100 (ES) var da en helt særlig
controller uden kabler og med mulighed for at køre redundant - og som
kun virkede på bestemte (store) proliant-modeller. Den direkte
efterfølger til DH hed 3200.

>- men hurtige... nej.. ikke idag

Det er jo egentlig ingen fair sammenligning fordi diskene, CPU og alt
andet er jo også tilsvarende langsommere på de gamle maskiner end på
nye.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : ct

Dato : 28-03-03 22:55

> I CT's første indlæg nævnte han 80 pin connectores - jeg gik ud fra, at
han
> snakkede IDE..

IDE er kun 40pin. Der er godt nok 80 ledere i ATA100/133 kabler, men det er
grundet jord på hver enkelt pin.

Jeg mente 80pin SCSI (SCA)

Claus

Fra : ct

Dato : 27-03-03 21:16

> Enig - om end en maskine, hvor man kan få dén ide at køre IDE diske i
næppe
> supporterer PCI-X.

hvaffor en fisk? Der er 64bit PCI porte i bundkortet, er det det du mener?

IDE er skam OK i visse situationer, se bare på Apple Xserve *G*. Men som
sagt følger de ikke helt med på Exchange'ns data drev.

Claus

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 27-03-03 21:38

"ct" <no@way.se> wrote:

>næppe
>
>hvaffor en fisk? Der er 64bit PCI porte i bundkortet, er det det du mener?

PCI-X 1.0 er 32/64bit @66/133 MHz. Den gamle PCI standard skalerede
til max 64 bit @66 MHz, omend det er begrænset hvad der var af kort
der udnyttede det.

PCI-X 2.0 er på vej med 64bit @266 og 533 MHz. Af andre interessante
busser til x86 under udvikling er PCI Express og Infiniband.

PCI-X 1.0 er ved at være standard i mid-range servere - og kortene er
så småt også ved at komme.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : -+= T Rex - 6400 =+-

Dato : 28-03-03 07:37

Nu er jeg ikke helt inde i det tekniske omkring mine array kontrollere
men med de 4.3 Gb diske jeg har spændt på, så kører det bare der u af,
og de tests som jeg har kunne lave, så følger de nu godt med min
Hitachi 40 Gb IDE disk.

Om de så lige er fantastisk, det kan man så diskutere, men kontrolleren
kan gost være i selskab med Adaptecs 2940 og 3940 serie, og har ca. samme
ydelse.

Og til 2 - 400 kr. for sådan en kontroller, ser jeg ikke såm dyrt.

/ Henrik