Stokerfyr
Fra : Ukendt

Dato : 26-03-03 08:02

Hej,

Da vores gamle Salamander brændefyr sprang læk i går morges, skal vi
have fundet en erstatning. Vores vvs-mand har foreslået et Alcon KSM
275/18 kombineret brændefyr og stokerfyr.

Vi fyrer nok fortrinsvis med brænde, og plejer at bruge oliefyret når
brændefyret går ud.

Men skal jeg kigge på andre anlæg end Alcon? Jeg kunne jo også "nøjes"
med et Alcon 6 brændefyr. Findes der f.eks. tilsvarende anlæg til
andre penge? Det skal siges at jeg må slippe 60 af de store for KSM
275/18'eren...

Mvh Jan

---
JP-foto - fotografering af heste: www.jp-foto.subnet.dk

Fra : Frederiksen

Dato : 26-03-03 19:50

> [...]
> med et Alcon 6 brændefyr. Findes der f.eks. tilsvarende anlæg til
> andre penge? Det skal siges at jeg må slippe 60 af de store for KSM

Du finder mange svar på www.pilleklub.dk - også (måske især) for stokere.

Og nej, jeg kender bare siden og har ingen interesse i den.

Mvh Maria

Fra : Majbritt Sørensen

Dato : 26-03-03 21:02

<Jan Petersen> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Da vores gamle Salamander brændefyr sprang læk i går morges, skal vi
> have fundet en erstatning. Vores vvs-mand har foreslået et Alcon KSM
> 275/18 kombineret brændefyr og stokerfyr.

Hejsa
Du kan da også gå ud og finde en brugt salamander ,de er da stadig
til at finde.hvilken model og hvor stor er den ??

Mvh jens

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-03 08:45

On Wed, 26 Mar 2003 21:01:34 +0100, "Majbritt Sørensen"
<majbritt.sørensen(remove-me)@tiscali.dk> wrote:

><Jan Petersen> skrev i en meddelelse

>Hejsa
>Du kan da også gå ud og finde en brugt salamander ,de er da stadig
>til at finde.hvilken model og hvor stor er den ??

Det snakkede jeg godtnok med vvs'eren om, men som han sagde, så var
det jo stadig et brugt fyr, som kunne gå i stykker igen om en måned.
Og så er vi jo lige vidt.

Vi kunne jo også "nøjes" med en Alcon 6, der jo kun koster ca. det
halve. Men samtidig så tiltaler det kombinerede stokerfyr mig jo også
en del

Mvh Jan

---
JP-foto - fotografering af heste: www.jp-foto.subnet.dk

Fra : Tommy Bøgeskov

Dato : 28-03-03 07:51

<Jan Petersen> wrote in message

> [...]
>
> Vi kunne jo også "nøjes" med en Alcon 6, der jo kun koster ca. det
> halve. Men samtidig så tiltaler det kombinerede stokerfyr mig jo også

Som Maria også siger www.pilleklub.dk der findes en række kompetente folk i
det forum, som kan hjælpe med erfaringer. Og der findes andre producenter af
kombinerede stoker/fastbrændsels fyr. Jeg mener at det var REKA jeg kiggede
på for et par år siden... Et godt sted at starte kunne være google: stoker
+'fast brændsel'

God fornøjelse

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-03 08:40

Købte en Alcon 6 for et par mdr. siden og er MEGET tilfreds med den. Nu véd
jeg jo ikke, hvad for en type stoker, du har, men med dén type jeg har, er
det stadig muligt at fyre med fast brændsel selv om stokeren er sat på.
Alcon'en er meget effektiv til at optage varmen - rent faktisk var det i
begyndelsen svært for mig at få røggastemperaturen op over de 80 grader (og
risikerede derfor kondens i skorstenen). Nu kører anlæget (som stoker) med
en kedeltemp. mellem 80-90 grader, returvandstemp. på mellem 65-70 grader og
en røggastemp. på 90 grader - bedre udnyttelse tror jeg ikke man kan få (på
det gamle fyr lå røggastemp på mellem 250 0g 350 grader ved absolut laveste
fyring og dårlig forbrænding).

> Det snakkede jeg godtnok med vvs'eren om, men som han sagde, så var
> det jo stadig et brugt fyr, som kunne gå i stykker igen om en måned.
> Og så er vi jo lige vidt.
Købte vores efter samme overvejelser, da omkostningerne til opsætning jo
stadig er de samme (næsten, da der skulle laves lidt ekstra vvs)

> Vi kunne jo også "nøjes" med en Alcon 6, der jo kun koster ca. det
> halve. Men samtidig så tiltaler det kombinerede stokerfyr mig jo også
> en del
Hvis dit stokerhoved ikke rager mere end 20-30 cm ind i ovnen, kan du stadig
fyre med fast brændsel i en Alcon 6. Alternativt kan du tage stokeren ud i
perioder, hvor du fyrer med fast.

Tomas

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-03 12:36

On Fri, 28 Mar 2003 08:39:33 +0100, "Tomas Jensen"
<hatosnabelajensen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>det gamle fyr lå røggastemp på mellem 250 0g 350 grader ved absolut laveste

Vi har endnu ikke købt stokeren, så den skal vi også ha' fundet. Og
der er jo meget at vælge imellem. Men jeg vidste godt nok ikke at
Alcon 6'eren kunne køre med både stoker og fastbrændsel samtidigt. Kan
du så bare fyre med fastbrændsel, og når det så tager slut, så starter
stokeren?

Mvh Jan

---
JP-foto - fotografering af heste: www.jp-foto.subnet.dk

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-03 13:38

> [...]
> Alcon 6'eren kunne køre med både stoker og fastbrændsel samtidigt. Kan
> du så bare fyre med fastbrændsel, og når det så tager slut, så starter

Ja, det kan man..... men jeg må indrømme, at jeg ikke gør dette endnu. Dette
fordi at vores økonomi var lidt stram, da vi købte kedlen, så jeg fik ikke
den nødvendige regulator til at styre undertrækket med. Jeg har prøvet at
smide et par pinde i og sætte et søm i klemme i trækspjældet (i stedet for
regulatoren) og en ½ time efter kogte kedlen så det buldrede med en temp. på
over 100 grader. Det forsøg har jeg ikke gentaget!
Har man en regulator, er det meningen, at man 1-2 gange daglig fylder
brændkammeret op (efter man har sikret sig en god bund af gløder), hvorefter
fyret selv styrer forbrændingen. Og ja, sidder stokeren stadig på, vil den
på normal vis starte op, når kedeltemp. er faldet til under det indstilte.
Vil du køre det på denne måde, er du nok nødt til at få en stoker med
elektrisk tænding.

Jeg mener bestemt, at man kan få stoker/pillefyr, hvor selve brændhovedet
sidder uden på kedlen og flammen så bliver blæst ind i brændkammerert - har
dog ingen erfaring med en sådan. Men prøv evt. at snakke med manden, der har
Stokergården: http://www.stokergaarden.dk/ . Det var her jeg købte min kedel
(og han er til at handle med), og han véd en masse om stokere.

Mvh Tomas