/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Batterier ......... og transi
Fra : Drazen Horvat


Dato : 20-03-01 10:57

Hej NG.

Her forleden skulle jeg vise min Kawa GPX600 for en mulig potentiel
sælger. Den havde stået i 5 måneder i et uopvarmet skur og batteriet
var så dødt som ....... ja ikke engang olielampen kunne den lyse op.
Lampen kunne lige akurat skimtes med det allersvageste mikroskopiske
røde skær.

Nåmen efter at have skubbet uden held fik vi liv i den med startkabler.

Den bankede fælt og kørte på maks. 2 cyl. Ups. 3 cyl kom til i løbet af
et halvt minut. Men den bankede stadig fælt og mindede ikke om et
dengang japansk højteknologisk vidunder. Efter en svag trilletur måtte
vi konstatere at motoren ikke kunne tage gassen overhovedet stadig bankede
og ihvertfald trængte til et check. Nåja , omdr. tælleren opførte sig som en
vanvittig sommerfugl. Klart at jeg var rimelig panikslagen. !!
Og kun ved 6000 omdr. kunne den lyde forholdsvis normal.

Såå hvis i oplever samme problem , LAD BATTERIET OP.

Maskinen kørte uden problemer derefter og jeg drog et lettelsens suk.


Hilsen og kør forsigtigt.


PS: Jeg har en Yoshi på min Suzuki , er der nogen der kender et lidt mindre
larmende alternativ. Det er ikke helt holdbart i længden at advare så meget
på forhånd som den potte nu gør.



**********************************
Drazen Horvat
ASIC Design engineer

Kawa GPX600 snart solgt.
Gixxr 750 WP snart brølende

--
Posted from test-9-167.n-m.com [192.38.9.167] (may be forged)
via Mailgate.ORG Server - http://www.Mailgate.ORG

 
 
Mads Lund (15-03-2001)
Kommentar
Fra : Mads Lund


Dato : 15-03-01 11:22

>PS: Jeg har en Yoshi på min Suzuki , er der nogen der kender et lidt mindre
>larmende alternativ. Det er ikke helt holdbart i længden at advare så meget
>på forhånd som den potte nu gør.

Akrapovic larmer ikke så slemt, men de er lidt dyre (men også ganske god
kvali). Ellers er leo Vinci, scorpion og micron også blandt de mindre
larmende. Muzzy, Laser og Devil er nok lige så slemme som den du har.

Mads Lund
Ninja9RT, emd Renegade lyddæmper attrap





Armand (20-03-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 20-03-01 12:03


Drazen Horvat <drazen.horvat@zucotto.com> skrev i en
news:AAF16F194B16D149BBD026380752DE820110B2@loke.zucotto.com...
Hej NG.

Her forleden skulle jeg vise min Kawa GPX600 for en mulig potentiel
sælger. Den havde stået i 5 måneder i et uopvarmet skur og batteriet
var så dødt som ....... ja ikke engang olielampen kunne den lyse op.
[...................................................]
Såå hvis i oplever samme problem , LAD BATTERIET OP.

Tjaeh. man skal lære mens man her lever

--
Armand.




Sand (20-03-2001)
Kommentar
Fra : Sand


Dato : 20-03-01 12:37

"Drazen Horvat" <drazen.horvat@zucotto.com> wrote in message
news:AAF16F194B16D149BBD026380752DE820110B2@loke.zucotto.com...
...
Såå hvis i oplever samme problem , LAD BATTERIET OP.
....
Been there - done that!

Jeg synes dælme den gik så lydløst - lige indtil jeg fandt ud af, at
det faktisk kun var start-relæet der "klikkede" og lamperne var
slukkede


--
Mvh. Sand
|| Bol d'Or || - " Med spritnyt batteri og startrelæ og bagdæk og
styrdæmper og forrør og...."



Henrik Nedergaard (20-03-2001)
Kommentar
Fra : Henrik Nedergaard


Dato : 20-03-01 15:33

Nå ja, der er jo også andre der simpelthen afmonterere batteriet og stiller
det indendørs i varmen. Derefter oplades det en gang om måneden, virker
fint.

På min MC tager det under 1 min at de/monterere det, det gør det nemt at
være idealistisk

mvh
Henrik VFR800Fi



Asger Steffensen (20-03-2001)
Kommentar
Fra : Asger Steffensen


Dato : 20-03-01 18:30


"Drazen Horvat" <drazen.horvat@zucotto.com> wrote in message
news:AAF16F194B16D149BBD026380752DE820110B2@loke.zucotto.com...
Hej NG.

Her forleden skulle jeg vise min Kawa GPX600 for en mulig potentiel
sælger. Den havde stået i 5 måneder i et uopvarmet skur og batteriet
var så dødt som .......

Lad mig gætte, Drax: Han købte den ikke?


Asger



Jesper Pedersen (21-03-2001)
Kommentar
Fra : Jesper Pedersen


Dato : 21-03-01 21:47


Batteri?? Nåe ja, det er den der komfort-dims der gør at man kan holde med
lys på når motoren er slukket!!

he he

Jesper
RD350 - der ikke behøver strøm for at starte.



Armand (22-03-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 22-03-01 02:18


Jesper Pedersen <jesper_p@mail1.stofanet.dk> skrev i en
news:nm8u6.1984$t_.91508@news101.telia.com...
>
> Batteri?? Nåe ja, det er den der komfort-dims der gør at man kan holde
med
> lys på når motoren er slukket!!
> Jesper
> RD350 - der ikke behøver strøm for at starte.

YPVS'er?

Powervalve'n har så absolut behov for at velfungerende batteri for at
kunne fungere - Også under kørsel.
Funktionen er den samme på min RGV, og dér er omdrejningstælleren koblet
på samme ende af systemet som styringen af power valve'ne - Uden fuldt
opladet batteri flipper RPM-nålen dårligt ud => power valve'n regulerer
ligeså ukontrolleret!

Når man tidligere pillede batteriet af en race-preperaret RD med YPVS,
trynede man først motoren op i opdrejninger så ventilen var fuldt åbent,
og derfra cuttede tændingen, hvorefter batteriet kunne fjernes uden at
"fange" YPVS'en i lukket tilstand!
Idet motoren derved kom til at mangle en del bundtræk, valgte mange
istedet at bibeholde batteriets mer-vægt, for at bevare et bredere
effektførløb qua fungerende YPVS-ventil!

--
Armand.






Poul Bekker-Hansen (22-03-2001)
Kommentar
Fra : Poul Bekker-Hansen


Dato : 22-03-01 21:11


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:99bl1f$1orl$3@news.cybercity.dk...
>
> Jesper Pedersen <jesper_p@mail1.stofanet.dk> skrev i en
> news:nm8u6.1984$t_.91508@news101.telia.com...
> >
> > Batteri?? Nåe ja, det er den der komfort-dims der gør at man kan holde
> med
> > lys på når motoren er slukket!!
> > Jesper
> > RD350 - der ikke behøver strøm for at starte.
>
> YPVS'er?
>
> Powervalve'n har så absolut behov for at velfungerende batteri for at
> kunne fungere - Også under kørsel.
> Funktionen er den samme på min RGV, og dér er omdrejningstælleren koblet
> på samme ende af systemet som styringen af power valve'ne - Uden fuldt
> opladet batteri flipper RPM-nålen dårligt ud => power valve'n regulerer
> ligeså ukontrolleret!
>
> Når man tidligere pillede batteriet af en race-preperaret RD med YPVS,
> trynede man først motoren op i opdrejninger så ventilen var fuldt åbent,
> og derfra cuttede tændingen, hvorefter batteriet kunne fjernes uden at
> "fange" YPVS'en i lukket tilstand!
> Idet motoren derved kom til at mangle en del bundtræk, valgte mange
> istedet at bibeholde batteriets mer-vægt, for at bevare et bredere
> effektførløb qua fungerende YPVS-ventil!

Jamen æh, batteriet laver jo ikke effekten men opbevarer den og filtrerer
spændingen, generatoren virker da stadigvæk med batteriet fjernet. Hvis man
har gjort som beskrevet, har de vel også fjernet generatoren ? Alligevel er
det da ret primitivt, man kunne da bare sætte et batteri direkte på YPVS'en
og køre den op ned efter behag.
Problemer med omdr.tæller og lignende, opstår sandsynligvis ved et afladet
batteri, idet dette vil trække ladespændingen ned (og dermed også
forsyningsspændingen til det øvrige elektronik) indtil det er nogenlunde
opladet . Man kunne fjerne batteriet og lade det uden for cyklen, men løber
så risikoen for, for høj spænding, idet filtreringen af den ensrettede
spænding fra generatoren mangler.

Poul B-H



Rune Larsen (22-03-2001)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 22-03-01 21:42


"Poul Bekker-Hansen" <pbekkerh@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:99dls2$no1$1@news.inet.tele.dk...

> opladet . Man kunne fjerne batteriet og lade det uden for cyklen, men
løber
> så risikoen for, for høj spænding, idet filtreringen af den ensrettede
> spænding fra generatoren mangler.

Kondensator!
Spørgsmålet er blot: Hvor stor?

/Rune



Armand (23-03-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 23-03-01 04:32


Poul Bekker-Hansen <pbekkerh@post6.tele.dk> skrev i en
news:99dls2$no1$1@news.inet.tele.dk...
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
> news:99bl1f$1orl$3@news.cybercity.dk...
> > Jesper Pedersen <jesper_p@mail1.stofanet.dk> skrev i en
> > news:nm8u6.1984$t_.91508@news101.telia.com...
> > >
> > > Batteri?? Nåe ja, det er den der komfort-dims der gør at man kan
> > > holde med lys på når motoren er slukket!!
> > > Jesper, RD350 - der ikke behøver strøm for at starte.
> > YPVS'er?
> > Powervalve'n har så absolut behov for at velfungerende batteri for
> > at kunne fungere - Også under kørsel.
> Jamen æh, batteriet laver jo ikke effekten men opbevarer den og
> filtrerer spændingen, generatoren virker da stadigvæk med batteriet
fjernet.

Generatoren?
To-taggere har sjældent mere end en enkelt "lysspole" inde bag
svinghjulet.
Batteriet tjener i høj grad som buffer for den "veksel-strøm" der kommer
fra denne, og når man kan fjerne batteriet på en to-takter er det fordi
at tændingen drives af en parallelt placeret spole, hvis
"spænding-peaks" pr. motor-omdrejning udnyttes direkte udenom batteriet!

--
Armand.





Poul Bekker-Hansen (23-03-2001)
Kommentar
Fra : Poul Bekker-Hansen


Dato : 23-03-01 21:58


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
news:99egf0$2lfn$4@news.cybercity.dk...
>
> Generatoren?
> To-taggere har sjældent mere end en enkelt "lysspole" inde bag
> svinghjulet.
> Batteriet tjener i høj grad som buffer for den "veksel-strøm" der kommer
> fra denne, og når man kan fjerne batteriet på en to-takter er det fordi
> at tændingen drives af en parallelt placeret spole, hvis
> "spænding-peaks" pr. motor-omdrejning udnyttes direkte udenom batteriet!

Ja dengang de hed Kreidler og Adler men prøv at se på dette diagram
(.binaer.motor: to takts generator) fra en
NSR fra 1990, det ligner sgu' da en generator hva ? tænding t.v. (TO
spoler!) generator (AC) ensretter t.h. Joh der er sket noget. Desuden er der
jo meget andet der skal drives en tænding, men jeg har nu heller ikke turde
fjerne batteriet fra mine NSR'er endnu. Men selv Runes TZR har jo f.eks. CDI
som indeholder elektronik og den køre jo udmærket på generatoren. RD'eren
med YPVS og CDI, races også uden batteri, med fuld funktion.


Poul B-H





Armand (24-03-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 24-03-01 01:57


Poul Bekker-Hansen <pbekkerh@post6.tele.dk> skrev i en
news:99gd1a$l9e$1@news.inet.tele.dk...
>
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message
> news:99egf0$2lfn$4@news.cybercity.dk...
> >
> > Generatoren?
> > To-taggere har sjældent mere end en enkelt "lysspole" inde bag
> > svinghjulet.
> Ja dengang de hed Kreidler og Adler men prøv at se på dette diagram
> (.binaer.motor: to takts generator) fra en
> NSR fra 1990, det ligner sgu' da en generator hva ?

Jeg måtte lige forbi min manual til RGV'en og konstantere at den har en
trefaset geneartor! Jeg VAR altså på (ikke Kreidler, men:) Puch-stadiet



> RD'eren med YPVS og CDI, races også uden batteri, med fuld funktion.

Nix!
Det var enten YPVS-funktion /tolerere batteriets mervægt, eller "fulde
ogmdrejninger før cut-off" -tricket før afmontering af batteriet!!

Til gengæld kanjeg udlede at Honda'en ikke kører med svinghjuls-spoler;
men batteritænding/pick-up's, som på en firetakter, hvorfor der ikke er
nogen vej udenom batteriet på den!

--
Armand
(der har prøvet en hel DM-weekend med færdigt batteri på RGV'en - og
først søndag eftermiddag hørte om cut-off tricket)






Rune Larsen (24-03-2001)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 24-03-01 12:34


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:99gr9v$2gs4$1@news.cybercity.dk...

> Nix!
> Det var enten YPVS-funktion /tolerere batteriets mervægt, eller "fulde
> ogmdrejninger før cut-off" -tricket før afmontering af batteriet!!

Det forstår jeg altså ikke. Hvorfor skal der dog være et batteri? Blot der
er spænding til at dreje motoren, kan den vel være ligeglad om det kommer
direkte fra generatoren?

/Rune



Armand (25-03-2001)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 25-03-01 20:45


Rune Larsen <nuggi@mip.sdu.dk> skrev i en
news:99i0mh$hr5$1@news.cybercity.dk...
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
> news:99gr9v$2gs4$1@news.cybercity.dk...
>
> > Nix!
> > Det var enten YPVS-funktion /tolerere batteriets mervægt, eller
> > "fulde omdrejninger før cut-off" -tricket før afmontering af
> > batteriet!!
> Det forstår jeg altså ikke. Hvorfor skal der dog være et batteri? Blot
> der er spænding til at dreje motoren, kan den vel være ligeglad om det
> kommer direkte fra generatoren?

Batteri, kæmpe kondensator eller hvad TZR'eren nu havde monteret
istedet, er et fedt i denne sammenhæng. Tændingsmæssigt kan man fint
afmontere batteriet og køre videre på en RD 350 (hvoraf snakken
udsprang!); men for at kunne holde YPVS'en i arbejde behøves 12V fra
generatoren! og det har man ikke uden en ombygning af ledningsnettet til
erstatning af akkumulatoren!

Det samme må gældesåvel NSR'eren og 3XV'erens tændingsanlæg :-/

--
Armand.










Rune Larsen (24-03-2001)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 24-03-01 12:38


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:99gr9v$2gs4$1@news.cybercity.dk...

> Til gengæld kanjeg udlede at Honda'en ikke kører med svinghjuls-spoler;
> men batteritænding/pick-up's, som på en firetakter, hvorfor der ikke er
> nogen vej udenom batteriet på den!

Min 3XV har 2 pickups siddende udenom svinghjulet, som aktiveres af den
lille dims der er monteret på selve svinghjulet og drejer rundt med denne.
Den kører glimragende uden batteri?

/Rune



Rune Larsen (22-03-2001)
Kommentar
Fra : Rune Larsen


Dato : 22-03-01 21:40


"Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en meddelelse
news:99bl1f$1orl$3@news.cybercity.dk...

> Funktionen er den samme på min RGV, og dér er omdrejningstælleren koblet
> på samme ende af systemet som styringen af power valve'ne - Uden fuldt
> opladet batteri flipper RPM-nålen dårligt ud => power valve'n regulerer
> ligeså ukontrolleret!

Suzuki-motorer, need I say more.
Min TZR har ikke noget batteri, og den kører fint uden.

Ledningnettet er blot lavet til at trække de 12V direkte fra ensretteren, og
det kører ganske glimragende. Sparer oven i købet et halvt kilo
Lige så snart motoren er over x-antal omdrejninger, skulle spændingen
alligevel være stabiliseret. Et filter til udglatning af ripples vil måske
være fordelagtigt, igsær mens man trækker meget strøm, men som sagt kører
det godt pt.

/Rune



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177527
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408696
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste