MC kørekort
Fra : Kasper Ø.

Dato : 25-03-03 23:10

Hej

Jeg er en ung gut på 20 som ikke helt har fattet reglerne omkring MC kort:

Jeg ønsker at tage stort MC kort men hvornår kan jeg tage det?

Jeg har hørt noget en om 3 års regel.
Skal jeg være 21 for at tage stort kort?

--
Kasper Ø.
___________________

Fra : Martin Sørensen

Dato : 25-03-03 23:14

> Jeg er en ung gut på 20 som ikke helt har fattet reglerne omkring MC
> kort:
> Jeg ønsker at tage stort MC kort men hvornår kan jeg tage det?

Du kan tage køreprøven til stort kort, efter du er blevet 21.

> Jeg har hørt noget en om 3 års regel.

2 års regel.
Den betyder at hvis man tager det lille kort, så bliver det automatisk lavet
om til et stort 2 år efter. Så kan man køre stor motorcykel som 20-årig,
hvis man tog kortet som 18-årig.

> Skal jeg være 21 for at tage stort kort?

Ja, det har jo lige svaret på.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Bjørn S

Dato : 25-03-03 23:33

"Martin Sørensen" <mosREMOVE@laxity.dk> skrev
> [...]
lavet
> om til et stort 2 år efter. Så kan man køre stor motorcykel som 20-årig,

Jeg mente altså at man uanset hvad, først måtte køre stor MC fra man var 21,
ligegyldig om man tog det lille som 18-årig ?
Jeg kan dog ikke finde belæg for mine påstande, andet end at man skal være
fyldt 21 for at tage det store som "det første kort".

/Bjørn

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 25-03-03 23:53

"Bjørn S" <bjosko@REmoVEyahoo.com> writes:

> Jeg mente altså at man uanset hvad, først måtte køre stor MC fra man var 21,
> ligegyldig om man tog det lille som 18-årig ?

Hvis man har taget det lille kort før man blev 21 får man som sagt
automatisk det store kort efter 2 år.

Har man fx taget det lille kort når man er 20 kan man, når man bliver
21, tage en ekstra køreprøve, og derved få det store kort når man
bliver 21, selv om man ikke har haft det lille kort i 2 år.

--
Jacob - www.bunk.cc
You are taking yourself far too seriously.

Fra : Martin Sjøstrand

Dato : 26-03-03 10:45

> Hvis man har taget det lille kort før man blev 21 får man som sagt
> automatisk det store kort efter 2 år.

Er du sikker. Jeg mener da bestemt at man automatisk får det store når du
bliver 21, uanset hvornår du har taget?

Mvh Martin Sjøstrand

Fra : Martin Sørensen

Dato : 26-03-03 10:46

> Er du sikker. Jeg mener da bestemt at man automatisk får det store
> når du bliver 21, uanset hvornår du har taget?

Nej, kun hvis man går op til en ny køreprøve på stor motorcykel.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 26-03-03 10:47

"Martin Sjøstrand" <martinsjoestrand@hotmail.com> writes:

> Er du sikker.

Ja

> Jeg mener da bestemt at man automatisk får det store når du
> bliver 21, uanset hvornår du har taget?

Nej, hvis du har haft det lille i under 2 år skal du til en ekstra
køreprøve for at få det store. Den kan du gå til når du er fyldt
21. Se i øvrigt også Christians svar.

--
Jacob - www.bunk.cc
No amount of careful planning will ever replace dumb luck.

Fra : Christian Knudsen

Dato : 25-03-03 23:58

> Jeg er en ung gut på 20 som ikke helt har fattet reglerne omkring MC kort:
>
> Jeg ønsker at tage stort MC kort men hvornår kan jeg tage det?
>
> Jeg har hørt noget en om 3 års regel.
> Skal jeg være 21 for at tage stort kort?

Som Martin skriver, så hedder det 2 års reglen, og gør at du kan få stort
kørekort efter 2 års kørsel med lille kørekort.
Hvis du vil have stort kort med det samme skal du være 21 år.
Hvis du tager kortet som 20 årig får du et lille kørekort, da du er under
21. Når du så fylder 21, kan du gå op til en ny køreprøve og derved få stort
kørekort, eller du kan vente 2 år, til du automatisk får stort kort.

Jeg tog mit kørekort som 19 årig, og fik derved lille kørekort. Det gjorde
jeg den 2 maj.
Den 4 marts fyldte jeg 21, og har faktisk haft muligheden for at få stort
kørekort i nu snart en måned. jeg har dog valgt at lade være, da jeg om lidt
over 1 måned får stort kort automatisk. 2 måneder kan jeg godt leve med.

Hvis du ikke kan vente med at komme ud og køre mc, så tag bare kortet nu. Så
kan du altid opgradere til et stort kort, når du fylder 21. Hvis du dog
snart fylder 21, ville jeg dog overveje at vente, så du får det store kort
med det samme. Det kommer an på hvor ivrig du er. Regn med at du godt kan
ricikere at bruge op til 3 måneder på det. Tag evt al teorien og køretimerne
før, og så bare tag køreprøven på din 21 års fødselsdag - så er den hjemme
!!!

mvmch
christian

Fra : Kasper Ø.

Dato : 26-03-03 17:02

> [...]

køretimerne
> før, og så bare tag køreprøven på din 21 års fødselsdag - så er den hjemme

Ok, så må jeg nok vente til næste forår (fylder først 21 til nov.).

Tak for svarene

--
Kasper Ø.
___________________

Fra : Christian Knudsen

Dato : 26-03-03 22:05

Kasper Ø skrev:

> Ok, så må jeg nok vente til næste forår (fylder først 21 til nov.).

Jeg ville begynde at tage det omkring september/oktober, sådan at du først
bliver færdig og skal op til køreprøven i november (tidligst på din
fødselsdag). Du er jo også selv med til at bestemme hvornår du skal have
kortet - det aftaler man som regel med kørelæreren - hvornår der skal
bestilles tid altså.
Jeg taler af erfaring, når jeg siger, at der kan være MEGET langt fra marts
til maj, selvom det kun er to måneder. Jeg havde håbet på at kunne få mit
kørekort i marts, da jeg startede i januar, og købte allerede min cykel i
slutningen af januar/starten af februar. Desværre trak det ud til maj,
hvilket virkelig var kedeligt, når jeg nu havde en cykel der stod klar og
bare ventede på mig.
Og igen nu, hvor jeg lige har købt ny motorcykel... så er der lang tid til
maj. OK, jeg kunne gå op og tage det store kort allerede nu, men det koster
nok en anelse over 1000kr, og det er også en slags penge. Desuden kan jeg
først få den synet i slutningen af april, så der ville ikke være meget ved
det for mit vedkommende... trist....

Min point er: Tag det kort så du har det, inden det bliver vinter. Jeg havde
mine første køretimer i januar 2001... det var koldt... Tag det inden det
bliver alt for koldt, og tag det så du har det inden sæssonen starter, men
sørg for at køreprøven ligger på eller efter din fødselsdag.

Når du så kommer til januar/februar køber du din nye fede cykel, når de er
billige, og så er du klar til at køre 1 marts... (selvom det ofte også er
koldt den dag)

brrrrrr.....

mvmch
christiann

Fra : Armand

Dato : 28-03-03 14:34

Kasper Ø. <bil@jagt.dk> skrev i en news:b5siu9$25qa$1@news.cybercity.dk...

> Ok, så må jeg nok vente til næste forår (fylder først 21 til nov.).

Hvorfor så ærekær?

Somrerne er ganske foranderlige her til lands, og i mine øjne vil det være
totalt fortrydeligt hvis du fravælger at køre den kommende (fortræffelige?)
sæson på en "lille" motorcykel, blot for at få en større til næste forår
(vinter?)!
Hvis næste sommer bliver en rigtig lorte kold og våd sommer, har du da
godtnok en stolt(?) "stor" mc; men kan kun drømme om den forgangne
supersæson :-|

Kom igang - Og det skal være nu!
Køber du drømmecyklen og drosler den, er du så tidligt som næste år, ja
allerede i december, ikke så træt af den at en afdrosling er praktisk
utænkelig!!

--
Armand.

Fra : Emil Gundersen

Dato : 26-03-03 22:17

Hejsa

Der står følgende i kørekortbekendtgørelsens §13:

Kørekort til kategori A kan udstedes til en person, der er fyldt 18 år.

Stk. 2. Ret til at føre stor motorcykel er dog betinget af, at den
pågældende

1) har mindst to års erfaring som fører af lille motorcykel på baggrund af
et kørekort til kategori A,

2) uden endnu at have mindst to års erfaring som fører af lille motorcykel
på baggrund af et kørekort til kategori A, er fyldt 21 år og herefter har
bestået en praktisk prøve på en stor motorcykel eller

3) uden tidligere at have erhvervet kørekort til motorcykel, er fyldt 21 år
og har gennemført køreundervisning og bestået en køreprøve til kategori
A på
en stor motorcykel.

Det læser jeg således:

1) når du har haft kort til lille MC i 2 år får du automatisk ret til at
køre stor MC

2) har du haft kort til lille MC i under 2 år og er fyldt 21 kan du få kort
til stor MC ved at bestå en køreprøve (alternativt kan du vente til du
opfylder pkt. 1)

3) har du aldrig haft MC-kort men er fyldt 21 kan du tage kørekort til stor
MC med det samme (alternativt kan du tage lille kort og vente i 2 år så du
opfylde pkt. 1)

--
Kawasaki ZX-6R 636 Ninja '03
http://Kawasaki.ZX-6R.636.Ninja.dk