Montreal, Canada
Fra : Glenn [Odense]

Dato : 25-03-03 23:04

Jeg har 15 dage til overs, som jeg vil bruge i Montreal, Canada.
Er der nogle som kender til billige overnatninger, og hvad der ellers er at
se?

Mvh. Glenn

Fra : Marianne Kristiansen

Dato : 25-03-03 23:37

On Tue, 25 Mar 2003 23:03:49 +0100, "Glenn [Odense]"
<corbin@ofir.dk> wrote:

>Jeg har 15 dage til overs, som jeg vil bruge i Montreal, Canada.
>Er der nogle som kender til billige overnatninger, og hvad der ellers er at
>se?

Heldige du! Spørsmålet er vel om du reiser nå, eller når været er
varmere? Montreal er en utrolig flott by! Rent og pent og hyggelige
mennesker.

Vi besøkte fornøyelsesparken LaRonde på øya Ile Sainte-Hélène i
St.Laurent elven. Det minnet om Liseberg. Ved siden av ligger øyen
Notre-Dame der man finner restene av Expo -67 og Formel 1 banen..

Undergrunnsbyen i Montreal sentrum er kanskje et godt alternativ om
vinteren. Man kan besøke utallige butikker, restauranter, kinoer,
teater, hoteller, boliger, et universitet... osv. uten å bevege seg ut
på gaten.

Jeg anbefaler en tur til gamlebyen. Der kan man spasere rundt og se på
gammel arkitektur, ta en hestedrosje eller en jet-båt nedover strykene
i elven(så veldig vått ut)forutsatt at den ikke er islagt, og besøke
Chinatown..

En dag dro vi litt nord for byen til Ste-Agathe-des-Mones. En innsjø
med flott, stor sandstrand. Rent som i resten av Quebec

En tur opp til Quebec by kan også anbefales!

Vil du studere Montreal fra oven, er en tur på Mount-Royal å anbefale.
Det er en 100 år gammel park og utsikten fra fjelltoppen er flott! da
vi var der oppe, fikk vi også hilse på en vaskebjørn som sjekket ut
innholdet av søppelkassene.

Du kan også dra til Olympiaparken fra Olympiaden i 1976 og ta
heisen(skinnebuss) opp til det 169 meter høye tårnet med opp til 45
graders vinkel. Derfra har du god utsikt til parkanlegget og områdene
rundt. Du finner en Biodom som er delt inn i 4 ulike klimasoner,
Arktisk, regnskog, Canadisk og et akvarium som viser livet i
St.Laurent-elven.

Rett over gaten fra Olympiaparken finner du den Botaniske hagen. Den
inneholdt i 1992 den største kinesiske hagen utenfor Kina, bygget som
en kopi av en del fra dalen i den sørlige delen av Yangtze-elven under
Ming Dynastiet.

Hva mer.. Staten Quebec er det reneste stedet vi noen gang har reist
til. Og maten! Man finner et utrolig utvalg av allverdens mat i høy
kvalitet.

God tur

--
Marianne Kristiansen