El vandvarmer på oliefyr
Fra : Thïngmand

Dato : 25-03-03 16:18

Jeg har fået fat i en lille Metro elvandvarmer, som jeg vil bruge om
sommeren, så jeg kan slukke oliefyret. Hvordan skal sådan en fyr monteres i
forhold til fyret?

--
Thïngmand
www.thingmand.dk

Fra : mcloud

Dato : 25-03-03 18:37

"Thïngmand" skrev d. 25-03-03 16:18 dette indlæg :
> Jeg har fået fat i en lille Metro elvandvarmer, som jeg vil bruge om
> sommeren, så jeg kan slukke oliefyret. Hvordan skal sådan en fyr
> [...]
Monteringen skal foregå således:
Hvis det er en el-vandvarmer der skal kobles på kedlen skal denne
forbindes med 2 rør til centralvarmen og 2 rør til
brugsvandsinstallationen.med diverse sikkerhedsanordninger..
Er det en vandvarmer uden tilslutning til kedlen ,skal den forbindes med
koldt vand og på et sted ,hvor den let kan kobles til
varmtbrugsvandsinstallationen og forsyne køkken og bad.
mvh
mcloud blikkenslager

http://www.kandu.dk/

Fra : Thïngmand

Dato : 25-03-03 18:55

> Er det en vandvarmer uden tilslutning til kedlen ,skal den forbindes med
> koldt vand og på et sted ,hvor den let kan kobles til
> varmtbrugsvandsinstallationen og forsyne køkken og bad.

Men skal det varme vand fra fyret ikke kobles fra?

--
Thïngmand
www.thingmand.dk

Fra : kim rasmussen

Dato : 25-03-03 19:22

Hej Thingmand
Nej ,den gamle installation skal du jo bruge om vinteren ,hvor du slukker
for el-vandvarmeren.
hilsen mcloud

Fra : Rolli

Dato : 25-03-03 20:42

On Tue, 25 Mar 2003 19:22:16 +0100, "kim rasmussen" <raski@dbmail.dk>
wrote:

>Hej Thingmand
>Nej ,den gamle installation skal du jo bruge om vinteren ,hvor du slukker
>for el-vandvarmeren.
>hilsen mcloud
Den skal sættes i serie med vvbeh. fra fyret ellers får du gl. vand
når du skifter over.
Du forbinder den nye beh. på koldtvandstilgangen med varmtvandafgangen
fra gl. beh. og varmtvandsafgangen på ny beh. ud i anlæg.

Rolli

Fra : Thïngmand

Dato : 25-03-03 20:51

> Du forbinder den nye beh. på koldtvandstilgangen med varmtvandafgangen
> fra gl. beh. og varmtvandsafgangen på ny beh. ud i anlæg.

Hvad så til vinter når den er slukket - vil der så ikke komme 35 l. koldt
vand, inden det bliver varmt i hanen, når det skal løbe igennem elvarmeren??

Fra : Rolli

Dato : 25-03-03 21:27

JOn Tue, 25 Mar 2003 20:51:22 +0100, "Thïngmand"
<michael@thingmand.invalid> wrote:

>Hvad så til vinter når den er slukket - vil der så ikke komme 35 l. koldt
>vand, inden det bliver varmt i hanen, når det skal løbe igennem elvarmeren??

Jo det er ulempen ved disse installationer, men cirkulationen gennem
begge beh. hele året er vigtig pga vandkvaliteten ( bakterier ). Hvis
din ny beh. er godt isoleret er varmetabet nok begrænset men lidt
ekstra koldt vand koster det.
Rolli

Fra : Thïngmand

Dato : 26-03-03 13:06

> Jo det er ulempen ved disse installationer, men cirkulationen gennem
> begge beh. hele året er vigtig pga vandkvaliteten ( bakterier ).

Det varme vand er vel altdi fuld af bakterier? Jeg havde forestillet mig at
jeg tilsluttede koldt vand og satte den på varmtvandsledningen med et
t-stykke. På hver side af t-stykket, skulle der så være en hane til at
åbne/lukke for hhv. elvarmeren og fyret, så vandet _ikke_ gik igennem den
slukkede beholde...

--
Thïngmand
www.thingmand.dk

Fra : Roberto Saldo

Dato : 26-03-03 09:18

"Thïngmand" wrote:

> Hvad så til vinter når den er slukket - vil der så ikke komme 35 l. koldt
> vand, inden det bliver varmt i hanen, når det skal løbe igennem elvarmeren??

Mit oliefyrs vanddepot har et hul og en prop til en såkaldt elpatron.
Her kan man skrue et varmelegeme i og spare olien om sommeren.
Det er bare ikke sikkert det kan betale sig med elpriserne nu.

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

Your system which soared/so freely on gliding wings/now hangs frozen and blue

Haiku by Alan Tuplin

Fra : Erik Rudbeck

Dato : 26-03-03 14:38

"Thïngmand" <michael@thingmand.invalid> wrote in message

> Hvad så til vinter når den er slukket - vil der så ikke komme 35 l.
koldt
> vand, inden det bliver varmt i hanen, når det skal løbe igennem
elvarmeren??

Hos os kører det efter Rollis opskrift. Altså el-vandvarmeren i serie
efter fyrets varmtvandsbeholder. Til gengæld slukker vi aldrig for
el-vandvarmeren. Det passer sig selv via termostaten. Når fyret kører,
fødes der jo varmt vand ind på el-vandvarmerens koldtvandsindtag. Uanset
fyrets temperatur har vi altid varmt vand i hanerne.

--
Erik Rudbeck
Cleanup my address before replying by mail