Tvist på DMCNs FAQ/OSS vedr RS125
Fra : Thomas Makro

Dato : 25-03-03 14:53

Hej alle sammen.

Som I alle sammen kan se på dmcn.dk hedder et af emnerne på FAQ/OSS'en
"Kørekort, stort/lille". Et emne som jeg er emneredaktør for. Jeg har
på nuværende tidspunkt fået kommentar-mails fra to forskellige
personer. Mange tak for det. Desværre er de to ikke enige om, hvorvidt
man med et lille MC kørekort må køre på en RS125, så det er jeg hermed
nødt til at spørge om her, således at spørgsmålet kan afklares.

--
M.v.h. Thomas Makro, DMCN #280
Honda VFR 750 F med varmehåndtag

Fra : Jake

Dato : 25-03-03 15:01

"Thomas Makro" <tmakro@fjernesvip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> man med et lille MC kørekort må køre på en RS125, så det er jeg hermed
> nødt til at spørge om her, således at spørgsmålet kan afklares.

He he du er lige trådt op i en hvepserede. Spørgsmålet har tidligere
afstedekommet heftige debatter her i gruppen. Den observante læser af
rs'erens specifikationer kan notere sig at dens vægt/HK forhold umiddelbart
er for stort. Det siges dog at den har en speciel typegodkendelse (jeg
kender ikke detaljerne) der gør at den gerne må køres lille kørekort. Om det
er sandt ved ikke, men det er de argumenter, der har været anvendt i
diskussionen

mvh Jake

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 25-03-03 15:52

Thomas Makro wrote:
> [...]
> man med et lille MC kørekort må køre på en RS125, så det er jeg hermed
> nødt til at spørge om her, således at spørgsmålet kan afklares.
___________________________________

Jeg har hørt mange argumenter for og imod...
Jeg sidder med mc-revyen 2002 her foran mig, hvor der skal stå et lille B ud
for motorcykler, der enten må køres af unge motorcykelister som standart,
eller kan laves så de må. Ud for den lille priller er der _ikke_ noget B,
hvilket jo så vil sige at den (i følge mc-revyen) ikke må køres med lille
kørekort. Om det passer, ved jeg så ikke, men vægt / kraftforholdet _er_ for
lille ifølge reglerne. :o/

--
Psycho Cowboy
Babygixxer

Fra : Per

Dato : 25-03-03 16:09

Hvad med at ringe til Motorkontoret - de har en liste over hvilke cykler,
der må køres på hhv. stort og lille kort.

Mvh. Per!

Fra : John

Dato : 25-03-03 17:31

"Thomas Makro" <tmakro@fjernesvip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

>Desværre er de to ikke enige om, hvorvidt
> man med et lille MC kørekort må køre på en RS125, så det er jeg hermed
> nødt til at spørge om her, således at spørgsmålet kan afklares.

OK ...men så er her et svar som du kan bruge til noget, du skal kigge på din
reg. attest, der står et godkendelsesnummer, når der står A 9015-1 så
betyder det at MC'en må køres på lille kort !

Men det er forståeligt at mange bliver forvirret når de udregner vægt / hk
forhold, fordi ifølge det så må man ikke køre RS'eren på lille kort, men man
har altså i den danske lovgivning lavet en undtagelse for nogle få lille
MC'ere med høj ydelse .....jeg håber at du kunne bruge oplysningerne til
noget

V.H John Kramme - GSXF600 ( der før Aprilia RS 125 )

Fra : Thomas Makro

Dato : 29-03-03 09:51

On Tue, 25 Mar 2003 17:30:34 +0100, "John" <kramsen@stofanet.dk>
wrote:

> [...]
>har altså i den danske lovgivning lavet en undtagelse for nogle få lille
>MC'ere med høj ydelse .....jeg håber at du kunne bruge oplysningerne til

Se se, det var jo dejlige konkrete oplysninger, som jeg propper ind i
emnet på DMCN.

--
Thomas Makro, DMCN #280
Honda VFR 750 F

Fra : Thomas Makro

Dato : 29-03-03 16:05

On Sat, 29 Mar 2003 09:51:09 +0100, Thomas Makro
<tmakro@fjernesvip.cybercity.dk> wrote:

>Se se, det var jo dejlige konkrete oplysninger, som jeg propper ind i
>emnet på DMCN.

....og det er nu gjort.

--
Thomas Makro, DMCN #280