Lidt appropos "En strid om hæk"
Fra : Keld Nygaard

Dato : 25-03-03 14:56

Hej

Jeg bor nabo til en landmand, der sætter en ære i at pløje skæl-pælene ned
hvert år, med det resultat at min have "krymper" ca. 5 m2 hvert år. For en
god ordens skyld vil jeg gerne have støbt en ordentlig pløk ned der hvor
hjørnet nu engang skal være.

Men hvem kan jeg få til at måle ud hvor hjørnet skal være? Mit bedste bud er
en landinspektør - men jeg har på fornemmelsen at det kommer til at koste
mange 1.000 kr... Er der nogen der kender et alternativ? Præcision skal bare
være +/- en træskobredde.

/Nygaard

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 25-03-03 17:51

Keld Nygaard wrote:

> [...]
> mange 1.000 kr... Er der nogen der kender et alternativ? Præcision skal bare

Du kan jo ikke bare plante pælen hvor du sådan ca. synes den plejer at
være.
Ergo, du kommer vist ikke udenom en landmåler.

Jeg har dog ikke erfaring med det. Ovennævnte er bare en simpel logik.!

(Men som mange andre kommentarer i nyhedsgrupper: Rent gæt!)

Mvh. Jørgen

Fra : Hotrod#01

Dato : 25-03-03 17:59

Hey

Du kan være heldig at der findes originale skel pæle, jeg har fundet mine 35
cm nede i jorden med en metal søger.
(Støb nogle h-blokke ned med rigiligt med jern i ).
MGJ

Fra : John Vedsegaard

Dato : 25-03-03 18:49

> [...]
> en landinspektør - men jeg har på fornemmelsen at det kommer til at koste
> mange 1.000 kr... Er der nogen der kender et alternativ? Præcision skal

Prøv evt. at se denne side http://www.hegnsloven.dk/

Fundet ved google/hegnssyn det kan være der findes noget fra din egen
kommune.

John Vedsegaard

Fra : Frederiksen

Dato : 25-03-03 19:12

> [...]
> en landinspektør - men jeg har på fornemmelsen at det kommer til at koste
> mange 1.000 kr... Er der nogen der kender et alternativ? Præcision skal

Du kan faktisk være heldig. Hvis landinspektøren skal genetablere et
nedpløjet skelmærke, så er det landmanden, der skal betale. Det er nemlig
forbudt at fjerne, flytte eller ændre på skelmærker.

Ring til en landinspektør og forklar ham sagen. Så kan du få et bud på
omkostningerne, og måske også en idé til at undgå problemet fremover. En
stor sten på din side af skelmærket, men helt op til, vil jo nok hindre de
værste "nedkørsler".

Mvh Maria

Fra : Robert Andersen

Dato : 25-03-03 20:21

> Du kan faktisk være heldig. Hvis landinspektøren skal genetablere et
> nedpløjet skelmærke, så er det landmanden, der skal betale. Det er nemlig
> forbudt at fjerne, flytte eller ændre på skelmærker.

Hvad gør man når man som jeg køber et hus hvor tre af de fire skelpæle
mangler, og tidligere ejer intet kender til det ? hvem skal så betale for
landmåler ?
Det skal lige siges at der et af de steder som skelpælene (formentlig) skal
stå er opsat en tv-boks af en eller anden art.

/Robert

Fra : Gunnar Grooss

Dato : 26-03-03 19:05

"Robert Andersen" <rob_the_smurf@remove.hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
skal
> stå er opsat en tv-boks af en eller anden art.
Hvis ikke der er aftalt noget, det kan være antal m2 eller lignende bliver
det svært, men der må stå noget på det kort du har fået. Der står også hvor
langt der er til næste skilpæl, og det skal tages nøjagtigt, altså mål efter
med et båndmål, så skal du se der er sikkert pæle. Hvis der på dit kort står
et J, er det et jernrør, men står der B er det en betonpæl, ca 5 * 5 cm.
Prøv at se meget grundigt efter, den kan også være lidt nede i jorden.
Gunnar