En rigtig nybegynder
Fra : Ukendt

Dato : 25-03-03 13:15

Hej

Nu er de første spirer af min tomater kommet op men kun nogle få... Hvor
store skal de være før man tager låget af minidrivhuset?
Hilsen Anja

--
Tjek www.holdum.dk

Fra : Birgitte Abkjær

Dato : 25-03-03 22:52

"Anja" <salg(a)holdum.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nu er de første spirer af min tomater kommet op men kun nogle få... Hvor
> store skal de være før man tager låget af minidrivhuset?

Du behøver ikke tage låget af, før planterne bliver for høje. Det er en
fordel, at de er under låg, da de så ikke så let udtørrer (dog: hvor højt er
låget-vel under 10 -15 cm?)

VH Birgitte

Fra : Ukendt

Dato : 26-03-03 08:37

> Du behøver ikke tage låget af, før planterne bliver for høje. Det er en
> fordel, at de er under låg, da de så ikke så let udtørrer (dog: hvor højt
> [...]
Super! Tak skal du have.
Grunden til jeg spurgte er at der er ligesom lidt muk på en af spirerene
eller små hvide hår også tænkte jeg på om det måske er for fugtigt?
Anja

Fra : Zoëga

Dato : 26-03-03 09:33

"Anja" <salg(a)holdum.dk> wrote in message
> [...]
> Grunden til jeg spurgte er at der er ligesom lidt muk på en af spirerene
> eller små hvide hår også tænkte jeg på om det måske er for fugtigt?

Spirerne har fået svamp, så er det er af med låget med det samme.
Man skal passe på der ikke er for meget fugt når man har planter under låg,
normalt skal der slet ikke vandes i denne periode.
Det vand der er i kassen kondenserer jo på låget og løber tilbage i jorden
igen.

Prøv også at se efter om der står vand nede i kassen ( ved at tippe den ).
Alt væde skal være suget op i jorden og den må ikke virke sjaskvåd.

Næste gang skulle du prøve en såkasse der hedder pindstrup minikap, den er
genial - der er også et vandingssystem
der sørger for den korrekte tilførsel af fugt til de små planter.
Vasker du kasse og filtdug efter brug, kan den holde i mange år.

mvh

Søren

Fra : Ukendt

Dato : 26-03-03 12:33

> Spirerne har fået svamp, så er det er af med låget med det samme.
Mange tak for dine svar - det ser så nemt ud når man køber det...
Men jeg lærer det langsomt..
Anja

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 28-03-03 19:53

On Wed, 26 Mar 2003 09:32:59 +0100, "Zoëga" <szoega@mail.dk> wrote:

>Næste gang skulle du prøve en såkasse der hedder pindstrup minikap, den er
>genial - der er også et vandingssystem
>der sørger for den korrekte tilførsel af fugt til de små planter.

En minikap er smart - men den er altså tit slem til at suge for meget
vand op. Især på en ren og ny dug. Man kan gøre det at man klipper
riller i enderne, ca. 5 cm op, og så nøjes med at sætte hver anden
"strimmel" ned i vandet.

http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.