Rengøring af Gore-tex
Fra : Ted

Dato : 25-03-03 08:42

Hej alle

Jeg har en godt beskidt gore-tex jakke. I instruktionen på jakken vedr.
rens/rengøring, står der stort set kun, at den må nusses i koldt vand - men
det bliver den jo ikke ren af. Jeg er med på at den ikke skal have den store
tur i vaskemaskinen, hvis den skal holde sin vandafvisende effekt. Men er
der en der har et godt råd, måske ud fra egne erfaringer hvorledes den
bliver fin igen - vi skal jo alle se godt ud til på torsdag - hvor de lover
godt vejr - juhuuu.

Mvh Teddy

Fra : Thomas Jensen

Dato : 25-03-03 09:00

> [...]
> der en der har et godt råd, måske ud fra egne erfaringer hvorledes den
> bliver fin igen - vi skal jo alle se godt ud til på torsdag - hvor de

min dainese goretexjakke må gerne vaskes i maskine, men du må bare ikke
bruge skyllemiddel.
Når den er vasket plejer jeg at imprænere den med noget specielt til
goretex, og så er den fin igen.

Du må ovenikøbet tørre den i tørretumbler.

Oplysninger fik jeg engang fra en daineseimportør i jylland, kan ikke huske
hvem

Thomas Jensen
XJ600s div ´96
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Fra : Morten

Dato : 25-03-03 10:48

Hej

Jeg må også vaske min rukka-jakke i vaskemaskinen på 30 grader, men uden
skyllemiddel. Og ja, en tur tørretumbleren skulle kunne 'aktivere'
membranen igen.

Mvh
Morten
XJ600S Diversion '00

Fra : Ted

Dato : 25-03-03 10:50

Jamen så er det jo bare at lukke øjnene og putte den i maskinen.

Tak for de gode råd.

Mvh Teddy

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 25-03-03 11:36

"Ted" <teddy@mail.net.dk> writes:

> Jamen så er det jo bare at lukke øjnene og putte den i maskinen.

Sidder der ikke et vaskemærke i jakken?

Min IXS skal nemlig vaskes forskelligt alt efter om thermo foret er
i eller ej.

Thermo foret kan nukes alt det man lyster, mens jakken kun vil have
30 grader og intet skylldemiddel.

--
Mikkel
motortosse.dk | de-moc-ra-cy (di mok' ra see) n. Three wolves

Fra : Thomas Makro

Dato : 25-03-03 14:57

On Tue, 25 Mar 2003 09:47:56 +0000 (UTC), Morten <mstone@wospost.dk>
wrote:

>Jeg må også vaske min rukka-jakke i vaskemaskinen på 30 grader, men uden
>skyllemiddel. Og ja, en tur tørretumbleren skulle kunne 'aktivere'
>membranen igen.

Hmmm hvordan har de små fine "huller" i goretexen det med
vaskemaskine-sæbe? Jeg antager at disse huller stoppes til...?

--
M.v.h. Thomas Makro, DMCN #280
Honda VFR 750 F med varmehåndtag

Fra : Morten

Dato : 26-03-03 08:25

Hej Thomas

Godt spørgsmål Jeg vil lige prøve at læse de papirer som fulgte med
tøjet, og så kan jeg da lige vende tilbage.

Mvh
Morten

Thomas Makro <tmakro@fjernesvip.cybercity.dk> wrote in

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 26-03-03 22:13

> Hmmm hvordan har de små fine "huller" i goretexen det med
> vaskemaskine-sæbe? Jeg antager at disse huller stoppes til...?

Nix. Det gør det ikke. Men skyllemiddel ødelægger membranen. Min Rukka jakke
er vasket mange gange med en smule vaskemiddel og afsluttet med en tur i
tørretumbleren. Det spiller fint.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 26-03-03 08:29

> Jeg må også vaske min rukka-jakke i vaskemaskinen på 30 grader, men uden
> skyllemiddel. Og ja, en tur tørretumbleren skulle kunne 'aktivere'
> membranen igen.

Hej Morten

Turen i tørretumbleren aktiverer ikke membranen, men gør stoffet jakken er
lavet af mere vandskyende. Det gør jakken ikke bliver våd og derfor tung af
have på. Det er ikke afgørende for om DU bliver våd.

Det er forresten anset som almindelig høflighed at skrive under det man
besvarer. Samtidig skærer man alt det unødige væk lige som jeg har gjort i
dette brev. Det gør indlæggene meget nemmere at læse for de mange der følger
med i hvad der bliver skrevet (det er MANGE)

Fra : Soren Lindholt

Dato : 25-03-03 11:49

Ted <teddy@mail.net.dk> wrote in article
<b5p181$1en2$1@news.cybercity.dk>...
> [...]
> der en der har et godt råd, måske ud fra egne erfaringer hvorledes den
> bliver fin igen - vi skal jo alle se godt ud til på torsdag - hvor de

Goretesk er kun membranen der sidder i stoffet. Der fås særlig vaskemiddel
til tøj med en sådan membran, om den så hedder goretex, finetex el.l.

For at membranen kan virke, dvs. være åndbar, skal yderstoffet være tørt,
da der ikke kan åndes gennem vådt stof. Derfor skal yderstoffet
imprægneres, så det er regntæt.

Og det gøres med f.eks. et middel der hedder nikwax, fås alle mulige
steder, frilufts, jagt, sportbutikker osv.
Det er samtidigt vaskemiddel til maskinvask. Der er flere typer til de
forskellige tøjtyper, også uden membraner, og det virker faktisk.
--
Søren
http://motortosse.dk

Fra : -V-

Dato : 25-03-03 13:19

"Ted" <teddy@mail.net.dk> skrev:
> [...]
> der en der har et godt råd, måske ud fra egne erfaringer hvorledes den
> bliver fin igen - vi skal jo alle se godt ud til på torsdag - hvor de

Min erfaring fra 12+ års brug af goretex-jakker:

Hvis du vil være *rigtigt* god ved den:
Vask den (naturligvis uden evt. for) i Nikwax Tech Wash (IKKE FOR VARMT!)
dvs. 40 gr C, og lad den tørre fuldstændigt.
Skyl den derefter i Nikwax' imprægneringsmiddel (som jeg ikke lige kan huske
hvad hedder...) og lad den igen tørre fuldstændigt. Tag dig ikke af at det
kan lugte lidt mærkeligt.

Og supertricket over alle supertrick - tadaaa:

Nu stryger du den ganske let på de store arealer med et lunt strygejern.
Dette får de små fibre, som du ikke kan se, og som ellers ville få dråberne
til at hænge fast og akkumulere sig til at glide af. Dette giver en
overraskende god vandskyhed.
Det gør ikke jakken mere vandtæt, men gør det sværere for vanddråberne at
hæfte sig på stoffet.

Held og lykke.

-V-