Telefon på ADSL forbindelse?
Fra : Christian Aagot Riis

Dato : 25-03-03 08:38

Hej,

Undskyld det kryptiske subject, men jeg ved ikke engang rigtig hvad jeg vil
spørge om præcist.

Jeg har en ADSL forbindelse som kommer fra et lille firkantet telefonstik i
væggen. Alle husets telefoner bruger de normale |_| stik.

I det rum hvor ADSL forbindelsen kommer ind er der ingen telefonstik. Jeg
mener det er nærliggende at koble en telefon på ADSL forbindelsen, men er
helt blank med hensyn til hvordan. Skal telefonen på før eller efter
splitteren? Kan man få/lave en fordeler som laver et stik om til to (a la
stikdåse)?

Er der noget med at man skal holde øje med om der er fire eller tre kabler i
stikkene og ledningerne?

Et eller andet siger mig at det er meget elementært, men jeg er (surprise!)
helt grøn på telefonområdet...

På forhånd tak for hjælpen!

--
Christian
Fjern dyret med den lange hals fra min email-adresse...

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-03-03 08:45

"Christian Aagot Riis" <christian@giraf.aagot.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har en ADSL forbindelse

Fra Cybercity?
Er det med rå eller delt kobber?

--
Martin Højriis Kristensen - http://makr.starthotel.dk
Usenetstatistik 2002/2003 - http://www.f2.dk/ (TEST)

Fra : Christian Aagot Riis

Dato : 25-03-03 08:56

> Fra Cybercity?

Ja.

> Er det med rå eller delt kobber?

Uden at være 100% sikker mener jeg det er delt. Det var ihvertfald hvad min
kone (som var hjemme da teknikkeren var her) mener *hun* hørte. Er der en
måde at kontrollere det på?

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-03-03 09:13

> [...]
hvad min
> kone (som var hjemme da teknikkeren var her) mener *hun* hørte. Er der

Hvis du har en splitter så er det sandsynligvis delt.
Dåsen med det firkantede stik er en KAP-dåse.
Hvilke ledninger har du fra den?

Fra : Christian Aagot Riis

Dato : 25-03-03 09:21

> Hvis du har en splitter så er det sandsynligvis delt.
> Dåsen med det firkantede stik er en KAP-dåse.
> Hvilke ledninger har du fra den?

Splitteren har to stik: LINE og ADSL. De er begge af typen "små firkantende
telefonstik".
Fra væggen (KAP-dåsen?) udgår kun et stik (af samme type som ovenfor). På
ydersiden af væggen (udenfor) går en ledning til den kasse hvor
telefonkablerne kommer ind fra vejen (hvis det er en hjælp)

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 25-03-03 09:28

> Fra væggen (KAP-dåsen?) udgår kun et stik (af samme type som ovenfor).

> ydersiden af væggen (udenfor) går en ledning til den kasse hvor
> telefonkablerne kommer ind fra vejen (hvis det er en hjælp)

OK. I det kabel er fire ledere. De to af dem kommer fra centralen og
indeholder ADSL+POTS
De øvrige to indeholder kun POTS og går til dine telefoner.
Du skal have fat i de to der kun har POTS

Fra : Christian Aagot Riis

Dato : 25-03-03 11:51

> OK. I det kabel er fire ledere. De to af dem kommer fra centralen og
> indeholder ADSL+POTS
> De øvrige to indeholder kun POTS og går til dine telefoner.
> Du skal have fat i de to der kun har POTS

OK. Det vil jeg prøve. Tak for hjælpen (også til Bjarke).

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 25-03-03 09:35

"Christian Aagot Riis" <christian@giraf.aagot.dk> wrote in message
> "Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote in message

> Splitteren har to stik: LINE og ADSL. De er begge af typen "små
firkantende
> telefonstik".

Er der ikke 3 stik??

Jeg har haft 2 adsl løsningere fra TDC... Den ene med den gamle Siemens
løsning, og den nye.... De begge havde 3 stik... hvor der var udgang til
telefon på den ene udgang...

Ellers er der ikke andet for at skyde 2 ledningere mere ind på KAP stikket
og sætte telefonstikket ved siden af... Enten er der nogle blastikhætter
over KAP stikket, som så skal tages af, og så kan de 2 nye ledningere sættes
fast, og så presses hætten på igen.. Ellers kan det gøres med en LSA tang

Fra : Jesper Skriver

Dato : 25-03-03 12:04

On Tue, 25 Mar 2003 09:20:37 +0100, Christian Aagot Riis wrote:
> "Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk> wrote in message

> Splitteren har to stik: LINE og ADSL. De er begge af typen "små firkantende
> telefonstik".

Saa kan du saette din telefon til hvor der staar LINE, du skal
have et rj11 (lille firkantet stik) til "dansk tlf" kabel, eller
hvis din telefon har et rj11 stik, saa rj11 til rj11 kabel.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 25-03-03 12:07

"Jesper Skriver" <harvest@wheel.dk> wrote in message

> Saa kan du saette din telefon til hvor der staar LINE, du skal
> have et rj11 (lille firkantet stik) til "dansk tlf" kabel, eller
> hvis din telefon har et rj11 stik, saa rj11 til rj11 kabel.

ØHh, her må du altså tage fejl...

Ved line indgangen på delefilteret.. Kommer signalet fra centralen ind, på
pin 2&3.... Signal til telefon kommer her tilbage på pin 1&4.... Hvis han
gør det, virker hverken telefon, adsl eller noget i resten af
installationen...

LINE indgangen er kun til KAP stikket

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 25-03-03 12:12

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote in message

> LINE indgangen er kun til KAP stikket

Det er derimod OUT, eller tel/phone udgangen man skal bruge.... Jeg har
selv det lille Siemens filter i min lejlighed, som jeg dog ikke lige kan
tjekke hvad udgangen præsis heder.. Men det er sikkert at LINE udelukkende
er til KAP stikket, hvor signal fra central kommer ind, og det filterede
signal til telefonerne går tilbage til KAP stikket.. HEr er phone/tel eller
hvad udgangen heder, parallelkoblet til denne udgang, som udgangen på LINE
ind/udgangen.. Herudover er der et ADSL udgang, som selfølgelig tilsluttes
til adsl modemmet.

Fra : Jesper Skriver

Dato : 25-03-03 12:25

On Tue, 25 Mar 2003 12:11:53 +0100, Bjarke Hansen wrote:
> "Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@*REMOVE.*spamfilter.dk> wrote in message

> Det er derimod OUT, eller tel/phone udgangen man skal bruge.... Jeg har

Du har ret - jeg taenkte mig ikke om - sorry.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 25-03-03 09:31

> [...]

> helt blank med hensyn til hvordan. Skal telefonen på før eller efter
> splitteren? Kan man få/lave en fordeler som laver et stik om til to (a la

Og ved siden at dette stik, som sikkert er et KAPstik, sidder skillefilter
og modem?

I skillefilteret er det et stik der entetn heder "line" eller "in/out" og
tele og adsl.... Tele udtangen er parrallelkoblet med det telefonsignal der
går tilbagetil kapstikket og ud til telefon udtagene i boligen...

Du kan bruge en lille omformer, som har RJ11 stik i den ene ende, og
hun-telefonstik i den anden ende, som du så her kan tilslutte til en
telefon......

Du kan også bare tilslutte et kabel med 2 rj11 stik, den ene i
skillefilteret, den anden i telefonen...

Se her:

http://bjarkehansen.dk/images/diverse_screenshot/telefonstik.jpg