xs 400 erfaringer
Fra : J.C.Kløve

Dato : 24-03-03 23:50

Er tilbudt en Yamse, XS 400 (E12) årg. 84 - 35,4K km - til en "god"
pris

Er det noget der dur ?
Er de slidt op ?
Hvilke typiske problemer er der med modellen
Skal bruges til lidt lokal transport og lidt hygge - og selvfølgeligt
lidt skrue/pudse arbejde.
Ingen internationale transporter eller lign.

--
Dun@nt
XJ600 51J

Fra : Livetslys

Dato : 25-03-03 03:09

Har selv tidligere haft en XS500, godtnok lidt ældre,,
Jeg døjede konstant med laderelæet , og fik det skiftet flere gange, og
generelt med ledningsnettet, men som jeg skrev, var det jo også en noget
ældre model...sidst i 70èrne mener jeg...den var fed at køre på, og havde
det fedeste optræk. topfarten var så kun 150, men pyt med det

En anden ting jeg fandt ud af var, at det var muligt at opdrive stumper til
den, og hvis det endeligt lykkedes kostede de en bondegård

men good luck

Eddiboy

Fra : Bjarne og Marianne

Dato : 25-03-03 08:00

Hej

Har selv en XS 400 SE fra 81. Kører ganske udmærket, men som Eddiboy også
har sagt, er de ikke lige altid nemme at skaffe reservedele til. Man kan dog
få de fleste standard dele.
Den er rigtig god til de små turer, og har gode køreregenskaber.

MVH

Bjarne

Fra : Freddy Lang

Dato : 25-03-03 09:33

J.C.Kløve wrote:
> [...]
> lidt skrue/pudse arbejde.
> Ingen internationale transporter eller lign.

Jeg startede min "karriere" på en '82 SE, og det var da godt nok en fed
maskine (havde fået monteret højt ryglæn), men den motor havde altså en svag
krumtap. Jeg fik min lavet TO gange. Og det er altså en træls og dyr affære.
Jeg fik også at vide, at det med krumtappen var en generel svaghed på XS
400.
Nu kan jeg ikke lige huske, om en 84'er er SECA-modellen, men hvis det er
tilfældet, kan det være, den har en mere holdbar motor.
Men derudover var det en ganske udmærket maskine.

--

Freddy
SV 650 S-K1

Fra : Armand

Dato : 25-03-03 16:00

Freddy Lang <freddy.lang@tdcadsl.dk> skrev i en

> Jeg startede min "karriere" på en '82 SE, og ....................
> Nu kan jeg ikke lige huske, om en 84'er er SECA-modellen, men hvis det er
> tilfældet, kan det være, den har en mere holdbar motor.

Jamen - Er "SE'erne" da ikke SEca'er??

--
Armand.
(der uden at have checket mener at MC-Revyen benævner dem sådan)

Fra : Martin Sørensen

Dato : 25-03-03 16:19

> Jamen - Er "SE'erne" da ikke SEca'er??

Nej, det er det ikke. XS400 SE er en soft-chopper model af den gamle XS400.
Secaen er oftest betegnet som SECA eller DOHC eller blot XS 400 '82.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Freddy Lang

Dato : 25-03-03 19:17

Armand wrote:
> Freddy Lang <freddy.lang@tdcadsl.dk> skrev i en

> Jamen - Er "SE'erne" da ikke SEca'er??

SE var, som Martin skriver, en soft-chopper udgave af den almindelige XS
400, med mere dråbeformet tank, mere chopper-agtigt sæde, og højere styr.
Der var vist også andre detaljer, såsom runde, forchromede blinklys. SE stod
for Special Edition, men det var vist en europæisk forteelse, da der også
kunne fås en US Custom (ja, det hed den faktisk officielt), som så vidt
vides var chopper-udgaven til det amerikanske marked.

Så nej, en SE'er har intet som helst til fælles med SECA'erne, måske lige
bortset fra motorstørrelsen.

Jeg kan ikke helt huske årstallene (bortset fra at min egen var fra '82),
men mener i hvert fald ikke der eksisterede SECA'er på det tidspunkt. De kom
vist først i '84 eller '85.

--

Freddy
SV 650 S-K1

Fra : Martin Sørensen

Dato : 25-03-03 21:49

> Jeg kan ikke helt huske årstallene (bortset fra at min egen var fra
> '82), men mener i hvert fald ikke der eksisterede SECA'er på det
> tidspunkt. De kom vist først i '84 eller '85.

XS 400 Seca kom i 1982.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : LP

Dato : 25-03-03 09:44

jeg har en xs 400 xs type 12E, den køre skide godt til prisen. Jeg har
kørt på den i to vintre nu og den starter hver gang. Jeg har ikke haft de
store problemer med den. Jeg har fået indstillet carburatoren ellers har
jeg lavet det hele selv på den. Du skal dog være opmærksom på om
speedometeret passer, for når mit viser 80 km/t så køre den 100 km/t. En
tur på motorvejen kan den da også klare med omkring 120- 130. Skal lige
siges at min har kørt 81000 km.
LP

Fra : J.C.Kløve

Dato : 25-03-03 10:04

"LP" <lape82@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
km/t. En
> tur på motorvejen kan den da også klare med omkring 120- 130. Skal

Takker

Har fundet et par stykker der nok kan slagtes til res. dele i
dyskland - de ligger i en 200-300 euro det er da til at overse......

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 25-03-03 10:05

> [...]
> lidt skrue/pudse arbejde.
> Ingen internationale transporter eller lign.

E12 = Seca modellen.
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=37&pid=278

Jeg har bygget sådan en tingest næsten opfra bunden til min kone, men den er
solgt idag da konen ikke kunne nå jorden ordentligt på den. Men især jeg
nåede at køre ca. 8000 km på den før den blev solgt.

Stærke sider.
- simpel motorcykel uden den store epokegørende teknik.
- 70-80.000 km uden problemer, min havde kørt over 80.000 km før den gik død
- reservedele ingen problemer incl. brugte dele.

Svage sider.
- lejer (kronrør & bagsvinger genn. Japan`s kvalitet)
- bagerste dæmper synes jeg er svag i dæmpningen
- en del her i gruppen har haft problemer med olieforbrug om det er bare er
slid eller en mindre fejl ved motoren ved jeg ikke.
- middelmådige bremser

Ellers er det en "sjov" cykel som er meget nem at smide rundt med på de små
veje

Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)
Harro læderdragt i størrelse 58 til salg, :
http://www.dethlefsens.dk/salg_mc/laedertoej/harro.htm

Fra : D@n Dethlefsen

Dato : 25-03-03 11:43

> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=37&pid=278

Jeg har forresten manual på både Tysk & Engelsk på CD til modellen hvis det
skulle blive aktuelt.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 25-03-03 14:20

Den hedder altså 12E alle de steder jeg har kigget.

> Jeg har forresten manual på både Tysk & Engelsk på CD til modellen hvis
det
> skulle blive aktuelt.

Jeg har også en reservedelshåndbog til den som PDF. Det er også rart med
eksploderede tegninger af det hele.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 25-03-03 18:10

> - bagerste dæmper synes jeg er svag i dæmpningen

Hej Dan

Nyprisen på en original Yamaha dæmper til modellen er 1000kr ved din lokale
Yamaha forhandler. Det er da billigt. Den er ikke så god som en Koni eller
Hagon, men de koster 3 gange så meget.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : RacerNiels

Dato : 25-03-03 12:11

"J.C.Kløve" <Dunant@mail.tele.dk> stillede nogle spørgsmål i message
[SNIP]

Jeg havde sådan en ged i 3 år.
Se den imponerende effektkurve her:
http://vanadium.prg.dtu.dk/~pmc/xs/xs34.jpg

Jeg havde ikke de vilde problemer med den. Jeg fik skiftet tændrørskablerne
engang og membranerne i karbunaderne er også skiftet (bekostelig affære).
Kronrørslejerne var allerede skiftet til og svingerlejerne skiftede jeg da
jeg malede bagsvinger. (det var heller ikke billigt ~800kr)

Men ellers....

Det er en fremragende cykel til prisen! Omgangstid/kroner på Sturup fås ikke
bedre med plader på

Den kører ubesværet på motorvejen og der er kræfter nok til hurtige
overhalinger på landevejen. Bremsen er ikke sidste nye skrig, men cyklen er
let, så den bremser tilstrækkeligt.
Den svinger fint og stabilt selvom stellet heller ikke er superstift.
Affjedring foran kan man selv rode med og en ny bagdæmper er netop set
indkøbt til 1047kr (i Tyskland tror jeg nok).
Olieforbrug... tjaa.. jeg skiftede også stempelringe, olietyve og sleb
ventiler på min. Jeg ved ikke om den trængte, men jeg fik bare lyst til at
rode lidt i den. Ben bruge måske lidt, men ikke mere end et par dl på en
sæson (~knap 10000km).

Såå... kast dig ud i det!

Niels
SV650

Fra : Martin Sørensen

Dato : 25-03-03 14:42

> Er tilbudt en Yamse, XS 400 (E12) årg. 84 - 35,4K km - til en "god"
> pris

Kilometerstanden på sådan en gammel cykel tror jeg sjældent man kan regne
med. Speedometret kan være skiftet, cylindre og stempler kan være skiftet
osv. uden at det kan ses. Der kan være sket en masse med sådan en 20 år
gammel model.

> Er det noget der dur ?

Det synes jeg det generelle indtryk er. Min egen 12E (Seca) har jeg haft
lidt problemer med i den sidste tid, men jeg tror såmænd bare jeg har været
uheldig. Det første år jeg havde den, kørte den helt uden problemer og
startede hver dag.

> Er de slidt op ?

Min egen bruger lidt olie, ca. 1 liter for hver 2000-4000 km alt efter
kørsel, men den har også kørt over 80.000 km. Hvis den du køber, vitterligt
kun har kørt 35.000 km, så skulle det slet ikke være noget problem.

> Hvilke typiske problemer er der med modellen

Bagsvingeren, som også er nævnt andetsteds, er ikke verdens bedste design,
men det er vist generelt for japanere. Den skal gerne skilles ad, renses og
smøres hvert år, hvis man vil undgå at akslen og bøsningen ruster sammen.
Derudover har jeg ikke oplevet noget, der virkede som typefejl.

> Skal bruges til lidt lokal transport og lidt hygge - og selvfølgeligt
> lidt skrue/pudse arbejde.
> Ingen internationale transporter eller lign.

Så tror jeg det er en fin model at købe.
Jeg har heller ikke haft nogle problemer med at skaffe reservedele, omend
det kan være lidt dyrt engang imellem. Mange uoriginale og brugte dele kan
skaffes, og derudover kan stort set alle originaldele skaffes på få dage ved
en Yamaha forhandler.
Renovering af min bagsvinger har indtil videre kostet mig næsten 1000,- i
originale dele for følgende:
Aksel 300,-
Bøsning 350,-
Lejer 2 x 144,-

Men nu forventer jeg også at det ikke skal skiftes igen i lang tid. Fra nu
af vil jeg skille det ad og smøre det med frisk fedt ca. en gang om året. Så
tror jeg det kan holde længe.

Personligt synes jeg ikke den er god at have bagsædepassagerer på hvis man
skal køre på motorvej. Så slår kræfterne ikke helt til mere. Den kan godt
holde 120-130 km/t med passager, men så er accelerationsevne en by i
Rusland. Selv ved 100-110km/t synes jeg den føles for belastet. Det afhænger
self. af hvem der kører på den. Med de passagerer jeg har kørt med, vejer vi
nok 160-190 kg tilsammen, så en spirrevip på 55kg synes nok den er noget
mere livlig.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 25-03-03 18:13

> Men nu forventer jeg også at det ikke skal skiftes igen i lang tid. Fra nu
> af vil jeg skille det ad og smøre det med frisk fedt ca. en gang om året.

> tror jeg det kan holde længe.

Mit bud er, at hvis du passer på dine bagsvinger lejer holder de "evigt"
altså mere end 20 år.

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 25-03-03 18:38

> Mit bud er, at hvis du passer på dine bagsvinger lejer holder de
> "evigt" altså mere end 20 år.

Dvs - ikke kører om vinteren ?

/A

Fra : Martin Sørensen

Dato : 25-03-03 14:46

> Er tilbudt en Yamse, XS 400 (E12) årg. 84 - 35,4K km - til en "god"
> pris

Min egen står forresten til at have kørt 35000km på speedometret, men da jeg
købte den fik jeg at vide, at den havde kørt lidt over 70.000 km. Siden har
jeg så kørt ca. 8.000 km.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : JR

Dato : 25-03-03 19:32

Jeg kørte mange km på min trofaste xs 360 (samme konstruktion) uden andet
problem end en bolt, der gnavede sig gennem til hovedledningen. Det var
iøvrigt den eneste gang nogensinde jeg har måttet lademig transportere hjem
i en 3x34 ...

Solid hverdags mekanik, jeg havde aldrig mekaniske problemer, og cyklen blev
brugt til 2x25 km motorvejskørsel hver dag.

Jim Radmer
www.radmer.dk
GT250=>XS360=>RD350=>RD400=>XS500=>XJ650=>XJ750 Seca=>XV750=>XS650=>XS400
Seca=> nu SR500

Fra : Martin Sørensen

Dato : 25-03-03 21:53

> Jeg kørte mange km på min trofaste xs 360 (samme konstruktion) uden
> andet problem end en bolt, der gnavede sig gennem til hovedledningen.

Da det er 12E han snakker om, er det overhovedet ikke den samme
konstruktion. Hvordan Secaens holdbarhed så er i forhold til en XS360, aner
jeg ikke noget om.

> GT250=>XS360=>RD350=>RD400=>XS500=>XJ650=>XJ750
> Seca=>XV750=>XS650=>XS400 Seca=> nu SR500

Du har jo selv kørt XS400 Seca, så du må da vide at den er noget anderledes
end den 'gode gamle' XS360.

En ret markant forskel er f.eks. at 12E har DOHC, hvor XS360/XS400 kun er
SOHC.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 25-03-03 23:19

JR <jr@NO-SPAMradmer.dk> skrev i en
> Jeg kørte mange km på min trofaste xs 360 ........
> Jim Radmer
> www.radmer.dk
> GT250=>XS360=>RD350=>RD400=>XS500=>XJ650=>XJ750=>
> Seca=>XV750=>XS650=>XS400=> Seca=> nu SR500

Heeey!
(til dels) fælles fortid:
XS360 '77!
XS500 '79!
[Intermezzo: 750Sei '82]!
XS1100 '86!

--
Armand.
(der tyggede lidt på endnu en Yamaha (SRX6), da Lillefrøen kom ind fra