Sort skærm med GeForce 4 MX440
Fra : Jan Pedersen

Dato : 24-03-03 23:29

Jeg har en ven som har opgraderet sin computer og jeg fik hans gamle
Creative Geforce 4 MX440 billigt. Den skulle afløse min gamle Riva TNT2
Ultra. Men

Det sjove er, at vi har ens bundkort og den virkede i hans men ikke i min.
Blæseren på kortet og harddisken kører, men der sker intet på skærmen. Der
er ingen bib lyde. Jeg har prøvet alt. Opdateret chipset og BIOS. Jeg har
brugt mange timer på at finde ud af hvad det er for et bundkort jeg har,
fandt til sidst ud af, at det er et FIC SD11, som Compaq har lavet en OEM
version af. Biosen hedder Phoenix, den sidste opdatering på Compaqs
hjemmeside er fra 2000. Jeg prøvede at skifte til XP, men gjorde ingen
forskel. Har prøvet flere gange at afinstallere mit gamle kort inden jeg
satte det nye i, brugte også RegCleaner for at få det hele væk, men hver
gang jeg statede op igen, fandt XP kortet igen automatisk. Så jeg prøvede at
fjerne kortet, slukke computeren og så sætte det nye i, men det viker stadig
ikke. Mit kort er kun AGP 1.0 2x, men det kørte jo på min kammerat´s
alligevel? Jeg har prøvet at kigge i BIOS, men på en Compaq er der slet
ingenting med AGP eller noget. Jeg har også flyttet lydkortet, det sad i
PCI-slottet lige under AGP slottet, og det var der nogle kloge hoveder som
mente et det ikke måtte. Har også kigget lidt på de med strømmen (AGP 1.0 /
AGP 2.0), men igen - det virkede på min kammarats.

Mit system :
Compaq Presario 7990
AMD Ahtlon 800Mhz
AMD 751 Chipset
Phoenix Bios
384MB Ram

Håber nogle kan hjælpe.

Mvh Jan

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 25-03-03 16:57

Jan Pedersen wrote:
> Blæseren på kortet og harddisken kører, men der sker
> intet på skærmen. Der er ingen bib lyde.

Prøv at tage den skinne af (hvis du kan), så kan man
muligvis sættes kortet /helt/ ned i soklen.

> Jeg har prøvet alt. Opdateret chipset og BIOS.

Afinstalleret gamle drivere?
- Det burde dog ikke have betydning.

> Jeg prøvede at skifte til XP, men gjorde ingen forskel.

Skiftede du styresystem?
- Det kan aldrig have betydning, når der end ikke i
vises noget i opstarten af maskinen.

> Har prøvet flere gange at afinstallere mit gamle kort inden
> jeg satte det nye i, brugte også RegCleaner for at få det
> hele væk, men hver gang jeg statede op igen, fandt XP
> kortet igen automatisk.

Når driverne er afinstalleret, slukkes computeren, det
gamle kort tages ud og det nye isættes.
Evt. kan man installere standard vga drivere istedet
for de rigtige til TNT kortet.

> Så jeg prøvede at fjerne kortet, slukke computeren og
> så sætte det nye i, men det viker stadig ikke.

Jeg tror, som tidligere nævnt at kortet ikke sidder
/helt/ nede i soklen.

> Mit kort er kun AGP 1.0 2x, men det kørte jo på min
> kammerat´s alligevel?

Snakker vi grafik eller bundkort?
- Begge dele er vist bagydkompatible, anyone?

> Mit system :
> Compaq Presario 7990
> AMD Ahtlon 800Mhz
> AMD 751 Chipset
> Phoenix Bios
> 384MB Ram

Måske bundkortet er fuldstændig identisk med de
"rigtige" FIC SD11 boards?
http://www.fic.com.tw/support/motherboard/bios.aspx?model_id=9

http://www.fic.com.tw/product/motherboard/1stmainboard_detail.aspx?type=legacy&model_id=9

AMD Chipset drivers:
http://www.amd.com/us-en/Processors/ProductInformation/0,,30_118_756_759%5e871%5e2336,00.html

--
Mvh.
Mikael Nørrelund

Fjern 'removespamfilter' ved svar til email.

Fra : Jan Pedersen

Dato : 25-03-03 18:34

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv at tage den skinne af (hvis du kan), så kan man
> muligvis sættes kortet /helt/ ned i soklen.

Jeg har prøvet at bøje selve metalkanten på kortet for at være sikker på at
den gik helt i bund. Og kortet virker stadig i en anden pc - har prøvet for
en sikkerheds skyld.

> Afinstalleret gamle drivere?
> - Det burde dog ikke have betydning.

Jeg afinstallerede alle drivere. Brugte også RegCleaner til at fjerne alt
som hed noget med Nvidia.

> Skiftede du styresystem?
> - Det kan aldrig have betydning, når der end ikke i
> vises noget i opstarten af maskinen.

Ja, jeg skiftede fra Win98SE til XP, men troede nu heller ikke det ville
hjælpe.

> [...]
> Evt. kan man installere standard vga drivere istedet
> for de rigtige til TNT kortet.

> Jeg tror, som tidligere nævnt at kortet ikke sidder

Jeg synes nu ikke den kan klemmes længere ned.

> Snakker vi grafik eller bundkort?
> - Begge dele er vist bagydkompatible, anyone?

Grafikkortet kræver/understøtter? AGP 2.0 og kører op til 4x. Bundkortet kun
AGP 1.0 2x. Jeg mener også at have læst at de skulle være bagudkompatible,
men er der ikke noget med at de nye kort kræver mere strøm?

> Måske bundkortet er fuldstændig identisk med de
> [...]

Bundkortet er sikker indentisk med FIC SD11, men Compaq bruger Phoenix Bios
og ikke AMI, som kan downloades hos FIC. Jeg tænkte på at installere AMI
Bios istedet, men jeg mener at have læst at det ikke er noget man skal
begynde at rode med !?

> AMD Chipset drivers:

http://www.amd.com/us-en/Processors/ProductInformation/0,,30_118_756_759%5e8
71%5e2336,00.html