Hjælp til forsvarlig håndtering af aske fr~
Fra : Michael Døj

Dato : 24-03-03 22:03

Hej i gruppen!

Jeg har netop købt et hus, hvor der er en åben pejs i en af stuerne.

Jeg vil lige høre, om der er nogle tommelfingerregler for hvornår jeg
kan tømme asken i skraldespanden, uden at risikere gløder.

På forhånd tak for hjælpen!

Michael Døj, Esbjerg

Fra : Inger Pedersen

Dato : 24-03-03 22:09

"Michael Døj" <doej@REMOVETHISesenet.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg vil lige høre, om der er nogle tommelfingerregler for hvornår jeg
> kan tømme asken i skraldespanden, uden at risikere gløder.

Det kommer bl.a. an på arten af brænde og mængden af aske.Gløder kan holde
sig LÆNGE, hvis de ligger godt isoleret i et tykt lag aske.
Du kan hælde asken i en metalspand eller en gammel gryde - husk låg på! - og
lade den stå et par dage.

Hilsen Inger

Fra : Michael Døj

Dato : 24-03-03 22:19

> Du kan hælde asken i en metalspand eller en gammel gryde - husk låg på! -
og
> lade den stå et par dage.

Glimrende idé! - Tak for det.

Med venlig hilsen
Michael Døj, Esbjerg.

Fra : Per N

Dato : 25-03-03 00:15

On Mon, 24 Mar 2003 22:19:03 +0100, "Michael Døj"
<doej@REMOVETHISesenet.dk> wrote:

>og
>
>Glimrende idé! - Tak for det.

Og så er asken forøvrigt god gødning i haven.

Jeg plejer selv at tømme asken ud i kompostbeholderen
eller sprede en gang aske inden jeg graver køkkenhaven.

mvh Per

Fra : Erik Olsen

Dato : 25-03-03 08:05

Per N wrote:

> Og så er asken forøvrigt god gødning i haven.
>
> Jeg plejer selv at tømme asken ud i kompostbeholderen
> eller sprede en gang aske inden jeg graver køkkenhaven.

Er der ikke også noget med at sneglene ikke kan lide asken?

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Per N

Dato : 25-03-03 08:27

On Tue, 25 Mar 2003 08:04:38 +0100, "Erik Olsen"
<bjerg.olsen@ishoejby.dk> wrote:

>Er der ikke også noget med at sneglene ikke kan lide asken?

Meget muligt. Jeg har ihvertfald ikke ret mange snegle.

mvh Per

Fra : Ukendt

Dato : 25-03-03 08:30

> Er der ikke også noget med at sneglene ikke kan lide asken?

Husk lige, at aske ofte indeholder forholdsvis store mængder tungmetaller
(optaget af træer gennem et langt liv og koncentreres i asken), så
køkkenhaven er måske ikke det bedste sted?

Mvh Tomas

Fra : Larsen

Dato : 26-03-03 00:23

Hej,

Du kan i dit lokale byggemarked købe en "Askepot" (det hedder den
faktisk:0)), for en rimelig pris.. Den fungerer sammen med din støvsuger -
uden at ødelægge den.
Det fungerer faktisk ganske fint, og du kan støvsuge pejsen næste formiddag
(Det gør jeg). Sæt blot "Askepot" udenfor bagefter.
Praktisk løsning da, du slipper for griseriet med at "skovle" aske op i en
spand/skål m.m.

Larsen