Ruller til en Speedfight
Fra : Martin L. Johansen

Dato : 24-03-03 08:26

Halli hallo.

Jeg er af den overbevisning at standardruller på en Pegøjt er på 9g. Da jeg
så lige for 15 min. spurgte værkføren hos Peugeot Kolding sagde han de var
6g... (?) Da jeg så påpegede at jeg mente det var 9g. blev han
ligepludselig i tvivl og vidste det ikke...

Altså.. hvor tunge er de skide ruller?

Problemet er, at de allerede er firkantede efter små 3000 km... bahh... og
at jeg har fået 47mm cylinder på. Så hvis de standard er 9g. havde jeg
tænkt på at sætte 7 eller 8g på for at flytte omdrejningstallet en smule.

På forhånd tak.

--
Martin L. Johansen
Gør en god handel på http://shop.tux3do.com/

Fra : Hekto

Dato : 24-03-03 10:27

In article <jqyfa.2186$vn1.583366@news010.worldonline.dk>, ares@c.dk
says...
> [...]
> at jeg har fået 47mm cylinder på. Så hvis de standard er 9g. havde jeg
> tænkt på at sætte 7 eller 8g på for at flytte omdrejningstallet en smule.

Standardvægten er 9 gr.

Den er forholdsvis følsom over for ændringer, så ½ gr. har en rimelig
stor virkning. ½ gr. fås ved at bore rullen op.

--
Brian/Hekto

LS650 m. 1-1 * Kawasaki KR-1 m. KIPS & 2-2 - Til Salg * GS450 m 2-1
under genopbygning.
Drømmecykel: Ducati 500 SL Pantah
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 24-03-03 10:32

Hekto wrote:

> Standardvægten er 9 gr.

Tænkte jeg nok.

> Den er forholdsvis følsom over for ændringer, så ½ gr. har en rimelig
> stor virkning. ½ gr. fås ved at bore rullen op.

Okay. Jeg har 47mm cylinderkit på samt standardudstødning. Denne er
tilsyneladende ikke ret god. Hvad vil du anbefale mig at sætte i af ruller
når jeg får tunudstødning på? Hvis jeg altså overhovedet skal pille ved
vægten.. Men rullerne skal skiftes alligevel da de er firkantede.. trælst.

Fra : Hekto

Dato : 24-03-03 10:47

In article <sgAfa.2241$vn1.590836@news010.worldonline.dk>, ares@c.dk
says...
> [...]
> vægten.. Men rullerne skal skiftes alligevel da de er firkantede.. trælst.

Problemet med standardudstødningen er at den er 'for lang' til at den
kan fungere optimalt ved høje omdrejninger.
Jeg har tidligere lavet nogle modifikationer på den; men de virkede
kun på AC-modellen.

Læg ud med 9 gr. og forsøg så med et gram mindre; men et gram mere kan
nu have en ganske stor indvirkning på topfarten, selv om det måske
ikke er så 'interessant' når man har kørekort!

Mål acellerationen med stopur, for 'fornemmlsen' kan snyde.

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 24-03-03 10:55

Hekto wrote:

> Problemet med standardudstødningen er at den er 'for lang' til at den
> kan fungere optimalt ved høje omdrejninger.

Okay. Øv bøv.

> Jeg har tidligere lavet nogle modifikationer på den; men de virkede
> kun på AC-modellen.

Min er en AC. Jeg har selv fusket lidt på den, mere som et forsøg. Og det
gav en smule på toppen. Der sidder jo en plade i enden og spærrer. Ved ikke
om du ved hvad for en jeg taler om. Men den har jeg simpelthen lavet hul i
så luften kan passere frit. Det virker, men larmer en del mere. Men det
virker ikke optimalt, for med 47mm burde den rende en del mere end
75km/t...

> Læg ud med 9 gr. og forsøg så med et gram mindre; men et gram mere kan
> nu have en ganske stor indvirkning på topfarten, selv om det måske
> ikke er så 'interessant' når man har kørekort!

Hehe. Jeg er nu heller ikke typen som ligger med max hane altid. Jeg skal
bare kunne følge bilerne her i byen, også opad bakke, så jeg ikke bliver
presset.

> Mål acellerationen med stopur, for 'fornemmlsen' kan snyde.

Ja god idé.

Fra : Hekto

Dato : 24-03-03 12:19

In article <yBAfa.2253$vn1.592014@news010.worldonline.dk>, ares@c.dk
says...
> [...]
> så luften kan passere frit. Det virker, men larmer en del mere. Men det
> virker ikke optimalt, for med 47mm burde den rende en del mere end

Hvis man ser på potten, uden det forkromede endestykke, så grænser
afgangsrøret op til en plade einden i potten. Den skal være der.
Fidusen var at ændre på afgangsrørets dimensioner. I dette tilfælde
snævre det ind. Det svarer til at ændre på afgangsrøret i et
ekspansionskammer, den lange tynde del der afslutter kammeret.
Man skal dog være varsom, idet et tyndere rør godt nok giver højere
efekt; men også øger udstødningstemperaturen.