Arven - fotografering
Fra : Peter Lind

Dato : 23-03-03 22:15

Hejsa gruppe

Så fik jeg endelig set Arven, og den er jo akkurat så god som alle siger...
Så nok om det.
Men, en ting irriterede mig en smule - hvorfor så meget håndholdt kamera ?
Jeg kan godt lide det håndholdte i dogme-filmene, og jeg synes også at det
benyttes rigtig godt i f.eks The Insider - men jeg fandt det en anelse for
belastende, lidt for svært at forholde sig til, her i Arven.
Mange af filmens billeder var store flotte scener - tit meget kølige scener,
hvor man kunne mærke de forskellige menneskers indre bitterhed mod
hinanden - virkelig godt skuespil og scenografi, men... jeg ved ikke... det
var lidt ligesom om det håndholdte kamera gjorde tingene lidt mere levende,
som om instruktøren var bange for at det hele blev for koldt og kynisk, hvis
der var brugt stationære kameraer.
Jeg ved ikke om det bare er mig - er der andre der har fundet det lidt
'upassende' at der var så meget håndholdt ?

Hvordan var det egentlig i Bænken ? Jeg husker ihvertfald ikke at jeg
bemærkede det.

Der er også brugt forskellige fotografer på de to film - så jeg går ud fra
at det er med vilje at Fly har valgt den stil - nogen der ved hvorfor ?

Mit eget gæt er at de lidt usikre, skiftende billeder, skal illustrere
Christoffers lidt usikre, skiftende sind - men jeg synes bare ikke at det
virker.

Håber der er nogle der ved mere.

Mvh
Peter Lind

Fra : Bo Warming

Dato : 24-03-03 00:02

"Peter Lind" <peterlind@hotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Mit eget gæt er at de lidt usikre, skiftende billeder, skal illustrere
> Christoffers lidt usikre, skiftende sind - men jeg synes bare ikke at det

Bænken var lidt bedre, bl.a. fordi Per Fly dengang var nybegynder og ikke
eksperimenterede med håndholdt kamera så meget.

Det er ligesom out-of-focus optagelse og vaseline på linsen - det blir
effektjageri, hvis det ikke begrænses til de meget få tilfælde, hvor det har
en funktion.

Iøvrigt syns jeg også slutscenen i "Bænken" hvor han er fuld og alt roder,
var overfladisk, plat og for lang.
Realisme i skarpt lys med samtaler på bænken var derimod sej

Fra : Mikkel Selsøe Sørens~

Dato : 24-03-03 13:32

> [...]
> Jeg ved ikke om det bare er mig - er der andre der har fundet det lidt
> 'upassende' at der var så meget håndholdt ?

Ja, jeg er faktisk lidt træt af den håndholdte stil og jeg er især træt af
at det er blevet moderne at optage på video!! Det er sindsygt grimt og
kedeligt at se på! Når jeg ser en film som fx. Road to Perdition (som i
øvrigt vandt en Oscar for samme) er den utroligt flot fotograferet på
gammeldags 35mm og viser ting som videoen overhovedet ikke kan endnu! Det er
en trend som dogmebrødrene indførte (selvom det faktisk er imod
dogmereglerne at bruge video) og som har hængt ved lige siden, især på
Zentropa/Nimbus produktioner! Øv!

Mikkel Selsøe Sørensen

Fra : Jan Andersen

Dato : 24-03-03 13:50

On Mon, 24 Mar 2003 13:32:12 +0100, "Mikkel Selsøe Sørensen"
<spandikl@hotmail.com> wrote:

> [...]
>gammeldags 35mm og viser ting som videoen overhovedet ikke kan endnu! Det er
>en trend som dogmebrødrene indførte (selvom det faktisk er imod

Nope:

9. The film format must be Academy 35 mm

"Can I use many different types of camera (Super 16, 8mm etc.), or has
it to be DV?

You can shoot on whatever format you want, but the final picture has
to be transferred to Academy 35mm. Originally, it was a demand that
the films had to be shot on Academy 35mm, but due to budgetary reasons
and the good and exiting results, some of the directors had with
Digital Video. They decided it was an option to shoot on DV and then
transfer the films to 35mm. This film format rule has been one of the
most criticized rules, because it is an expensive procedure and it is
a bit old fashioned. Academy 35mm is the original film format. It also
ensures the possibility that a Dogme95 film can be shown all over the
world in every single movie theatre. Dogme95 is intended to influence
the current film environment."

--
Jan

Remove 'FOS' from email address.