Harddisk anbefaling søges!
Fra : Per Andersen

Dato : 23-03-03 21:05

Jeg arbejder med en iMac/400/9.2.2 som er er godt tilfreds med, blot har
den for lidt plads på HD (10GB). Hvor for jeg fat i en go´ og billig
ekstern firewire HD? Er de billigere i Tyskland? Jeg har ikke meget
forstand på dette: kan jeg købe hvad som helst, eller skal det være
specielt til Mac?

Hilsen
Per

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 23-03-03 21:10

Per Andersen <perREMOVEandersen@gmx.net> wrote:

> [...]
> ekstern firewire HD? Er de billigere i Tyskland? Jeg har ikke meget
> forstand på dette: kan jeg købe hvad som helst, eller skal det være

Du skal bare kigge på edbpriser.dk og finde et godt tilbud på en IDE/ATA
disk.

Seagate Barracuda IV diske er fuldstændig lydløse og der får du meget
for en tusse.

Ah jeg så lige at den skal være ekstern.

Du sparer ikke meget ved at købe en harddisk i Tyskland.

kig på edbpriser.dk og vælg den du ønsker.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 23-03-03 21:15

> [...]

> ekstern firewire HD? Er de billigere i Tyskland? Jeg har ikke meget
> forstand på dette: kan jeg købe hvad som helst, eller skal det være

Det kan ikke betale sig at købe dem i Tyskland, for det er rigeligt
billigt her i landet. Tag et kig på http://www.edbpriser.dk og led efter
7200 eller 5400 RPM diske med IDE interface. Det er i og for sig
ligegyldigt om det er et ATA-66, ATA-100 eller ATA-133 diske til din
maskine.

Et godt køb er f.eks. Seagate Barracuda V 60 GB
<http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1374628058> til
686 kr. Det er en 7200 RPM disk, som er meget lydløs og Seagate har et
godt ry.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : 3000 Peter Perlsø

Dato : 23-03-03 22:04

> [...]

> ekstern firewire HD? Er de billigere i Tyskland? Jeg har ikke meget
> forstand på dette: kan jeg købe hvad som helst, eller skal det være

Køb et kabinet fra wiebetech.com og en Seagate HD fra Danmark.

--
- Peter +45 5192 3981
"Det er helt rigtigt at dømme dem til døden, når de forlader Islam"

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-03-03 02:03

Hej Per

Køb en Seagate Barracuda IV ATA-100, 7200rpm 80-120gb. Jeg véd ikke, hvor
meget du kan spare i Tyskland, - det er nok ikke ret meget, da priserne
herhjemme er i bund lige nu.

Hold dig laaaangt væk fra IBM!

mvh. Erik Richard

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-03-03 02:11

Hej Per

Ups! - så først nu, det skal være ekstern FW..., men jeg vil så tilføje,
at du kan købe et FW kabinet - IEEE1394 med Oxford chip til 3-400kr.. Smid
fx. en 120gb Barracuda i den, så har du en god løsning.

mvh. Erik Richard

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 24-03-03 20:23

> [...]
> at du kan købe et FW kabinet - IEEE1394 med Oxford chip til 3-400kr.. Smid
> fx. en 120gb Barracuda i den, så har du en god løsning.

Hvad med:

ONE TECH HighFly mini 120GB USB-2.0 7200 rpm

2295,- kr.

set på

http://www.jack-dtp.dk/shop/default.asp?setlng=1&productid=1882

Kender nogen til det mærke?

venlig hilsen

Martin (som også titter på udvidelse af lagerkapaciteten til iMac)

--and don't forget to boogie

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-03-03 04:01

Hej Martin

OneTech er såmænd heller ikke de værste, men de har ofte lidt svært ved at
skrive, hvilke HD mærker de bruger... Er det en IBM HD, vil jeg holde fingrene
laaaangt væk. Det samme gælder for nogle af de nyere Maxtor Fluid 740 series. De
er simpelthen ikke stabile nok. - Desuden kræver det også, at du har både en Mac
+ USB kort, der understøtter USB 2.0, for at du i det hele taget kan bruge
disken.

Men lad os sætte et FW eksempel... Standard FW IEEE1394 kabinet 500kr. (højt
sat) + en Seagate Barracuda IV 120gb til 995kr. - ialt ca. 1500kr. - Og så er
selv en FW400 mere end dobbelt så hurtig som en USB 2.0....

mvh. Erik Richard

Fra : Terje Kleverud

Dato : 25-03-03 12:43

> [...]

> ekstern firewire HD? Er de billigere i Tyskland? Jeg har ikke meget
> forstand på dette: kan jeg købe hvad som helst, eller skal det være

Jeg har samme maskin og satte nettopp inn en Seagate Barracuda V 120GB
(kr 1 300 norske fra butikk i Oslo) som jeg formaterte til to like
partisjoner.Jeg bootet maskinen med Mac OS X Install Disc 1 og
formaterte den nye disken med verktøyet på denne.(OBS! Her er det viktig
å krysse for valget "installér driver for OS9", om du bruker denne
CD'en, og har tenkt å kjøre med OS9). På den partisjonen som mounter
først (øverst på skrivebordet) har jeg intallert MacOSX 10.2. På den
andre har jeg kopiert over mitt gamle MacOS 9.2.2. (For å få til dette
ble den gamle 10GB-disken midlertidig montert i et eksternt
firewire-kabinett og innholdet (OS9 System Folder samt alt annet)
kopiert over til partisjon #2 på den nye harddisken.
Mitt gamle system kjører perfekt på den nye disken - som er lydløs og
rask - og når jeg får lyst starter jeg opp fra OSX-partisjonen og leker
litt med det nye OS, og kan bygge opp dette over tid. Men det haster
ikke, mitt gamle system 9 er fremdeles langt det beste.

Men - det er deilig med bedre plass!

--
Terje K

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 25-03-03 16:37

perREMOVEandersen@gmx.net (per andersen) writes:
> [...]
>ekstern firewire HD? Er de billigere i Tyskland? Jeg har ikke meget
>forstand på dette: kan jeg købe hvad som helst, eller skal det være
Jeg har sat en Seagate Barrqacuda 120GB i min goe gamle beige G3 - det er
en fin disk, hurtigt, rimeligt lydløs og selvfølgelig med masser af plads.
Partitioneret i fire: en 10 GB til OS og programmer, de resterende til
henholdsvis Fotos, DTP opgaver og alt det andet skrammel man har liggende
Jeg gav ca. 1.000 kr for den for 4 måneder siden.

Frank Løkkegaard
Tlf. 75 51 43 11
Fax 75 51 47 11