/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Vil (næsten) ikke starte
Fra : OK


Dato : 23-03-03 20:22

Min 1982 Honda CB900F har meget svært ved at starte i koldt vejr (under 10
grader).
Den fik justeret ventiler for 6000 km siden.
Jeg har checket:

- tændingsindstilling
- synkronisering
- luftfilter
- alle karbunader er rene, og der er nyt gummi på begge sider
- nye tændrør (som iøvrigt har udseende som "helt perfekt" efter kørsel).
- chockeren aktiveres som den skal

Når først maskinen er startet, er der ikke flere problemer. Den kører fint
og er let at starte igen når den er varm.
Jeg har ikke checket kompressionen, men den fik nye ringe og slebet ventiler
sidste år i forbindelse med renoveringen.

Kan man forestille sig at tændspolerne er løbet "trætte" så selve
tændspændingen er for lav?

Alle gode forslag modtages med tak.

Ole




 
 
Steen Gruby (23-03-2003)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 23-03-03 20:51

On Sun, 23 Mar 2003 20:21:38 +0100, "OK" <ole_k@post10.tele.dk> wrote:

Hej Ole.
>
>Når først maskinen er startet, er der ikke flere problemer. Den kører fint
>og er let at starte igen når den er varm.
>Jeg har ikke checket kompressionen, men den fik nye ringe og slebet ventiler
>sidste år i forbindelse med renoveringen.
>
Jeg har de sidste par dage haft noget der ligner det lidt på min Paso.
Og i dag opgav den helt at starte - Og jeg var pisse sur
Årsagen viste sig at være mine fine nye Bosch Super Silber xxxxx.....
Dem havde jeg i et anfald af "nu skal det prøves" købt og puttet i i
vinterens løb.
Ud de røg, mine (undskyld Armand) gode gamle NGK tændrør blev
genmonteret, og Bruuuuuummmmmm - min gode startvillige motor havde
fået humøret tilbage.
Og så blev det til en god køretur på de små veje.

>Kan man forestille sig at tændspolerne er løbet "trætte" så selve
>tændspændingen er for lav?
>
Næppe - Men en vintretræt akku der ikke har sin fulde kapacitet,
kombineret med en godt kold motor hvor olien er lidt stiv kan sagtens
være årsagen.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Armand (23-03-2003)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 23-03-03 21:03


OK <ole_k@post10.tele.dk> skrev i en
news:3e7e08ea$0$42604$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Min 1982 Honda CB900F har meget svært ved at starte i koldt vejr (under 10
> grader).
> Når først maskinen er startet, er der ikke flere problemer. Den kører fint
> og er let at starte igen når den er varm.
> Kan man forestille sig at tændspolerne er løbet "trætte" så selve
> tændspændingen er for lav?

Mnjaeh :-/
På FAQ'en på DMC's hjemmeside(*) er der et tip om hvorledes man tuner
tændingsanlægget ved at "pipeline" v.h.a. relæer og kraftige ledninger
direkte fra batteriet. Det kan du jo overveje på den lidt bedagede model
(tid tærer hårdt på ledningsnettet)!

Men jeg hælder snarere til at det er batteriet der er lidt svagtbrystet om
morgenen:
Med kold olie, der kræver større kræfter, og et koldt batteri der yder
mindre end som opvarmet, kan det være svært at holde power-reserver til at
tændingen har tilstrækkeligt at lege med
At den starter fint når motoren er varm og at der tillige har været ladet
(generatoren) på batteriet lige til det sidste, forstærker mit indtryk af at
det er batteriet der er morgengnaven :-|
Forsøg ved næste morgenstart at give den starthjælp fra et bilbatteri fra
begyndelsen af, og se om ikke det mer-punch er nok til at den kan starte -
På samme måde kan du forsøge at løbe (ingen kickstart på en Bol d'Or!?) den
igang: Hvis den starter ubesværet derved er det et bevis på at der er strøm
nok på til tænding, men ikke til både starter og tænding

Dumper batteriet ved disse tests er det en enkel og økonomisk overskuelig
sag at montere et nyt!!

*)LINK:
www.dmc-org.dk - FAQ'en er blandt "knapperne" i venstre side!

--
Armand.



OK (23-03-2003)
Kommentar
Fra : OK


Dato : 23-03-03 21:27

Jeg har lige skiftet mine gamle NGK rør ud med nye NGK (den lokale pusher
har ikke andre). Ingen forskel!

Den med et slapt batteri kan der måske være noget om. på den anden side set:
det blev monteret som nyt sidste år, og selv med startkabler fra bilen skal
der godt nok meget starterknap til at få liv i den.

Ide'en med at "tune" tændingsanlægget vil jeg lige ind og se nærmere
på........

Tak for forslagene.

Ole



Lars T. Thomsen (23-03-2003)
Kommentar
Fra : Lars T. Thomsen


Dato : 23-03-03 21:16

Hej Ole!
> Alle gode forslag modtages med tak.

Bare et enkelt forslag! - Godtnok er min MC en encylinderet (SR250 SE fra
1983), men måske kan du overveje dette:
Min MC gjorde nemlig engang noget ligende. Jeg opdagede fejlen ved at berøre
tændrørshætten, imens at jeg lod starteren tage en omgang mere! - Gæt
resultatet!

Af med tændrørshætten og konstaterede, at der var fugt (=vand) inde i
samlingen mellem ledning og hætte.
Jeg ved ikke, om det kan skyldes kondensvand pga. kulde og varmepåvirkninger
omkring motorblokken. Men af kom ledningen, tørre, rense og tætne!
Siden havde jeg ingen problemer!

Hilsen
Lars



D@n Dethlefsen (23-03-2003)
Kommentar
Fra : D@n Dethlefsen


Dato : 23-03-03 22:19

OK <ole_k@post10.tele.dk> skrev
> Min 1982 Honda CB900F har meget svært ved at starte i koldt vejr (under 10
> grader).
> Den fik justeret ventiler for 6000 km siden.
> Jeg har checket:
>
> - tændingsindstilling
> - synkronisering
> - luftfilter
> - alle karbunader er rene, og der er nyt gummi på begge sider
> - nye tændrør (som iøvrigt har udseende som "helt perfekt" efter kørsel).
> - chockeren aktiveres som den skal
>

Har du prøvet med lidt karburatorsprit i tanken ?

--
mvh
Dan - DMCN#561
(Ducati 748 + MZ TS250/2)
Harro læderdragt i størrelse 58 til salg, :
http://www.dethlefsens.dk/salg_mc/laedertoej/harro.htm







Esben Bøll (24-03-2003)
Kommentar
Fra : Esben Bøll


Dato : 24-03-03 08:21

Jeg havde et lignende problem her i løbet af vinteren.
min xj900F"83 var også svær at starte men med en god sjat sprit i tanken ved
hver opfyldning var det problem væk.

MVH Esben


>
> Har du prøvet med lidt karburatorsprit i tanken ?
>
> --
> mvh
> Dan - DMCN#561
> (Ducati 748 + MZ TS250/2)
> Harro læderdragt i størrelse 58 til salg, :
> http://www.dethlefsens.dk/salg_mc/laedertoej/harro.htm
>
>
>
>
>
>



OK (24-03-2003)
Kommentar
Fra : OK


Dato : 24-03-03 20:28

Jeg har indil videre hældt knap en halv liter karb sprit med gennem
systemet, men det har desværre ikke ændret noget.....
Måske skal der mere til?

"Esben Bøll" <ebo@tdc.dk> skrev i en meddelelse
news:3e7eb1e4$0$164$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Jeg havde et lignende problem her i løbet af vinteren.
> min xj900F"83 var også svær at starte men med en god sjat sprit i tanken
ved
> hver opfyldning var det problem væk.
>
> MVH Esben
>
>
> >
> > Har du prøvet med lidt karburatorsprit i tanken ?
> >
> > --
> > mvh
> > Dan - DMCN#561
> > (Ducati 748 + MZ TS250/2)
> > Harro læderdragt i størrelse 58 til salg, :
> > http://www.dethlefsens.dk/salg_mc/laedertoej/harro.htm
> >
> >
> >
> >
> >
> >
>
>



Frank Andersson (25-03-2003)
Kommentar
Fra : Frank Andersson


Dato : 25-03-03 00:29


Hej Ole

Jeg har haft det samme problem med min MC og der er 2 ting du skal gøre:

1) Huske at påfylde karburatorsprit

2) Skifte til nogle "varme tændrør", Du skal kigge på nummeret på de
tændrør du kører med og købe nye med 1 eller 2 numre lavere.

Det gjorde jeg og problemet var væk !

Hilsen
Frank

"OK" <ole_k@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3e7e08ea$0$42604$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Min 1982 Honda CB900F har meget svært ved at starte i koldt vejr (under 10
> grader).
> Den fik justeret ventiler for 6000 km siden.
> Jeg har checket:
>
> - tændingsindstilling
> - synkronisering
> - luftfilter
> - alle karbunader er rene, og der er nyt gummi på begge sider
> - nye tændrør (som iøvrigt har udseende som "helt perfekt" efter kørsel).
> - chockeren aktiveres som den skal
>
> Når først maskinen er startet, er der ikke flere problemer. Den kører fint
> og er let at starte igen når den er varm.
> Jeg har ikke checket kompressionen, men den fik nye ringe og slebet
ventiler
> sidste år i forbindelse med renoveringen.
>
> Kan man forestille sig at tændspolerne er løbet "trætte" så selve
> tændspændingen er for lav?
>
> Alle gode forslag modtages med tak.
>
> Ole
>
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177517
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408632
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste