Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilket kamera
Fra : Finn Stampe Mikkelse~

Dato : 23-03-03 19:17

Hej

Jeg er lidt i vilrede... På udkig efter et 4 mp kamera eller bedre. pris
omkring 4000-4500 kr. Bedst hvis den enytter SD/MMC kort som memory, da jeg
kan bruge det andet sted også..

Hvad skal jeg vælge?? Kodak, Olympus eler??

På forhånd tak

Finn S. M

Fra : Morten

Dato : 23-03-03 20:04

> [...]
jeg
> kan bruge det andet sted også..
>
> Hvad skal jeg vælge?? Kodak, Olympus eler??

Tja, Kodak er billigere end de fleste andre, men de har til gengæld tendens
til at komprimere billederne for meget, så man mister de fine detaljer.

Selv har jeg haft et Kodak DX4900 i et års tid, men har nu købt mig et Canon
S50 (bruger CompactFlash) pga. ovennævnte.
S50'eren bruger desværre ikke AA batterier, og det ene batteri der følger
med er for lidt hvis man skal noget ud over blot være derhjemme - det er jo
ærgeligt når det løber tørt og man ikke kan købe nogle AA hvis alt andet
svigter! Har valgt et uoriginalt til 300,- fremfor et originalt prissat til
alt mellem 600 og 900 kr. !!!!
Jeg kunne nok have klaret mig fint med et S45, men S50'eren er helt dugfrisk
og jeg kan godt lide at være med helt fremme ;) Funktionalitets-, udseende-
og ydelsesmæssigt er S45 og S50 stort set identiske, blot har S45 4 megapix
hvor S50 har 5.

Hvis SD/MMC ikke er et absolut must vil jeg nok gå efter et Canon S45 (eller
ofre lidt ekstra og få et S50 ;) ). Eller hvis du kan nøjes med et 3
megapix - et Canon A70, det er til gengæld noget billigere og har den fordel
det kan bruge AA batterier (både alkaline og NiCd/NiMH).
Et andet kamera jeg også har haft kig på er et Minolta F300 (bruger SD/MMC).
Det har en smart autotrace focus, der automatisk sætter bevægende objekter i
focus. Det er også et 5 megapix, men det mangler en autofocus lampe, som
både findes på S45/S50 og A70, så focusering i svag belysning kan blive
vanskeligt. Minoltaen bruger også AA batterier.

Det var så lidt om min mening - resten må være op til dig, men kig på
nedenstående sider og sammenlign selv funktionalitet og sample billeder:
http://www.digit.no
http://www.dcresource.com (IMHO nok den mest ærlige af de listede)
http://www.dpreview.com
http://www.megapixel.net (har desværre ikke nogen rå samplebilleder)
http://www.steves-digicams.com

Mvh
Morten

Fra : Jørgen Jørgensen

Dato : 23-03-03 21:09

"Finn Stampe Mikkelsen" <stampe@city.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
jeg
> kan bruge det andet sted også..
>
> Hvad skal jeg vælge?? Kodak, Olympus eler??

Jeg har taget ca. 2500 billeder med Kodak DX 3900.
Jeg har intet negativt at melde.
Hilsen
Jørgen