Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Valget mellem canon 300v og Nikon f65
Fra : Jens Sørensen

Dato : 23-03-03 18:06

Hej!

Jeg er helt ny på fotofronten og har tænkt mig at investere lidt penge i et
nyt kamera. Jeg havde tænkt mig op til 3000 kroner og både canon 300v og
Nikon f65 ligger lige under.
Jeg har tænkt mig at bruge kameraerne til normal fotografering, dvs.
familiebilleder, feriebilleder osv., men også bruge dem mere kreativt til
mere krævende billeder, hvor blænde og lukkertid bliver aktuelt.
Hvad skal man egentlig gå efter når man køber et nyt kamera, og har sådan
noget som hurtig autofokus en reel merværdi?
Jeg er som sagt ny på feltet, og hvis nogle af jer mere erfarne har bud på
andre og bedre kameraer, tager jeg gerne imod tips!

på forhånd tak!

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 23-03-03 18:58

Hej Jens

Både Canon og Nikon laver fremragende kameraer i forhold til prisen - også i
den billigere ende af skalaen.

Så hvad det angår er det nok mest et spørgsmål om at vælge det kamera, du
befinder dig bedst ved at have mellem fingrene. Prøv at arbejde med alle
trykknapper, drejeknapper og hvad der ellers er på de kameraer, du overvejer
at købe. Prøv hvor nemt eller svært det er at skifte indstillinger, mens du
har kameraet for øjet osv.

Du skal naturligvis sikre dig, at der er manuel indstillingsmulighed på de
kameraer, du køber. Alternativt skal du i det mindste undersøge, om der er
indstilling til blændeautomatik (du vælger tiden og kameraet vælger blænden)
og til tidsautomatik (du vælger blænden og kameraet vælger blænden).

Og så synes jeg at du - hvis du ikke regner med at skulle bruge lange teler
og korte vidvinkelobjektiver - skal kigge på Pentax. De laver også
fremragende kameraer, som ganske vist sjældent er de billigste, men som til
gengæld er meget pålidelige både med hensyn til autofokus og lysmåling. Ikke
at de er bedre end de to andre, men måske ligger et Pentax bedre i dine
hænder.

Nikon og Pentax har gennem utallige år anvendt samme bajonetfatning -
bortset fra elektriske modifikationer - og derfor får du sandsynligvis at
vide, at du kan købe Metusalem-gamle objektiver til et nyt kamerahus. For
det er, hvad mange tror og det er til dels sandt. Men det er altså også en
sandhed med modifikationer, for i hvert fald med hensyn til Nikon er der
funktioner på nye kamerahuse, som du ikke kan bruge med gamle objektiver.

Canon skiftede til EOS-systemet for - tror jeg - ca. 15 år siden og dermed
skiftede de bajonetfatning på kameraer og objektiver. Men til gengæld er der
såvidt jeg ved ikke ret mange undtagelser fra, at tingene passer sammen,
blot det er med EOS-fatning.

Jeg kan anbefale dig at prøve at hente brochurer hjem på de aktuelle
kameratyper. I hvert fald Nikon er flink til at skrive om, hvad der passer
sammen.

Med venlig hilsen - Carsten

Fra : Jens Sørensen

Dato : 23-03-03 19:06

Tusind tak for rådene! Dejligt at se at folk i NG gider at bruge tid på at
hjælpe hinanden.

med venlig hilsen

Jens

Fra : Lars [8210]

Dato : 23-03-03 19:20

Jens Sørensen wrote:
> [...]
erfarne har
> bud på andre og bedre kameraer, tager jeg gerne imod tips!

Hej

Hvis jeg var i dine sko - ville jeg overveje at se i
dk.marked.privat.foto.

I en annonce af 17.03.02 kl. 21.14 Tom fra 7500 - er der en
Canon EOS-1 + Canon Power Drive Booster E1 - jeg tror at du
kan få det for omkring sammen pris som ovenstående. Så
mangler der godtnok et objektiv...men det er en overvejelse
værd.

--
Med venlig hilsen / Gruß

Lars

e-mail: lars9999@NOSPAMexcite.com Remove the obvious.
Besuchen Sie meine Foto-links / Visit my Photo-links /
Besøg min Foto-links:
http://home19.inet.tele.dk/ne/foto.htm