k: pumpe til springvand
Fra : chr.lunde

Dato : 23-03-03 17:36

hej det skal lige siges at jeg lige er blevet hus ejer.

og jeg vil til at lave et springvand i min have
jeg vil lave et stenbed. hvor man graver en mure balje ned og dækker den til
så vandet kan løbe ned i baljen igen
så det jeg vel skal bruge er vel en pumpe som skal stå nede i den balje
og så køber jeg en granit sten med hul i og så er det vel bare at pumpe
vandet op igennem stenen og så løber det tilbage til pumpen ik?

rat mig gerne hvis jeg tager fejl

ps jeg er gerne køber til et komp. system

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-03-03 18:45

On Sun, 23 Mar 2003 17:36:17 +0100, "chr.lunde"
<christian.lunde@orangenet.dk> wrote:

>hej det skal lige siges at jeg lige er blevet hus ejer.

Tillykke

> [...]
>og så køber jeg en granit sten med hul i og så er det vel bare at pumpe
>vandet op igennem stenen og så løber det tilbage til pumpen ik?

Det er lige sådan det foregår.
Og det nyeste er at man kan købe en pumpe specielt til formålet, leveret
med et lille stykke slange og nogle skumgummi-agtige pakninger til at få
slanges på plads i hullet i stenen med.

Lettere kan det ikke blive - jeg mindes stadig hvor besværligt det var i
gamle dage, først finde en pumpe som var lille nok til at være i baljen,
så fifle med trykket så den ikke gav for meget vand, så finde en slange
og silikone til at klistre fast med - som var besværligt at få til at
hæfte på tilhugget granit... Nej, så er de nye modeller godt nok
smartere. De fås hvor man også køber granitsten til springvand, f.eks i
mange havecentre.

>ps jeg er gerne køber til et komp. system

Grønne Danmark-kæden sælger nogle systemer med en spiralformet vandsten,
pumpe, balje, gitter, kort sagt alt hvad der skal bruges.

http://www.gartneriet.dk
Lær af andres fejl
- du lever alligevel ikke længe nok til selv at prøve dem alle.

Fra : chr.lunde

Dato : 25-03-03 21:36

er det nogen der har sådanne en pumpe gerne brugt til salg?