Pavlova dessert/kage opskrifter søges
Fra : E.G.C.

Dato : 23-03-03 15:12

Hej

Jeg vil gerne bede om opskrifter på ovenstående. Send gerne jeres bidrag selvom der er andre, jeg vil meget gerne se dem "alle".

Med venlig hilsen

Ester c.

Fra : Martin Andersen

Dato : 24-03-03 11:52

Er det denne her?
http://www.cuisinedumonde.com/pavlova.html

Jeg fik en dessert, da jeg var nede i Grækenland, der hed noget lignende, en
meget sød dessert hvor de hældte tonsvis af sirup over...og man fik is til.

Dejen mindede meget om den danske butterdej

Fra : E.G.C.

Dato : 24-03-03 18:24

"Martin Andersen" <15andersen@telia.com> skrev i en meddelelse news:hrBfa.1995$sJ3.7569@newsb.telia.net...
> Er det denne her?
> http://www.cuisinedumonde.com/pavlova.html
Ja, det ser ud til det. Altså en variation med lemon.

Mange tak.

Mvh.

Ester C.

Fra : Jette Mogensen

Dato : 24-03-03 16:02

> [...]
>
> Jeg vil gerne bede om opskrifter på ovenstående. Send gerne jeres bidrag
selvom der er andre, jeg vil meget gerne se dem "alle".

En Pavlova er en marengs-dessert fra Australien,opkaldt efter den russiske
ballerina Anna Pavlova.Hun kan nu ikke selv have spist meget af den.
Jeg har selv kun prøvet den første opskrift.Lækker,men mit sukkerbehov blev
dækket for lange tider.

Bedstemors Pavlova: fra Den store Dessertbog Kønemanns forlag

4 æggehvider
250g sukker
2 tsk Maizena
1 tsk hvidvinseddike
2½ dl piskefløde
kødet af 3 passionsfrugter,til pynt
jordbær og kiwi ,til pynt

1.Forvarm ovnen 1il 160 grader.Kom bagepapir på en plade på 32x28 cm

2.Kom æggehvider og en anelse salt i en stor,helt ren, tør skål.Lad hviderne
stå lidt,så de får stuetemperatur,og pisk dem langsomt,indtil de danner et
blødt skum,derefter for højere hastighed indtil boblerne i skummet er små og
ensartede.Når skummet danner stive toppe,tilsættet sukkeret ad nogle
gange(pisk godt hver gang) indtil blandingen er tyk og blank,og alt sukkeret
er opløst.

3.Vend sigtet Maizena og vineddike i med en metalske.Hæld blandingen ud på
bagepladen og glat overflade og sider(denne Pavlova skal formes som en kage
og have 2½cm høje sider) Bag den 1 time indtil bunden er sprød på ydersiden
og lys cremefarvet.Tag den ud af ovnen,mens den stadig er varm,og vend den
forsigtigt ud på et fad med bunden opad.Lad den køle af.

4.Pisk fløden til blødt skum og fordel det over den bløde midte af
bunden.Pynt med kød af passionsfrugter,halverede jordbær og kiwi i
skiver.Skær kan i portionsstykker og server.

NB. ved at tilsætte Maizena og vineddike får marengsen en blød,sej
konsistens

den næste opskrift er fra samme bog

Pavlova med frisk frugt

4 æggehvider
250g sukker
3 3/4 dl piskefløde
1 banan, i skiver
125 g hindbær
125 g blåbær

1.Forvarm ovnen til 150 grader.Kom bagepapir på en plade og tegn en 20 cm
cirkel på papiret som hjælp.

2.Kom æggehviderne i en stor,ren skål og pisk dem stive.Når æggehviderne
danner stive toppe,tilsættet sukkeret gradvis indtil blandingen er tyk og
blank.Pisk ikke for længe så blandingen bliver grynet.

3Spred marengsen ud på papiret og form det til en pæn cirkel,glat overfladen
og siderne med en kniv.Lad en kniv eller spatel glatte kanten af
marengsen,hele vejen rundt,så den får nogle furer.Det gør marengsen mere
stabil og ser godt ud.

4.Bag 40 min., indtil marengsen er lys og sprød.Sluk for ovnen og lad
marengsen køle af i den åbne ovn.Når den er kold,pyntes den med
flødeskum,banan,hindbær og blåbær.

NB: Marengsen kan laves dagen i forvejen og opbevares i en lufttæt
beholder.Skal serveres inden for en time,efter at den er pyntet.

sidste opskrift er fra Køkkenets gudinde af Nigella Lawson:

Jule-Pavlova:

8 store æggehvider
et nip salt
500 g sukker
1 spsk Maizena
2 tsk eddike
1 tsk rosenvand
2 granatæbler
saft af ½ citron
5 dl piskefløde

Varm ovnen op til 180 grader.Beklæd din bageplade med bagepapir og tegn en
cirkel på ca 20 cm på den.
Pisk æggehviderne med salt, til de danner silkeagtige toppe.Pisk sukkeret
i(drys en skefuld ad gangen), til marengsmassen er stiv og skinnende.Drys
majsstivelsen over,dryp med eddike og rosenvand og fold det i med let
hånd.Skrab marengsmassen ud på cirklen på papiret,glat toppen flad og glat
også siderne.Sæt maengskagen i ovnen og skru straks ned til 150 grader.Lad
den bage i 1 1/4 time.Sluk for ovnen og lad marengsbunden blive stående i
den,til den er helt kold.Hvis du har el-ovn,skal du imidlertid åbne
ovndøren.Når kagen er kold,kan du opbevare den i en dåse med lufttæt låg i
en uges tid.
Skær det ene granatæble midt over og pres saften af.Hæld saften over i en
lille gryde sammen med citronsaften,bring den i kog og lad den koge nogle få
minutter,til den er blevet sirupsagtig.Tag gryden af og lad saften blive
kold.
Pisk fløden til blødt flødeskum,det skal være let og luftigt,men ikke for
stift.Vand marengsen ud på et stort flad fad og træk bagepapiret af og dæk
den bløde bund med flødeskum- det skal ikke være alt for sirligt og
ordentligt.Skær så det andet granatæble midt over og hold det med
skærefladen nedad over den flødeskumsdækkede bund.Slå på granatæblet med en
træske:Når der er gået lidt tid,begynder granatæblekernerne at falde
ud,først langsomt,men så hurtigere,til flødeskummet et dækket med rosa
perler.Du skal måske ikke bruge alle kernerne i det andet halve
granatæble,men vær rundhåndet med dem og lad kernerne falde på fadet eller
hvor de vil.Hæld tilsidst den rødbrune sirup langsomt over det hele og
server desserten.

til 10-12 pers.

God fornøjelse

mvh Jette

Fra : E.G.C.

Dato : 24-03-03 18:20

Mange tak for opskrifter. Herligt.
Er der forøvrigt nogen der ved hvorfor eddiken kommes i, jeg troede det gjorde æggehviden mere stiv, men det er vel ikke rigtigt.
Helt nylagte æg er der jo slet ikke problem med at piske, det går bare lynhurtigt.

Med venlig hilsen

Ester C.

Fra : gch123

Dato : 24-03-03 19:25

"E.G.C." skrev d. 24-03-03 18:20 dette indlæg :
> [...]
det gjorde æggehviden mere stiv, men det er vel ikke rigtigt.
> Helt nylagte æg er der jo slet ikke problem med at piske, det går bare

Ediken kommes i ikke for at gøre æggehviderne mere stive, men for at
gøre mere seje

Mvh
Gertrud

http://www.kandu.dk/