Yamaha TR1
Fra : JAN HOLM OLESEN

Dato : 20-03-01 00:29

Hvem har erfaringer med den gode gamle TR 1 fra midten af firserne med ca
50t km på rullen - hvad skal man især kigge efter ved køb?

Og igen igen Tyskland og egen impor. Hvor meget er registreringsafgiften?
Kan man generelt give tommelfingerregel for afgiftens størrelse ved import -
fx. med udgangspunkt i datidens salgspris i Danmark for den pågældende
årgang?

mvh

Jan

Fra : Armand

Dato : 20-03-01 03:39

JAN HOLM OLESEN <jho1@get2net.dk> skrev i en

> [...]
import -
> fx. med udgangspunkt i datidens salgspris i Danmark for den pågældende

Igen igen - Igen:
Tommelfingerregelen er ud fra den aktuelle danske brugtpris:
T&S beregner 60% deraf, hvorfor man som "indkøber" bør anskue forholdet:
"højst 1/3 af dasgprisen i DK"!!

--
Armand.

Fra : JR

Dato : 20-03-01 10:41

JAN HOLM OLESEN <jho1@get2net.dk> wrote in message news:rbwt6.1280$bq4.59547@news.get2net.dk...
> [...]
> fx. med udgangspunkt i datidens salgspris i Danmark for den pågældende

Starteren er 'altid' smadret, koster vist omkring 4kkr. Knastaksler var vist nok også et problem (eller var det kun XV
750'erne?).
Olieforbrug hvis cyklen er blevet brugt, den køler ikke bagerste cylinder ordentligt (i virkeligheden et elendigt
motorkoncept med bagerste cylinger i læ af forreste kombineret med luftkøling OG udstødningen bagudrettet så den stort
set ikke køles). Men okay, den trækker fanme overbevisende!

Jeg tror du bliver overrasket over reg.afgift størrelsen hvis cyklen er fra midtfirserne.

JR

Fra : Mads Lund

Dato : 20-03-01 10:52

> Hvem har erfaringer med den gode gamle TR 1 fra midten af firserne med ca
> 50t km på rullen - hvad skal man især kigge efter ved køb?

Det er noget med at de første par årgange havde en velvoksen boring (blev
reduceret senere) som medfører at toppakningen (som er en kobber/fiber ring,
der ligegr i et spor i toppen af cylinderen) ikke er understøttet hele vejen
rundt, da der ved en af cylinderboltene er lave olieretur løb.
Toppakningssporet går sammen med dette olieretur hul, hvilket af og til
medfører at toppakningen bliver skudt ud i oliekanalen. Og for det ikke skal
være løgn, så sker det selvfølgelig på den bagerste cylinder, som man
selvfølgelig ikke kan tage topstykket af, uden at pille motoren ud af
stellet.
Men nu har jeg ikke styr på hvilke årgange der lider af denne "sygdom" men
kig lidt på kubik tallene fra de forskellige årgange og gå efter en model,
som er med den lille slagvolumen.

Afgiften er en jungle,det bedste er at få en kopi af en tysk registrerings
attest og så forespørge på afgiften på den.

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Armand

Dato : 20-03-01 12:09

Mads Lund <Mads.L@Martin.dkxxx> skrev i en

> [...]
og
> til medfører at toppakningen bliver skudt ud i oliekanalen.

Det er godtnok rillen til o-rings pakningen af knastkædetunnelen, der
giver problemer qua manglende bagstøtning til toppakningen!

Jeg har en ide om at blæste toppakninger på TR1 skyldes for voldsom
*TÅGGE-TÅGGE-TÅG* -bundtræks-kørsel med kold motor!?

Omkring boring: jeg kan ikke forestille mig andet end at alle TR1'ere
har samme
boring; hvorimod at f.eks. XV 750 sikkert ikke lider af problemet!

Eftersom at cylinder/topstykke-teknikken matcher XT-serien, kunne jeg
godt tænke mig at høre om de største XT'ere (660'erne) har samme
problem, eller om/hvordan man har klaret problemet på disse!!

--
Armand.

Fra : Mads Lund

Dato : 15-03-01 12:52

> [...]
> *TÅGGE-TÅGGE-TÅG* -bundtræks-kørsel med kold motor!?
>
> Omkring boring: jeg kan ikke forestille mig andet end at alle TR1'ere

Jeg synes nu at have hørt en forklaring om at toppakningssporet var gjort en
mm mindre (og det samme med cylinderboringen) hvorved der kom næsten 100%
bagstøtning på pakningen, hvilket kurerede problemet.

Mads Lund
Ninja9RT