Opsætning af støttemur...
Fra : LasseBC

Dato : 23-03-03 08:57

Har du erfaring med dimensionering?
- Vi har en have med en stejl skrænt som vi gerne vil udnytte bedre.
Derfor vil vi bygge en støttemur på ca 10 x 2 m og plane grunden ud.
Vi er imidlertid noget i tvivl om hvordan man dimensionerer sådan en mur. Vi
mener selv at fundablokke med armeret beton er en god løsning, men vil meget
gerne have nogle bud på om det overhovedet holder og om man skal lave nogle
foranstaltninger på bagsiden af en sådan mur (jeg tænker på dræn o.l.)?

Lasse

Fra : Wayne

Dato : 23-03-03 16:22

Man kan købe færdige sten til dette formål !!

Hvis man selv vil ..... Så vil jeg foreslå at der støbes en fod bagud for
stensætningen, så jordtrykket ikke kun ligger på stensætningen men også på
"foden"
bag stenene. ( forvirret ??)
sender gerne en skitse !
Lasse

joerlund@stofanet.dk

Fra : HHIST

Dato : 24-03-03 05:19

Lasse har helt ret, der skal laves en fod bagud. Uden at have lavet nogen
beregning vil jeg mene at foden skal være det halve af højden. Armer den med
kamstål 10 der ligger med en afstand på 20 cm i begge retninger. Lav de
tværgående jern som vinkler således at den ene halvdel stikker op i vægen.
Vægen armeres på samme måde. Det passer med fundablokke. Armering smles med
overlæg (stød) for kamstål 10 skal det være 40 cm. hvis du bruger en beton
med en styrke på 20 MN.
mvh
FC

Fra : HHIST

Dato : 24-03-03 05:28

Hej igen
Man kan få nogle støttemursten bla. ved ikast betonvare Fabrik de har
forhandlere over hele landet.
De sættes på en fod af beton, og hælder ind mod jordsiden, de kan for at "
spare " på stenene lægges med åbninger så man kan plante så ser det ikke så
gråt ud.