Hovedret??
Fra : Asta Nielsen

Dato : 22-03-03 23:03

Jeg står og skal holde noget middag for nogle venner om et par uger, og går og spekulere på hvad jeg skal servere. Havde i tankerne
at servere en 3-retters menu.
Jeg er så kun noget så langt som til at have en idé til forretten, nemlig sushi, men er der så nogen der har en idé til, hvilken en
hovedret der passer til sådan noget?

Mvh
Asta

Fra : Hans Chr. Vang

Dato : 23-03-03 05:16

Hej, Asta!

Først og fremmest, har du en god og nem opskrift til sushi og sushi dip?

Efter sushi ville jeg personligt servere noget kylling... Måske noget der
holdt de asiatiske influencer fra forretten i hævd.. noget ala følgende tror
jeg:

Ovnbagt kyllingefilét, med hvidløgs\ingefærs kartofler

En kyllingefilet pr. person, eller to, afhængig af hvor godt de spiser, ikk?

Dæk en passende bradepande med noget groft salt, så der er et tyndt lag.
Dette krydrer filéterne fra neden, og du behøver ikke tilsætte yderligere
salt bagefter. Læg kyllignefiléterne ovenpå. Krydr filéterne med lidt
cayenne peber efter behag, overhæld med skiveskårne forårsløg (skært skråt,
så de ser penge ud), og skårne porrer.

Drys med lidt olivenolie, så grøntsagerne har noget at karamelisere i.

prop det i en ovn til kyllingefiléterne er færdige.

anret på et fad, sammen med de nu karameliserede grøntsager. Drys evt. lidt
hakket gulerød ved under dette stadie, som ekstra tilbehør. Bønner (Haricot
Verts) kunne også bruges med fortrinligt resultat.

Kartoflerne:

Kog kartofler nok til alle.
Hæld dem i en skål, og smid en ordentlig klat hvidløgssmør ved, og ca 5 cm
reven frisk ingefær.

mos skidtet, til det passer dit teksturbehov.. smid mere smør, eller lidt
mælk ved hvis det ikke vil blive helt cremet.

drys evt. med lidt hakket rosmarin på toppen, når det er kommet i en skål.

Anden variant af kartofler:

Skær kartoflerne i skiver, hak\riv ingefæren, hak et par fed hvidløg fint,
bland det, og smid det hele i et ovnfast fad.

bland fløde halvt om halvt med letmælk, så bliver flødekartoflerne ikke så
fede, men smagen bevares. brug omkring en dl eller to til kartoflerne, så de
ikke bliver overdynget med mælk\fløden. derved får du en "blød" tekstur på
kartoflerne i bunden, og en lækker sprød hos dem der ligger øverst.

læk nogle nelliker ved, i bunden så de gir smag til mælk\fløden, og krydrer
hele retten. Brug evt. et par stykker kanelbark af en 5 cms længde, eller
3-5 "hele grønne kardemommer" (Green Cardamum Pods), hvis du ikk' kan lide
nelliker.

Steg i ovn til de er færdige, ved en 200 graders varme.

Servér med kyllingen, som du nu engang selv ønsker =)

Håber du ku bruge det til noget

HC.

Fra : Asta Nielsen

Dato : 23-03-03 10:53

"Hans Chr. Vang" <arno@duksedrengen.dk> skrev i en meddelelse news:3e7d3514$0$52167$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
> holdt de asiatiske influencer fra forretten i hævd.. >
> Servér med kyllingen, som du nu engang selv ønsker =)

Jeps....sushi'en er ikke det store problem *S*.
Den opskrift lyder rigtig god, så det tror jeg at jeg vil prøve.
Har du evt. også en idé til dessert *GS*?

Mvh
Asta

Fra : Hans Chr. Vang

Dato : 23-03-03 18:22

Heysa igen =)

Ja, en dessert... Det behøver jo i virkeligheden ikke være så kompliceret,
bare det er godt =)

Du kan jo eventuelt lave god gammeldags æblekage?

Eller:

skræl nogle æbler, og skær dem pæne skiver, o omkring 1cm tykkelse. halvér
skiverne.

skær nogle kiwi'er i skiver, på samme måde.

læg frugten i et ovnfast fad, med et tyndt lag æblemos i bunden, så frugten
ikke sætter sig fast i fadet under bagning.

lad frugten være pænt blandet, så det ser lidt rodet ud, og man kan få lidt
af hvert i hver skefuld.

hæld lidt honning over det hele, efter behag, og drys med kanel som det
passer dig.

læg et låg på tærten, af butterdej eller filodej.

i own med skidtet, til dejen er pænt brun, og du tror frugten er gennembagt.

lad tærten køle af, imens i spiser forret og hovedret, sådan at den ikke er
brændende varm, når den serveres, det er ikke alle der kan li' varm frugt.

server med en kugle vanille is?

Ka du bruge den til noget? =)

Fra : Asta Nielsen

Dato : 23-03-03 18:52

"Hans Chr. Vang" <arno@duksedrengen.dk> skrev i en meddelelse news:3e7ded27$0$52093$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Heysa igen =)
>
> Ja, en dessert... Det behøver jo i virkeligheden ikke være så kompliceret,
> bare det er godt =)
>
> Du kan jo eventuelt lave god gammeldags æblekage?

En æblekage er ikke en dårlig idé. Det med tærter er jeg elendig til, så det bliver det nok ikke *G*

Men tak for foreslagende *S*

Mvh
Asta

Fra : Hans Chr. Vang

Dato : 23-03-03 21:35

Velbekomme =)

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 24-03-03 07:40

"Asta Nielsen" <asta_s_n@REMOVEhotmail.com> skrev noget lignende..

> Men tak for foreslagende *S*

Hvad betyder *S* mon??

Jeg ved hvad *DSB*, *HT*, *EU* og *SAS* står for..

Men *S* ?? = Sur el. satans.. måske?

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Danskerne sover for dårligt.
Det kniber med søvnen for danskerne. Flere og flere har alvorlige
søvnproblemer og mange har dem lejlighedsvis. Det hænger måske sammen
med vores livsstil. Faktisk sover vi halvanden time mindre pr døgn end
vores forfædre gjorde det i 1903.
www.dr.dk/nyheder/indland/article.jhtml?articleID=82284

Fra : Hans Chr. Vang

Dato : 24-03-03 07:04

Det betyder "smil".

Det er istedet for en smiley: =)

Fra : Asta Nielsen

Dato : 24-03-03 15:13

"Peter W. Bosse" <peterw.bosse@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:EUwfa.4$Ze1.1@news.get2net.dk...
> [...]
>
> Hvad betyder *S* mon??
>
> Jeg ved hvad *DSB*, *HT*, *EU* og *SAS* står for..

Jeg kan lige hurtigt nævne et par basale "udtryk"

*S* = Smiler
*SS* = Smiler sødt
*SMS* = Smiler meget sødt
*G* = Griner
*GS* = Griner sødt

Håber at det kan bruges *S*

Mvh
Asta

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-03-03 19:08

> *S* = Smiler
> *SS* = Smiler sødt
> *SMS* = Smiler meget sødt
> *G* = Griner
> *GS* = Griner sødt

Hvad er der galt med de alm. smiley'er? Det er da lidt forvirrende at skabe
nye symboler for noget der findes i en alment anerkendt form i forvejen.

vh
Jan

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 24-03-03 19:27

Jan Bøgh skrev:

> Hvad er der galt med de alm. smiley'er?

Jeg forestiller mig at "*SS*" (minder mig altid om en slanges hvislen)
m.fl. stammer fra SMS-sproget, hvor almindelige smileys ikke er nemme
at skrive i en fart.

Jeg har sat FUT til <news:dk.kultur.sprog>, hvor den slags diskussioner
hører hjemme.

// Klaus

Fra : Asta Nielsen

Dato : 24-03-03 19:59

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> skrev i en meddelelse news:3e7f4945$0$131$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
> nye symboler for noget der findes i en alment anerkendt form i forvejen.

Hov hov, unge mand......*S*....bare fordi det er det du er vant til at bruge, betyder det ikke at det er det jeg skal rette mig
efter. Jeg har været på nettet i mange år, og har aldrig brugt smily'er *S*. Jeg har ærlig alt ikke forstand på hvad de forskellige
smiley'er betyder, men jeg er da ikke uvillig til at lære det, og du ville nok heller ikke tage skade af at lære lidt om *.*'erne
*S*. Så burde det problem være løst *S*

Mvh
Asta

Fra : Knud Winckelmann

Dato : 24-03-03 23:13

Således skrev "Asta Nielsen" <asta_s_n@REMOVEhotmail.com> i
dk.kultur.mad+drikke Mon, 24 Mar 2003 19:58:36 +0100:

> [...]
>smiley'er betyder, men jeg er da ikke uvillig til at lære det, og du ville nok heller ikke tage skade af at lære lidt om *.*'erne

Men er der egentligt nogen grund til at bruge smileys eller andre
former for markering af kropssprog eller ansigtsudtryk i hver anden
linie?

Eller er det bare mig, der er ved at blive en sur gammel net-nisse?

Ligeledes fut til sprog.

Knud
--
Np: Makoto Ozone - We're All Alone

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-03-03 20:18

> Hov hov, unge mand......*S*

....og den formulering alene, har bragt dig i kridthuset hos undertegnede
)

vh
Jan

Fra : Asta Nielsen

Dato : 27-03-03 21:51

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> skrev i en meddelelse news:3e81fcc0$0$139$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Asta Nielsen" <asta_s_n@REMOVEhotmail.com> wrote in message

> ...og den formulering alene, har bragt dig i kridthuset hos undertegnede
> [...]
Antager at den Smiley betyder det samme som *S*?.....
Det er da også bedst at holde sig på god fod med folk, hvis man ikke har grund til andet *GS* ( hvordan ser en Smiley ud, hvis den
"griner sødt"?).

Mvh
Asta

Fra : Jan Bøgh

Dato : 28-03-03 18:09

> [...]
> Det er da også bedst at holde sig på god fod med folk, hvis man ikke har
grund til andet *GS* ( hvordan ser en Smiley ud, hvis den

Vi, der har været med omtrent fra begyndelsen på usenet, smiler ALDRIG
sødt - højst hånligt overbærende.

Søde smil er reserveret yngre sekretærer, badenymfer og andre gode sager
samt kvindelige chefer med indflydelse på løndannelsen (når de ikke ser den
anden vej).

For yderligere oplysning af nye brugere kan denne side måske afhjælpe den
forståelige ignorance:
http://members.aol.com/bearpage/smileys.htm

vh
Jan

Fra : Asta Nielsen

Dato : 30-03-03 17:47

"Jan Bøgh" <jan@boegh-dot-net> skrev i en meddelelse news:3e848159$0$142$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> [...]
> anden vej).

> For yderligere oplysning af nye brugere kan denne side måske afhjælpe den

Du må meget undskylde hvis jeg har misforstået et eller andet, men jeg bruger helst pænt sprog i et forum som dette, og jeg synes at
den besked var temlig arrogant!!
Bare fordi i er nogle stykker der har været på usenet fra starten, så skader det jo ikke med lidt fornyelse. Jeg sidder da og giver
udtryk for at jeg er villig til at lære. Så kan jeg ikke forstå hvorfor det ikke også skal gælde for alle jer andre?

Mvh
Asta

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 25-03-03 09:32

"Asta Nielsen" <asta_s_n@REMOVEhotmail.com> skrev mærkelige tegn...

> Jeg kan lige hurtigt nævne et par basale "udtryk"
>
> *S* = Smiler
> *SS* = Smiler sødt
> *SMS* = Smiler meget sødt
> *G* = Griner
> *GS* = Griner sødt
>
> Håber at det kan bruges *S*

...Ikke for mig!

Jeg bryder mig ikke om disse moderne ukyndige symbol-tegn..
*S* og *SS* m.fl., - som skal forestille, at man smiler mv..
Disse SS tegn, minder alt for meget om fx hitlertidens nazistiske
elitekorps, Gestapo, Waffen-SS osv.. efter min mening.

Så hellere denne lille fyr her den er meget mere venlig og morsom. )

--
Mvh.
Adolf von Plattenheimer, *SS*-Obersturmbannführer

- And now for something completely different!

Fra : Asta Nielsen

Dato : 25-03-03 21:44

"Peter W. Bosse" <peterw.bosse@get2net.dk> skrev i en meddelelse news:1wUfa.21$l92.11@news.get2net.dk...
> [...]
> elitekorps, Gestapo, Waffen-SS osv.. efter min mening.
>
> Så hellere denne lille fyr her den er meget mere venlig og morsom. )

Ukyndige? Hvorfor dog det? Du er da gået helt i selvsving hvis du kan drage paraleller imellem et internet-udtryk, og Hitler-tiden.

Asta

Fra : Hans Chr. Vang

Dato : 26-03-03 00:10

Hvordan gik det med maden? Gik den i god jord?

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 26-03-03 06:16

"Hans Chr. Vang" <arno@duksedrengen.dk> forespurgte venligt..

--
Mvh.
Peter W. Bosse

"I am not part of the problem. I am a Republican"
- President George W. Bush, Jr.

Fra : Hans Chr. Vang

Dato : 26-03-03 07:15

ok

Fra : Asta Nielsen

Dato : 27-03-03 21:57

"Hans Chr. Vang" <arno@duksedrengen.dk> skrev i en meddelelse news:3e80e1c6$0$52153$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...

> Hvordan gik det med maden? Gik den i god jord?

Som det blev pointeret i det næste indlæg, så er det jo først i næste uge det går løs *GS*.....men jeg skal nok rapportere tilbage,
når det er "overstået", men jeg er nu ikke itvivl om at det kommer til at smage fremragende, specielt med sådan en (beskeden?)
dygtig kok som jeg er....det KAN ikke gå galt!!! *G*
Men jeg glæder mig til at prøve det af *S*

Mvh
Asta

Fra : Henning

Dato : 29-03-03 16:04