Hvem kan, kan du ! hjælpe mig
Fra : Stefan, Honda Driver~

Dato : 22-03-03 20:39

Mc er Honda CBR600 F3 årg. 98, km59.000

Min kobling glider/filer !

Det jeg har gjort er:

Sætte ny koblingsplader i, det hjalp ikke !

Fik lavet nogle 2.5mm skiver så koblingsfjedrene blev strammer, det
hjalp heller ikke !

Kan jeg købe en nye Race kobling, eller hvad skal der til ?

Venlig Hilsen Stefan

Fra : Morten Lange

Dato : 22-03-03 20:53

> Min kobling glider/filer !
> Det jeg har gjort er:
> Sætte ny koblingsplader i, det hjalp ikke !
Er de plader du ikke skiftede renset ordentligt af?

> Fik lavet nogle 2.5mm skiver så koblingsfjedrene blev strammer, det
> hjalp heller ikke !
Dette er en dårlig ide,. Hvis original fjedrene var stramme nok da den var
ny burde de også være det nu.

> Kan jeg købe en nye Race kobling, eller hvad skal der til ?
Muligvis men jeg tror ikke at det er løsningen

Hvordan går kablet? Er der knæk på kablet? Er kabel og håndtag smurt?

Lange

Fra : Claus Rittig

Dato : 22-03-03 23:17

"Morten Lange" <morten.lange@postman.dk> skrev i en meddelelse
> Er de plader du ikke skiftede renset ordentligt af?

Jep, det var en ting at tjekke. Du har nok ikke skiftet stål-pladerne, vel?
Er de blevet slidt for glatte? Under mål?

> Dette er en dårlig ide,. Hvis original fjedrene var stramme nok da den var
> ny burde de også være det nu.

Nej, sådan nogle fjedre kan blive slappe med tiden, og så er skiver en god
løsning (nye fjedre er nok bedre, men skiver er fint).

> Muligvis men jeg tror ikke at det er løsningen

Det tror jeg heller ikke.

> Hvordan går kablet? Er der knæk på kablet? Er kabel og håndtag smurt?

HER er noget interessant! De fleste glidende koblinger jeg har kureret på
gadecykler har været pga. dårlige koblingskabler, nogle gange kan rust i
kablet begrænse dets bevægelse og få koblingen til at glide. Sæt nyt kabel
på (og smør det ordentligt før montering), hvis der er så meget som tvivl
om, om det fungerer optimalt.

Rittig

Fra : Morten Lange

Dato : 23-03-03 17:15

> Nej, sådan nogle fjedre kan blive slappe med tiden, og så er skiver en god
> løsning (nye fjedre er nok bedre, men skiver er fint).

Ja men vi taler her om en mc fra 98. Medmindre den har haft et meget
specielelt køremønster burde fjedrene ikke være blevet slappe. Det kan dog
nemt lade sig undersøge. Pil dem ud og mål den ubelastede længde og
sammenhold den man servicegrænsen fra værkstedsbogen.

Lange

Fra : Mads Lund

Dato : 24-03-03 09:54

> [...]
> nemt lade sig undersøge. Pil dem ud og mål den ubelastede længde og
> sammenhold den man servicegrænsen fra værkstedsbogen.

Fjedrene bliver oftest slappe pga de har været overophedet. Og det sker
netop når man kører med en kobling der glider. Jeg at et sæt noget blå
koblingsplader fra min WR på lager som bevis.

Desuden kan man ofte kurrere en glidende kobling ved at slibe stålpladerne
ru.

Mads Lund
Ninja9RT med forstærket kobling

Fra : Tommy Fer

Dato : 22-03-03 20:58

"Stefan, Honda Driver !" <stefans@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Sætte ny koblingsplader i, det hjalp ikke !
>
> Fik lavet nogle 2.5mm skiver så koblingsfjedrene blev strammer, det

Hvilken olie køre du med?

mvh Tommy Fer

Fra : Lars Henrik

Dato : 23-03-03 22:52

"Stefan, Honda Driver !" wrote:

> [...]
> hjalp heller ikke !
>
> Kan jeg købe en nye Race kobling, eller hvad skal der til ?

Hvis der sidder en justerskrue på selve trykpladen/koblingsnavet skal du
sikre dig at der er nødvendig frigang i armen / stangen der går igennem
motoren, typisk 1-2mm målt på koblingsarmen. Jeg har selv prøvet på min
Husqvarna 610 crosser....nul komma næsten ingen frigang = koblingen glider

hilsen Lars Henrik team-sneglefart.dk

Fra : Armand

Dato : 24-03-03 16:37

Lars Henrik <lars-h@team-sneglefart.dk> skrev i en

> Hvis der sidder en justerskrue på selve trykpladen/koblingsnavet skal du
> sikre dig at der er nødvendig frigang i armen / stangen der går igennem
> motoren, typisk 1-2mm målt på koblingsarmen.

Jup!
Sagen er vel heller ikke opstået af sig selv? Har du mon ikke haft
kædehjuls-dækslet af forinden misfunktionen opstod (forudsat at
koblings-aktiveringen (dér hvortil at kablet går) er monteret ved/igennem
dette dæksel!)??

På samme måde burde man måske lige sikre sig at koblingskablet vitterligt
har den frigang (á: løst) som det af samme grund skal have!?

--
Armand.