Betegnelse for fantastiske genrer som f.ek~
Fra : Olav M.J. Christians~

Dato : 22-03-03 17:03

Hej alle

Jeg har igennem længere tid søgt efter en passende betegnelse for de
fantastiske genrer, dvs. f.eks. science fiction, fantasy og horror. Det
gælder såvel film som bøger, tegneserier m.v. hvorfor jeg har postet
denne forespørgsel i flere grupper.

Da det mest er et sprogligt spørgsmål har jeg sat followup til
dk.kultur.sprog (jeg vil dog ikke udelukke på forhånd at diskussionen
måske burde høre hjemme i dk.kultur.sciencefiction).

Her er et par eksempler, så I kan se hvad jeg mener:

http://isfdb.tamu.edu/ bruger man betegnelsen 'spekulativ' om disse
genrer. Webstedet hedder officielt 'Internet Speculative Fiction
DataBase'.

http://www.uncut.dk/ bruger man betegnelsen 'genrefilm' om film der
tilhører en af genrerne 'horror, sci-fi, sleaze, fantasy, indies'.

Oftest har jeg nok hørt betegnelsen 'fantastisk litteratur' (evt.
'fantastik') eller kort og godt 'sf&f' (science fiction & fantasy).

Science fiction film betegnes undertiden som 'fremtidsfilm' (og det
iøvrigt uanset hvornår de foregår), mens fantasy ind imellem ses under
betegnelsen 'adventure' eller 'eventyr'.

Et andet udtryk jeg også har set i visse sammenhænge er 'utopi', men
dette dækker formodentlig kun en del af sf-genren?

(der findes sikkert flere udtryk jeg har glemt lige nu)

Altså kort og godt: Findes der ét enkelt ord der dækker disse genrer på
dansk (eller evt. engelsk)? Fabulasme? Fantastik? Spekulatik? Fantasme?

XFUT dk.kultur.sprog

--
M.v.h.
Olav