Afskrivningssaldo ?
Fra : Matias

Dato : 22-03-03 15:30

Hej

Hvorledes skal man forholde sig til følgende skattemæssige afskrivning af
driftsmidler i en enkeltmandsvirksomhed ?

I 1998 købes en fabriksny gulpladebil som udelukkende anvendes i
virksomheden.

1998 anskaffelsessum kr.150.000 (indgående moms er afløftet).

I årene 1998-2002 afskrives intet på bilen, men anskaffelsessummen
aktiveres sammen med øvrige driftsmidler som er over
straksafskrivningsgrænsen.

Der er i årene 1998-2002 afskrevet 5-10% på driftsmidlernes samlede
aktivsum.

Virksomheden har stadig bilen men skal lukke pga alderdom. Spørgsmålet er
så hvorledes man skal gøre for at opnå størst mulig afskrivning i 2003 ?

Et salg af bilen til kr.80.000 vil vel berettige til at fradrage tabet
som udgør 70.000 ?

Men hvad nu hvis bilen beholdes efter den dato hvor virksomheden
afmeldes, og overtages privat ?
Vil dette medføre tab af retten til fradrag, således at virksomheden er
tvunget til at realisere aktivet for at kunne dokumentere tabet ?

Alle geniale forslag som holder i retten er velkomne

Mvh Matias

Fra : Poul Christensen

Dato : 22-03-03 17:00

Matias <matias.soersen@hormail.com> wrote in

> [...]
> Vil dette medføre tab af retten til fradrag, således at virksomheden
> er tvunget til at realisere aktivet for at kunne dokumentere tabet ?

§ 4 i lov om skattemæssige afskrivninger giver dig svaret:

"§ 4. Ændrer en skattepligtig benyttelsen af driftsmidler eller skibe
fra udelukkende erhvervsmæssig benyttelse til privat benyttelse eller
omvendt, behandles dette som salg henholdsvis køb af de pågældende
aktiver. Det samme gælder ved ændring fra eller til delvis
erhvervsmæssig benyttelse. Som salgssum eller købesum anvendes
handelsværdien på det tidspunkt, hvor benyttelsen ændres."

Med venlig hilsen
Poul C

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 22-03-03 20:47

Matias wrote:

> I 1998 købes en fabriksny gulpladebil som udelukkende anvendes i
> virksomheden.
>
> 1998 anskaffelsessum kr.150.000 (indgående moms er afløftet).

Svjh er bilen efter 5 år frikørt fra momshæftelsen, hvis den
overføres til privat først.

Derefter får du en seriøs autohandler til at købe bilen til den pris,
han sætter, og så kan du vil købe den med normal avance.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 22-03-03 21:18

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote in message

KLIP

> Derefter får du en seriøs autohandler til at købe bilen til den pris,
> han sætter, og så kan du vil købe den med normal avance.

Er der nogen grund til forhandleren skal have normal avance for sin
ulejlighed...?

Kan man ikke blot få bilen vurderet og således købe den af firmaet til *den*
pris..?

--
Venlig hilsen
Hr. Bjørn

Fra : Gnitser

Dato : 27-03-03 20:40

On Sat, 22 Mar 2003 14:30:02 +0000 (UTC), Matias

?

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 27-03-03 21:18

Gnitser wrote:
Møj lang beskrivelse, men du er dømt ude-----

En afløftet momsbil kan efter 5 år tilbageføres uden moms, hvis den
fortsat anvendes i en igangværende virksomhed. og nu med blandet
anvendelse.

Fra : Gnitser

Dato : 27-03-03 22:08