Chile
Fra : Søren Larsen

Dato : 21-03-03 15:14

Hej

Jeg er blevet tilbudt arbejde i Chile i 5 uger, er det noget jeg skal tage
imod, jeg tænker på om der er noget at være "bange" for

Er der noget jeg skal være opmærksom på..

Håber på et svar

Søren

Fra : Pernille og Kennet

Dato : 21-03-03 15:38

"Søren Larsen" <bongo@has.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg er blevet tilbudt arbejde i Chile i 5 uger, er det noget jeg skal tage
> imod, jeg tænker på om der er noget at være "bange" for

> Er der noget jeg skal være opmærksom på..

Hej !

Vi var i Chile i sommeren 2001. Vi havde en dejlig tur, og oplevede intet,
som vi var "bange for".
Ingen overfald, tyverier eller ubehagelige situationer.

Som storby var hovedstaden Santiago De Chile en positiv overraskelse. Tit er
storbyerne beskidte og "farlige", men vi fandt Santiago rolig og spændende.

Chile kan have et rygte for at være dyr - hvilket jo er relativt. Mad,
transport og overnatning var i hvert tilfælde min. 25 % billigere end i
Danmark, og standarden både på overnatning, mad og transport ret god.

Hvis det overhovedet er muligt så tag nogle ugers ferie før eller efter dit
arbejde. Der er mange flotte ting at se, og det er nemt at komme rundt
(busser)

Du er velkommen til at skrive igen, hvis du har flere spg.

Mange hilsner og go tur

Pernille

Fra : Monty

Dato : 23-03-03 13:39

"Pernille og Kennet" <nospam@dk> skrev i melding
> [...]
> (busser)
>
> Du er velkommen til at skrive igen, hvis du har flere spg.

Chile regnes for å være et av de mest "europeiske" land i Syd-Amerika og det
er et svært interessant land å besøke. Dessverre er arbeidsledigheten svært
stor, og dette fører til øket kriminalitet. Man bør derfor være svært på
vakt når man ferdes i byene. For noen uker siden ble et ungt dansk par
knivstukket i Valparaiso midt på dagen fordi de ikke vil gi fra seg sine
eiendeler til noen ungdommer som angrep dem. Selv ble jeg utsatt for
lommetyver sist jeg besøkte landet.
Slike ting bør ikke føre til at man unnlater å besøke Chile, men man bør ha
det klart for seg at man ikke er i Skandinavia og ta sine forholdsregler.
En annen ting ved Chile som jeg har vanskelig å forsone meg med, er de mange
løshunder som man finner i gatene. Vanligvis holder de seg i ro, men
dessverre forekommer det altfor ofte at de angriper folk.

Fra : Bjarne Kunckel

Dato : 03-04-03 13:53

Plukket fra http://travel.state.gov/chile.html: Vina del mar og Valparaiso er plaget af røverier og tyverier om sommeren.
Ellers kan du se på http://www.saexplorers.org/ for flere informationer.

Har selv været i Calama, Arica, San Pedro og Santiago, og har ingen steder været udsat for andet end flinke og rare mennesker.
Ellers skal man være opmærksom på at man generelt i Sydamerica ikke taler en smule engelsk, hvorfor det kan anbefales at lære lidt spansk inden man tager afsted. (kunne ikke selv et ord, men det gik alligevel)
Ellers er Chile et utroligt flot land som næsten kan tilbyde de samme natur seværdigheder som alle andre lande tilsammen.

Med venlig hilsen

Bjarne Kunckel