Reborn/SafetyCard
Fra : Lise Hougaard

Dato : 20-03-03 19:35

Jeg er meget interesseret i at høre nærmere om Reborn/SafetyCard - såvel
positive som negative kommentarer.
Desuden vil jeg gerne høre fra folk, der evt. har erfaringer med at 'omgå'
kortet. Jeg er ved at konfigurere PCI-versionen på arbejdet, og vil gerne
være forberedt på dygtige pilfingre.

Mvh. Lise

Fra : Remmen

Dato : 22-03-03 09:13

"Lise Hougaard" <heltinde@hest.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kortet. Jeg er ved at konfigurere PCI-versionen på arbejdet, og vil gerne

Hej,

Jeg er ikke udtalt begejstret for Reborn kortet. Vi har prøvet det på et par
computere på den skole hvor jeg er IT-vejleder. Computerne blev ganske sløve
af det. Desuden skal kortet fysiske monteres i maskinen - noget som tager en
del tid hvis man har mange maskiner. Vi er derfor gået over til DeepFreeze
Pro som er en softwareløsning. Ingen af eleverne har haft held til at omgå
dette fine program som fungerer ligesom Reborn kortet. DeepFreeze Pro kan
desuden konfigureres til at en eller flere harddiske, tillade skrivning på
en del af harddiskene mm.

Der findes en 3 måneders prøveverion på deres hjemmeside.

Lars

Fra : Lise Hougaard

Dato : 22-03-03 17:48

Hej Lars

Tak for dit indlæg, jeg vil prøve at kigge på DeepFreeze Pro. I de maskiner,
hvor jeg allerede har monteret og konfigureret Reborn-kortet, har jeg ikke
oplevet nogen nævneværdig nedgang i ydelse. Jeg er facineret af kortet,
fordi det kan gøre næsten hvilken som helst maskine til 'server' i et
peer-to-peer netværk. Det kan også sættes op til de andre muligheder, du
nævner.

Men ja, det er bøvlet at skulle splitte maskinerne ad, for at montere det.
Heldigvis har jeg kun et meget overskueligt antal. Men det der ligger mig
mest på sinde, er stadig pilfingrene. Jeg har med voksne mennesker at gøre,
og nogle af dem er nærmest vokset op med en pc i stedet for en familie. Jeg
må vel afvente og se, hvad der sker.

Med venlig hilsen
Lise

Fra : Bjarne Albøge

Dato : 23-03-03 11:04

Remmen wrote:

> [...]
> af det. Desuden skal kortet fysiske monteres i maskinen - noget som tager en

Har 60 "nye - 1 år gamle" maskiner med SafetyCard/Reborn og har ikke
oplevet nogen hastighedsnedgang i forhold til samme konfiguration uden
SafetyCard.
Maskinerne er leveret med kortet, så vi har ikke haft brug for skruetrækker.
Kortet er samtidig netværkskor.
Bruge indbyggede funktioner til bl.a. at klone ens maskiner.
Kortet har fungeret perfekt, og sikkerheden afhænger bl.a. valg af
kodeord for adgang til kortets adm. del.
Kortet har ligeledes en bootmanager, hvor vi kan vælge mellem winxp og
Linux.

Bjarne

Fra : Jess Mathiasen

Dato : 23-03-03 18:27

Det med hastighedsnedgangen, mener jeg bunder i en stor boot partition.
Selvom der ikke ligger mange data på den, kan det gøre reborn langsom under
opstart.
Har jeg ret ?

Bortset fra det, vil jeg anbefale Deepfreeze.
Det virker fint og koster kun 125 pr. maskine.
Mvh
Jess M

Fra : Lise Hougaard

Dato : 27-03-03 17:55

Til Jess & Bjarne
Hej Jess

Det med økonomien er ret væsentligt. Det vil jeg lige have in mente, når jeg
skal konfigurere nye maskiner. Indtil videre fungerer mine rebornopsætninger
perfekt - det er ren fryd. Her den kommende uge har jeg nogle meget dygtige
pilfingre til at teste dem, og hvis kortene holder stand, er de en ubetinget
succes.

Jeg vil prøve at eksperimentere med boot partionens størrelse. I praksis vil
det i vores netværk betyde, at jeg bør køre med mindre harddiske, idet jeg
kun har behov for én partition.

Hej Bjarne

Lækkert at høre fra 'en, der har gode erfaringer med kortet! Hvilken slags
netværk kører I - hvordan opdaterer I?

Mvh. Lise

Fra : Bjarne Albøge

Dato : 29-03-03 17:56

Lise Hougaard wrote:

> Hej Bjarne
>
> Lækkert at høre fra 'en, der har gode erfaringer med kortet! Hvilken slags
> netværk kører I - hvordan opdaterer I?
>
> Mvh. Lise

Vi kører med Linux (debian) på serversiden
DHCP
SAMBA
APACHE
SQUID
DNS
Iptables

Med hensyn til opdatering laver vi én maskine og bruger sncopy
funktionen i SafetyCard til kopiere ud til de øvrige maskiner.
I den forbindelse mangler jeg en funktion i winXp, så der kan tildeles
hostname fra en DHCP-server. (kan håbe at det er en funktion jeg har
overset!)
Linux modtager fint hostname via DHCP

disken på arbejdsstationerne er på 40 gb
20 gb til c: winxp heraf 800 mb til buffer
1 gb til d: winxp
3 gb til e: winxp
10 gb til Linux
resten fri til det "uforudsete"
Via SafetyCard kan der vælges mellem winxp og linux

mvh
Bjarne