Mekaniker svindel eller hvad ?
Fra : Jan L Pedersen

Dato : 20-03-03 18:43

Hejsa jeg køre nu på 3. sæson på en honda cbr 600 fra ´91. Jeg har lige som
alle jer andre glædet mig til at komme ud og trille her til forår igen. Jeg
har siden sidst investeret i en alarm, som ifølge for handleren
(http://www.msecurity.biz/) vil tage ca. 2 timer at installerer for selv en
uerfaren mekaniker ( læs : Mig ) mc´ist.
Fint tænker jeg, den smidder jeg da op til xxxxx hvor min mc står til
vinter opbevaring, så kan de da sætte den på for mig, når nu kåben er af
alligevel.
Igår ringede jeg og spurgte hvad regningen var løbet op i, og HOLD NU FAST
:

Nyt fordæk 1059
og andre små ting bl.a.
simringe ved forgafler + forhjulslejre + oliefilter + simringe forgafler
osv.

Ialt reserve dele for ca.
3000 - OK
Vinter opbevaring
970 - OK
MONTERING AF ALARM - 7 !! TIMER á 400 ialt ca. 2800 -
selv om forhandleren og 3 andre steder som jeg har ringet til, siger det max
tager 3 timer

Men her kommer det værste, som jeg som ikke særlig motor sagkyndig, kan
vurdere om er rimeligt
13 timers arbejde med at montere førnævnte reservedele - 13 timer á
400 kr. det er 5200 kr.

Regning ialt 12136 kr

Lyder det rimeligt, eller er der noget galt...... Pls. hjælp, da jeg selv
synes at 8000 kr. bare for arbejdsløn er ret meget.....

MVH Jan

( som istedet for 5 vinteropbevaringer til samme pris, kan købe endnu en
mc )

Fra : lp

Dato : 20-03-03 18:57

jeg syntes at det lyder volsomt. 12000 det er nok det som min mc koster.
Men ellers, havde du en aftale med værkstedet om, at du skulle blive
orienteret om hvor meget det kom til at koste at gøre din mc forårsklar...
inden at de begyndte at bruge alt for mange timer på det??? for en
retfærdig værkføre, vil da aldrig lave en så dyr reperation uden at oplyse
kunden hvor meget det koster, når det er sådan en stor regning der er tale
om.. men ellers brok dig og brug nogle STORE ord!!
LP
xs 400

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 21-03-03 01:12

Jeg var for et parår siden (i Danmark) ude for noget lignende fra VVS
håndværkere; far og søn. De - det vil sige kun den ene var der - lavede det
samme arbejde i badeværelset som jeg selv kunne have lavet; laver det
normalt selv. Ham der var der var startet på arbejdet kl. 8, og da jeg gik
kl. 11 da jeg skulle til et møde, var der højst ½ time tilbage af for ham.
Jeg modtog dagen, med posten, efter en regning på 2 * 8 timers arbejde +
dele.
Jeg sendte dem et check på det rimelige i regningen, altså arbejdstid fra 7
til 12 og så betaling for delene, og skældte dem huden fuld i et brev og
truede med at gå til klagenævn/advokat. Jeg hørte aldrig siden fra dem. De
havde jo heller intet mistet, men fået den rigtige betaling. Senere ærgrede
mig at jeg ikke gik en anelse den anden vej og istedet
havde betalt lidt for lidt.

Gert Thorgersen

Fra : Jake

Dato : 20-03-03 18:59

"Jan L Pedersen" <jan-mette@paradis.tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
>
> MVH Jan
>
> ( som istedet for 5 vinteropbevaringer til samme pris, kan købe endnu en

Hmm! 7 timer for at montere en motorcykel-alarm lyder af temmeligt meget for
en professionel.
Personligt tog det mig ca 2,5 time at montere alarm og startspærre i bilen
uden at have prøvet
det før! Det øvrige timeforbrug er svært at vurdere eftersom du ikke har
specificeret præcist hvad der
er blevet skiftet/ ordnet.

Du kunne måske overveje (hvis du har lyst (det er sjovt og lærerigt)) at
købe en haynes manual og
så lære at lave det selv
Det ville spare dig for en masse udgifter.

mvh Jake

Fra : Rikki Bjerregaard

Dato : 20-03-03 19:01

Jammen det er jo fulstændigt latterligt...
Jeg har install... selv samme alarm på en vens R1'er og det er sku ikke
let...
Men det tog kun 3½ time og det var min første gang...

Rikki Bjerregaard
Virago 535
http://users.cybercity.dk/~dsl53562/

Fra : H.Kragelund

Dato : 20-03-03 19:12

7 timer så har du monteret et mindre alarm anlæg i et hus!
Jeg har dog aldrig monteret alarm på en MC, men helt ærligt, hvor meget kan
der være i det?

Resten burde kunne laves på en formiddag. Tingenene kunne selvfølgelig
drille for en "tricker" som mig. Men sgu ikke for en proffesionel MC
"meker".

Håber du forstår hvad jeg mener!

mvh
henrik

Fra : Gmod

Dato : 20-03-03 19:12

Den pris du har fået for mont af alarm den holder ikke en skid
jeg er selv mekaniker og det tager max 2 timer for en der har prøvet det før
at ta 7 timer for mont alarm er direkte svindel
eller også kræver det en meget dårlig montør/mekaniker,så jeg ville kræve
nedslag i prisen eventuelt kontakte fabrikanten af alarmen og find ud af
hvad hvad det siger det skal /må tage af tid

resten af din regning ser ok ud
Mvh
Nicolai.T

Fra : John

Dato : 20-03-03 19:21

"Jan L Pedersen" <jan-mette@paradis.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> 13 timers arbejde med at montere førnævnte reservedele - 13 timer á
> 400 kr. det er 5200 kr.
>

> Regning ialt 12136 kr

13 timer lyder for vildt, det burde kunne gøres på 5 - 6 timer max. da de
reperationer du har fået udført er af en karakter som er let at gå til, så
derfor jeg vil sige at du er blevet snydt :-/

John - GSXF600

Fra : Jens Blaabjerg \(rep~

Dato : 20-03-03 20:00

John wrote:

> 13 timer lyder for vildt, det burde kunne gøres på 5 - 6 timer max.
> da de reperationer du har fået udført er af en karakter som er let at
> gå til, så derfor jeg vil sige at du er blevet snydt :-/

For at kunne vurdere det har du vel brug for en komplet liste over de ting
der er skiftet. Er der også tale om motordele kan timeantallet hurtigt løbe
op.

Jens
RD

Fra : Moller

Dato : 20-03-03 19:23

Det er helt klart en anmeldelse der skal ind på http://www.dmcn.dk/ ... så
vi alle kan få afvide hvem denne mekaniker er, for det er tyveri ved højlys
dag.

VH
Lars Molnit
Som kun har haft en MC på værksted 2 gange i sit hele liv :) begge
dækskift.

Fra : lange

Dato : 21-03-03 12:59

> Det er helt klart en anmeldelse der skal ind på http://www.dmcn.dk/ ... så
> vi alle kan få afvide hvem denne mekaniker er, for det er tyveri ved
højlys
> dag.

Fint nok, men så må vi også have hele historien. Hvad er det præcist der er
blevet lavet. Det er lille osv kan dække over hvad som helst.

At lægge den ind med de oplysninger vi har fået indtil nu tjener intet
formål, da vi reelt ikke kan vurdere det arbejde du har fået lavet.

Men jeg vil da gerne tilslutte mig koret der stille sig lidt uforstående
overfor de 7 timer for alarm montering. Han må helt klart skylde dig en
forklaring.

Lange

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 20-03-03 19:29

> [...]
> MONTERING AF ALARM - 7 !! TIMER á 400 ialt ca. 2800 -
> selv om forhandleren og 3 andre steder som jeg har ringet til, siger det

Jeg sælger og montere nogle alarmer til biler, hvor man både kan fjernstarte
bilen og en masse andre ting, hvilket er en lidt mere omfattende montering -
end ikke denne tager 7 timer i en bil, hvor der skal skilles en masse for at
gemme ledningerne.

Det burde i hvert fald ikke tage over MAKS 3 timer at montere alarmen - der
er jo næsten ingen ledninger - der skal jo end ikke monteres c-lås..

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.cf-offroad.dk - Udstyr til 4x4, fælge, spil, snorkler, OME m.v.

Fra : Olav M.J. Christians~

Dato : 21-03-03 00:08

"Jan L Pedersen" <jan-mette@paradis.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

[snip]
> Regning ialt 12136 kr
[snip]

Dvs. at jeg slet ikke skal brokke mig over at min regning 'kun' kom op i
kr. 5166.50 for vinteropbevaring? (4133,20 før moms)

Selve vinteropbevaringen kostede 'kun' 2240, men dertil kom oliefilter,
olie, bagtøjsolie, bremsevæske, tændrør, kølervæske, rens af luftfilter,
'diverse + miljø'. Disse 'små' poster løb ialt op i kr. 733,20. Den post
der overraskede mig mest var nok følgende: 'Sidedæksel': kr. 1160 (+
moms). Måske jeg alligevel skulle have lyttet til gode råd og fundet et
brugt sidedæksel?

Er der nogen der kender et godt sted at sætte sin mc til
vinteropbevaring i hovedstadsområdet? Gerne i det sydlige (Greve).

--
M.v.h.
Olav

Fra : Oros

Dato : 21-03-03 09:18

Olav M.J. Christiansen wrote:
> Selve vinteropbevaringen kostede 'kun' 2240, men dertil kom

Shit det var da en hamper pris medmindre den har stået til opbevaring i
10mdr eller mere!
Nu har jeg kørt hele vinteren på nær en pause hvor jeg holdt i overdækket
carport derhjemme. Men da jeg undersøgte markedet lå prisen da på 100-200kr
pr. måned (inkl. moms) hos de forskellige forhandlere og mekanikere i
nærområdet. Mine forældre lejede desuden et Shurgaard rum også her i Ishøj.
Det er opvarmet og tørt, og adgang til rummet når du lyster (på nær i
nattetimerne) Det alene som værende stort nok til MC lyder da til at være
billigere at leje end din opbevaring, og så har du ydermere plads i rummet
til at opbevare noget andet skrammel hvis du skulle have noget sådanne
liggende og flyde ;)

Men som med alt andet kan man sikkert forhandle sig til en anden pris end
den der opgives på opbevaringen, hvis man har forhørt sig andre steder kan
man jo fortælle at man kan få billigere andetsteds. Hvis forhandleren så har
god plads til overs i sin opbevaring kan det jo være han kommer med et nyt
tilbud. ;) Forhør flere steder, og hold dem op imod hinanden.

mvh
Rasmus Jensen, Ishøj

Fra : Olav M.J. Christians~

Dato : 21-03-03 10:36

"Oros" <orosaraba@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[klip]
> Shit det var da en hamper pris medmindre den
> har stået til opbevaring i 10mdr eller mere!
[klip]

Nej, det var godt nok kun i lidt over tre måneder, men det inkluderer
også et 'stort' eftersyn. Dvs. at man betaler lidt ekstra for at få hele
cyklen checket igennem. Jeg kan ikke helt præcist huske hvad forskellen
er på 'stort' og 'lille' eftersyn (eller hvad prisen er for det lille
eftersyn), men alt andet lige synes jeg det er blevet lidt dyrt når man
jo alligevel skal betale ekstra for reservedele, så jeg overvejer at
finde en anden til efteråret.

--
M.v.h.
Olav

Fra : RuneR \(TDM850\)

Dato : 21-03-03 09:55

Olav M.J. Christiansen wrote:
> [...]

> Er der nogen der kender et godt sted at sætte sin mc til
> vinteropbevaring i hovedstadsområdet? Gerne i det sydlige (Greve).

Jeg betaler 175,- mdr. hos Lydmuren i Stenløse

http://www.lydmuren-mc.dk/

--
MVH Rune Rohleder
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Rune_Rohleder

Fra : Jan L Pedersen

Dato : 21-03-03 15:58

Ja jeg er nettop kommet hjem, knap 12000 kr fattigere, jeg valgte at betale
regningen for at kunne få min mc med hjem... Den er som følgende, og så
håber jeg at I bedre kan hjælpe mig med, om den er rimelig eller ej ( ps.
priserne er uden moms - som først er lagt til sidst på regningen. )

TEKST
Antal Pris

Fordæk skiftet 110/80/17 MTR 2 1
847,20
Forhjulslejre skiftet 2
126,40
Simmering Forhjul 1
71,20
Simmering Forhjul 1
72,80
Gaffelben utætte og mærker i venstre inderben
Simmering Forgaffel 1
104,00
Bøsninger Forgaffel 2
192,00
Bøsninger Forgaffel 2
152,00
Forgaffelolie 0,8
95,36
Komptest OK
Oliefilter
1 71,20
Olie Motul 300 V 3,4
320,96
Ventiler Justeret
Ventildækselpakning 1
304
Køler væske Skiftet 1,5
102
Stoplyskontakt bag 1
54,40
Arbejdstid 13
4108

Vinteropbevaring 4,8
744

Alarm Monteret arbejdstimer 7
2212,00

Ialt
9577,52 +MOMS

11971,90
Pls. Hvad synes I om dette - Synes I det er noget jeg skal gå vidre med
eller er det OK ???

alarm monteringen kom de med en eller anden god søforklaring om, at det
aldrig kunne lade sig gøre at installere på under 7 timer, hvis det skulle
gøres ordentligt....

MVH Jan LP
Fattig - glad for at have fået sin mc igen - mc´ist

Fra : John Jensen

Dato : 21-03-03 16:20

Der er jo trods alt udført en hel del på cyklen, men jeg vil tilslutte mig
de tidligere indlæg mht. at de
7 timer til at montere alarmen er for meget.

Jeg tror desværre ikke du kommer nogle vejne meht. at klage.

/ John
> [...]
> Simmering Forhjul 1
> 72,80
> Gaffelben utætte og mærker i venstre inderben
0,8
> 95,36
> Komptest OK
> Oliefilter
> 1 71,20
> Olie Motul 300 V 3,4
> 320,96
> Ventiler Justeret
> Ventildækselpakning 1
> 304
> Køler væske Skiftet 1,5
> 102
> Stoplyskontakt bag 1
> 54,40
> Arbejdstid
13

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 21-03-03 16:19

> [...]
> aldrig kunne lade sig gøre at installere på under 7 timer, hvis det skulle

Prøv lige at tænk over, hvor mange ledninger der skulle monteres.
Det har jo taget over ½ time pr. ledning...

Fra : Claus Rittig

Dato : 21-03-03 16:45

> [...]
> håber jeg at I bedre kan hjælpe mig med, om den er rimelig eller ej ( ps.
> priserne er uden moms - som først er lagt til sidst på regningen. )

Tjah, det er dyrt at betale sig fra den slags... Jeg synes regningen ser
helt reel uf, dog pånær montering af alarmen. Nu ved du hvor meget der er at
spare på at gøre nogle af tingene selv. Meget af det er ikke ret svært.

> alarm monteringen kom de med en eller anden god søforklaring om, at det
> aldrig kunne lade sig gøre at installere på under 7 timer, hvis det skulle
> gøres ordentligt....

Ja, den er hørt før. Men det er et dårligt værksted der er 7 timer om den
montering - de er simpelthen dårlige håndværkere hvis de ikke kan montere
den ordentligt på mindre end 7 timer.

Hvis nu det var mig (og det er det jo ikke), så ville jeg tage ud til dem
med regningen, og fortælle dem at den er ok - dog ikke 7 timer til
alarmmontering. Fortæl dem at de lige har mistet en fast kunde, og fortæl
dem hvilket værksted der fremover kan regne med din omsætning.

Rittig

Fra : RadioMan

Dato : 21-03-03 18:39

__ SNIP __

- Hvordan er ordentligt?? - Er det som man ville gøre, hvis det var ens
egen, men første gang man skulle gøre det, og ikke har nogen bøger??

Jeg har personligt præsteret som prof radioman og montere temmelig
komplicerede lyd og alarmsystemer i biler, hvor tekniske beskrivelser af
bilernes ledninger er en by i rusland, fordi importørerne vil beskytte deres
egne forhandlere.

Hvis alle ledninger som er blevet berørt er loddet og krympeflexet til UG,
alt der er rørt ved er superpænt forseglet og bundet op, så er syv timer
lige i overkanten, 4-5 havde nok passet.

Hvis alt der er rørt ved lige er klaret med strømtyve eller sukkerknalder,
og tapet med det fra skrivebordet, så er det nok nærmere 1-2 timer.

- Hvordan er cyklen og skille og samle??

Jeg har personligt brugt næsten to timer på at skille min egen CBR1K, lodde
1 ledning til temperaturmåleren, og samle den igen.
- Der er mange ting som spiller ind, meen i de andre 13! timer er den vel
lidt skilt ad i forvejen...

Min erfaring siger mig, at kvaliteten af det udføte arbejde kan svinge
meget med en time til to ekstra... - Men det virker som meget med 7 SYV!!
timer til alarmen...

RadioMan

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 21-03-03 19:04

"RadioMan" <dsl8938@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvis alt der er rørt ved lige er klaret med strømtyve eller sukkerknalder,
> og tapet med det fra skrivebordet, så er det nok nærmere 1-2 timer.

Så meget ekstra tid tager det da ikke, at montere ledningerne korrekt
(lodning og krympeplex)..

> [...]
> 1 ledning til temperaturmåleren, og samle den igen.
> - Der er mange ting som spiller ind, meen i de andre 13! timer er den vel

Og de har forhåbenligt kun sildt den af en gang - de har vel ikke skildt af,
monteret en ledning, samlet det hele, skildt af, monteret en ledning osv...

Fra : Hans Joergensen

Dato : 21-03-03 18:42

Claus Rittig wrote:
> Ja, den er hørt før. Men det er et dårligt værksted der er 7 timer om den
> montering - de er simpelthen dårlige håndværkere hvis de ikke kan montere
> den ordentligt på mindre end 7 timer.

Jeg synes nu også tiden for forgaffel/forhjul plus
olie/kølervæskeskift er noget høj..

Den gang jeg var mekaniker kunne vi sguda godt lave et komplet (og
ordentligt) service på en Ford Mondeo med nye forhjulslejer (de går
tit) og diverse andre småting på under en arbejdsdag..

Og så meget mere avanceret er en MC sgu heller ikke :)

// Hans
--
http://ph33r.dk - It sucks :)

Fra : Henrik B. Larsen

Dato : 22-03-03 19:43

"Jan L Pedersen" <jan-mette@paradis.tdcadsl.dk> wrote in message
news:3e7b2934$0$24653> Pls. Hvad synes I om dette - Synes I det er noget jeg
skal gå vidre med
> [...]
> gøres ordentligt....
>
> MVH Jan LP
> Fattig - glad for at have fået sin mc igen - mc´ist

Jeg synes som så mange andre at du meget gerne må skrive din oplevelse ind
www.dmcn.dk og selvfølgelig angive hvilken forhandler det drejer sig om.
Det er jo rart for os andre at vide hvor vi skal køre hen hvis vi skal have
monteret en alarm efter alle kunstens regler og med guldstik og hele
svineriet

Henrik
www.gsx.dk

Fra : Kaj Gasseholm \(Repl~

Dato : 23-03-03 04:36

"Jan L Pedersen"

Hvor var det ??

--

Med Venlig Hilsen
Kaj Gasseholm

Der tages forbehol for tasdefegl

"If you can't do the time, don't do the crime".

Fra : Jan L Pedersen

Dato : 23-03-03 21:16

Jeg afventer lige deres svar på en ret krikist email, jeg har sendt til dem,
på baggrund af jeres kommentarer - Jeg har stadig ikke modtaget et svar,
men give dem lige en chance til - ellers vil jeg ikke have nogle skrupler
med at afsløre hvor i Jylland, jeg er blevet tørret, både her og på DMC &
Dmcm

MVH Jan LP
Honda CBR600

Fra : Mads Stetter

Dato : 23-03-03 22:38

Jan L Pedersen wrote:
> [...]
> modtaget et svar, men give dem lige en chance til - ellers vil jeg
> ikke have nogle skrupler med at afsløre hvor i Jylland, jeg er blevet

Ok, men selvom det måske ender godt ud, kunne det da stadig være rart hvis
du lagde en anmeldelse ud på dmcn!

Held og lyk med det

MVh Mads Stetter

Fra : Jan L Pedersen

Dato : 24-03-03 16:28

Det gør jeg også, om ikke andet, så for at I ikke bliver snydt, som jeg
efterhånden føler jeg er blevet.......

Angående selve alarmen, vil jeg bare sige, at den fungerer over al
forventning, så det er ikke selve alarmen jeg brokker mig over - tværtimod,
det er det, at på trods af både jeres og importørens instruktioner om
monteringstid, så går de hen og taget over det dobbelte.....

Importøren MseCurity ( jens ) har hele vejen igennem hjulpet mig, både med
skriftlig og telefonisk kontakt....
Til det siger jeg mange tak
Også til jer her i nyhedsgruppen, som igen gidder hjælpe en lidt ( læs :
meget ) mc mekaniker.

MVH Jan LP
Honda CBR 600 F