Karburator
Fra : Jonas

Dato : 20-03-03 16:30

Jeg har en Suzuki VL800 Volusia. På Suzukis hjemmeside står der, at den har
en 'throttle sensor'. Hvad bruges resultatet fra føleren til?
Samtidig har jeg bemærket en hvid ledning, der kommer ud fra karburatoren -
er det føleren? På en amerikansk hjemmeside foreslog flere, at det var til
en karburatoropvarmer - det synes jeg lyder åndssvagt.

På forhånd tak for input og viden.

/J

Fra : Ksa

Dato : 20-03-03 16:41

> [...]
> er det føleren? På en amerikansk hjemmeside foreslog flere, at det var til
> en karburatoropvarmer - det synes jeg lyder åndssvagt.
Det er en gasspjælds positions sensor. Ved det ikke sikkert men jeg går ud
fra at tændings anlægget, bruger gasspjæltes position til at optimerer ja
tændingen.

Kurt Duc.900SL

Fra : Richard

Dato : 20-03-03 17:06

Jonas wrote:
> Jeg har en Suzuki VL800 Volusia. På Suzukis hjemmeside står der, at den har
> en 'throttle sensor'. Hvad bruges resultatet fra føleren til?

Throttle sensoren følger åbningen af gasspjældet og giver et signal til
tændingsanlægget (CDI'en), der bruger dette input til at bestemme
fortændingen. Gasspjældets stilling giver sammenholdt med
omdrejningstallet en indikation af motorens belastning ved det aktuelle
omdrejningstal og dermed en mere præcis fortændingsindstilling. Groft
sagt en moderne afløser for vakuumreguleringen på ældre biler.

> Samtidig har jeg bemærket en hvid ledning, der kommer ud fra karburatoren -
> er det føleren? På en amerikansk hjemmeside foreslog flere, at det var til
> en karburatoropvarmer - det synes jeg lyder åndssvagt.

Throttle sensoren sidder på siden af karburatoren og er monteret på en
udvendig forlængelse af spjældakslen - så skulle du kunne finde den. Den
sidder i et sort plasthus på min Keihin CV-karb (til en SLR650-motor).

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade

Fra : Moller

Dato : 20-03-03 19:30

"Jonas" <jonasdw@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har en Suzuki VL800 Volusia. På Suzukis hjemmeside står der, at den
har
> en 'throttle sensor'. Hvad bruges resultatet fra føleren til?

Stiller tændingen alt efter om du gir gas til hygge, eller smartass
kørsel ;) har det på banditten også, og den sider på siden af kaburatorene,
lille klods, med 3 ledere ud :) ja, det er jo bare et potmeter :)

> [...]
> er det føleren? På en amerikansk hjemmeside foreslog flere, at det var til
> en karburatoropvarmer - det synes jeg lyder åndssvagt.

???? øh, nå.... der er lagt kabler ud til kabunade opvaremere på
banditten også, og i lande med koldt vejr , er det en go ide under
opvarmningen :) husk det er en cruse / hygge maskine du køre på, ikke racer,
og derved er der mulighed for en masse luksus ting :)

> På forhånd tak for input og viden.

Det var så lidt, spørg bare løs... :)

---
VH
Lars Molnit
Bandit 1200 S
MZ ETZ 251 CDi

Fra : Jonas

Dato : 20-03-03 22:30

d. 20/03/03 19:29 skrev Moller på news@molnit.com i artiklen
3e7a08b7$0$253$bc7fd3c@news.sonofon.dk:

> [...]
> opvarmningen :) husk det er en cruse / hygge maskine du køre på, ikke racer,
> og derved er der mulighed for en masse luksus ting :)

Så opvarmning findes altså. Hvad er det der bliver opvarmet?

/J

Fra : Ervin Metzdorf

Dato : 21-03-03 20:45

> d. 20/03/03 19:29 skrev Moller på news@molnit.com i artiklen
> 3e7a08b7$0$253$bc7fd3c@news.sonofon.dk:
>
> Så opvarmning findes altså. Hvad er det der bliver opvarmet?

Svømmerhuset, benzinen om du vil - så der ikke dannes is når benzinen
blandes med den kolde luft fra luftblandedysen ved lave lufttemperaturer.
Ervin
RF900R
som også har varme på.

Fra : Ervin Metzdorf

Dato : 21-03-03 21:40

"Ervin Metzdorf" <metz@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> som også har varme på.
>
>Det skal måske lige bemærkes at de naturligvis kun varmer under en bestemt
temperatur.
Ervin

Fra : Kenneth T

Dato : 22-03-03 09:34

> temperatur.

Tjaa, hvis karburatoren er varmere end varmelegmet, varmer det vel ikke mere
:)

--
MVH
Kenneth T

Fra : Ervin Metzdorf

Dato : 22-03-03 10:50

"Kenneth T" <ken_t@cool.dk> skrev i en meddelelse
> bestemt
> >

> Tjaa, hvis karburatoren er varmere end varmelegmet, varmer det vel ikke
mere

Så hvidt jeg lige kan måle, så slår de til ved under 3 graders
udetemperatur.
Men lidt at et luksus udstyr, hvem f..... gider køre når temperaturen er
under 3 grader
jeg gør i hvertfald ikke.
Ervin
RF900R

Fra : Jens Didriksen

Dato : 20-03-03 21:04

Hey, Jonas: smider du ikke lige en lille anmeldelse af din 800cc ud på ng'en
når du engang får tid til at skrive en (bare dine egne meninger omkring din
mc)?

Jeg har læst lidt om den, men det er jo ikke det samme som en kommentar fra
en der lever med den hver dag...

Didrik

Fra : Jonas

Dato : 20-03-03 22:29

d. 20/03/03 21:03 skrev Jens Didriksen på jens@didriksen.dk i artiklen
3e7a1f30$0$7587$ba624c82@nntp02.dk.telia.net:

> [...]
> mc)?
>
> Jeg har læst lidt om den, men det er jo ikke det samme som en kommentar fra

Jeg har netop lagt en på dmcn.dk

Ellers bare spørg

/J

Fra : Freddy Lang

Dato : 21-03-03 20:56

Jonas wrote:

[SNIP]
> [...]
> karburatoren - er det føleren? På en amerikansk hjemmeside foreslog
> flere, at det var til en karburatoropvarmer - det synes jeg lyder

Måske nok... Jeg har lige købt en værkstedshåndbog (fra Clymer) til min
SV'er, og omme i ledningsdiagrammet er der også vist to "Carburetor
heaters", samt en "Carburetor thermo switch". De er med på alle
diagrammerne, men inde i selve manualen står der kun, at det dækker U.K
models. Så det må jo være noget med, at de skøre englændere rent faktisk
kører med opvarmede karbonader på deres SV'ere.... Men hvem ved, det kan
være, det forhindrer dannelse af kondens.... heaterne sidder åbenbart
direkte i bunden af svømmerhusene.