Olie til deep fry / stir fry
Fra : Knud Hubbard

Dato : 19-03-03 22:06

Hvilken olie bruger man traditionelt til dybstegning i det
kinesiske/cantonesiske køkken?

Jeg har hørt/læst at vindruekerneolie har gode egenskaber til denne
tilberedningsmetode, men jeg synes ikke det lyder helt "rigtigt"
(vindruer og så Kina kan jeg ikke helt få til at "passe" sammen)

Jeg har selv tænkt lidt på rapsolie, da raps også er en traditionel
afgrøde fra visse egne af Kina.

Hvad er den alm. madolie/fritureolie i supermarkederne egentlig
fremstillet af?

Fra : Lars Ehlers

Dato : 19-03-03 23:46

"Knud Hubbard" <knuden_dk@yahoo.dk> wrote in message
> Hvilken olie bruger man traditionelt til dybstegning i det
> kinesiske/cantonesiske køkken?

Mange bruger peanut olie. Jeg stod i kø i supermarkedet forleden og bag mig
stod et par kinesiske fyre med en gigant dunk peanut olie. Jeg kunne ikke
lade være med at spørge, hvad de skulle bruge så meget olie til, og svaret
var, at det var til stir fry på en kinesisk restaurant. Grunden er, at det
ikke ryger ved normale stegetemperaturer, samt at smagen er passer godt til
traditionelle ingredienser.

Dette gælder i det mindste det cantonesiske køkken, jeg ved at der findes
specielle stir fry olier til f.eks. Szechuan eller Hunan køkkenet, da det
oftest er meget "spicy".

--
Lars Ehlers, San Francisco
Arbejde: http://www.digitalpersona.com

Fra : Lars Ehlers

Dato : 20-03-03 00:34

Rapsolie kan også bruges. Nogle sværger til Canola Oil som er et varemærke
herovre, og efter lidt søgning på nettet, fandt jeg ud af, at det er
rapsolie...

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 20-03-03 00:47

Lars Ehlers skrev:

> Nogle sværger til Canola Oil som er et varemærke herovre, og
> efter lidt søgning på nettet, fandt jeg ud af, at det er raps-
> olie...

Ja, raps' engelske navn ("rape") gør sig ikke så godt i markeds-
føring, så de canadiske rapskonger havde brug for et navn til
deres produkt - og det blev så "Canola".

// Klaus

Fra : Knud Hubbard

Dato : 20-03-03 12:04

On Wed, 19 Mar 2003 23:47:26 +0000 (UTC), Klaus Alexander Seistrup
<spam@magnetic-ink.dk> wrote:

>Ja, raps' engelske navn ("rape") gør sig ikke så godt i markeds-
>føring, så de canadiske rapskonger havde brug for et navn til
>deres produkt - og det blev så "Canola".
>

> // Klaus

Alletiders. Tak for hjælpen. Jeg tror jeg gør et forsøg med rapsolie -
s.v.j.h. er peanutolie (jordnød) noget dyrere. Jeg mener også at kunne
huske at rapsolie godt kan tåle de forholdsvis høje temperaturer, som
man skal op på for at dybstege.

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 20-03-03 14:30

[Knud Hubbard | Thu, 20 Mar 2003 12:03:38 +0100]

>Jeg mener også at kunne huske at rapsolie godt kan tåle de forholdsvis høje temperaturer,
>som man skal op på for at dybstege.

Rapsolie kan tåle en del, ja - er dog ikke så god til ultra-høj varme,
men én ting synes jeg er værre: smagen!

Rapsolie har en god og neutral smag i kold tilstand, men efter min
mening giver den en ganske forfærdelig smag når den anvendes til at
stege i.

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Hans Chr. Vang

Dato : 20-03-03 20:05

Sesam olie, mener jeg det samme om, som du mener om Raps olie... og så den
stank, når man steger.. det er for meget..

Jordnødde olie er også lidt potent i sin duft..

HC

Fra : Marianne

Dato : 23-03-03 20:06

> Sesam olie, mener jeg det samme om, som du mener om Raps olie... og så den
> stank, når man steger.. det er for meget..

Så vidt jeg ved, skal man bestemt heller ikke stege i sesamolie - det er en
smagsgiver til *når* retten er færdig (ifgl min kinesiske kogebog).

Det kræver selvfølgelig, at man kan lide sesam

mvh
Marianne