Adskillelse af O-Rings kæde
Fra : Martin Sørensen

Dato : 19-03-03 19:36

Hejsa,

Jeg er ved at pille min bagsvinger af for at udskifte lejerne i den, og i
den forbindelse skal jeg have min kæde skilt ad, da den er 'låst' inde i
bagsvingeren.

Det drejer sig om en o-rings kæde med samleled, og jeg har uden problemer
kunnet pille clipsen af. Selve leddet kan jeg bare ikke skille ad. Er der
noget smart man kan gøre her?

Jeg har haft godt fat med en vandpumpetang og vrikket pladen frem og tilbage
i forsøget på at hive den op, men den flytter sig ikke. Jeg har rengjort
leddet med petroleum, så jeg kunne se det ordentligt, og det ser ikke ud til
at der er noget, der skulle forhindre den i at blive taget af.

Må jeg bruge en varmeblæser på leddet, eller kan o-ringene ikke tåle det?

Mht. lejerne i bagsvingeren, så har jeg aldrig før set nogle lejer der var
så kvæstede. Det er (var) rullelejer, men alle rullerne var hakket i
småstykker og flød rundt inde i bagsvingeren. Der var også mange store
metalspåner inde i den, så den har helt klart ikke haft det ret godt..

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Richard

Dato : 19-03-03 19:57

Martin Sørensen wrote:
> [...]
> småstykker og flød rundt inde i bagsvingeren. Der var også mange store
> metalspåner inde i den, så den har helt klart ikke haft det ret godt..

Hvis der ikke er en smørenippel - og så havde du jo smurt den :) - kan
du med fordel montere en, nu du har gaflen afmonteret. - eller to afh.
af hvordan fedtet kan flyde til lejerne inde i gaffelrøret.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
Dk.fritid.motorcykel-info: http://dfm.divvy.dk/richard_pade

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 19-03-03 20:22

"Martin Sørensen" <mosREMOVE@laxity.dk> wrote:

> [...]
>leddet med petroleum, så jeg kunne se det ordentligt, og det ser ikke ud til
>at der er noget, der skulle forhindre den i at blive taget af.

På 'moderne' samleled bliver sidepladen presset på, så den ikke bare
falder af, hvis clipsen forsvinder. Men det betyder også, at der skal
en (moderat) mængde vold til, for at tage sidepladen af igen...

Hvis du kan komme til at holde igen på sidepladen, mens du giver
pindene nogen dask med en hammer, så kan du måske løsne pladen.

--
Kåre

Fra : wheeler

Dato : 19-03-03 20:55

"Kåre Nejmann" <post@kan.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

Tjahhh du mangler jo helt klart en "kædeadskiller" - har du en "flytbar
skruetvinge"? + et passende afstands-stykke kan du give "klipseleddets
bagplade den med de 2 noter" det fornødne tryk forfra!

Det med at slå på noget "fastgroet", hvor emnet ikke er tilstrækkeligt
fikseret, er som oftest noget hø

Wheeler
--
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=65

Fra : Claus Rittig

Dato : 19-03-03 22:17

"wheeler" <bernhard_wheeler[remove this]@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Tjahhh du mangler jo helt klart en "kædeadskiller" - har du en "flytbar
> skruetvinge"? + et passende afstands-stykke kan du give "klipseleddets
> bagplade den med de 2 noter" det fornødne tryk forfra!

Jeg bruger som regel en passende skruetrækker som jeg presser ned bag
pladen, og så vrikker pladen af ledet - men det skal gøres med lidt omhygge
for ikke at ødelægge O-ringene.

Rittig

Fra : wheeler

Dato : 19-03-03 22:20

> Jeg bruger som regel en passende skruetrækker som jeg presser ned bag
> pladen, og så vrikker pladen af ledet - men det skal gøres med lidt
> [...]

[KLIP]

Enig, men som sagt kæden skal genbruges og den "voldsomme" motionering med
vandpumpetang gav intet resultat - derfor mit foreslag om at presse fremfor
at slå/vride ;-/

Wheeler
--
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=65

Fra : Martin Sørensen

Dato : 19-03-03 22:26

Det har jeg også prøvet, men uden held.

> Enig, men som sagt kæden skal genbruges og den "voldsomme"
> motionering med vandpumpetang gav intet resultat - derfor mit
> foreslag om at presse fremfor at slå/vride ;-/

Samleleddet regner jeg ikke med at genbruge, så det kan vel ikke skade at
være lidt voldelig? De 4 o-ringe følger vel med det nye samleled?

Jeg vil se om jeg kan få sat pres på pladen ved hjælp af en skruetvinge. Så
kan det være at skruetrækkeren kan give det sidste pres for at pladen ryger
af.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : wheeler

Dato : 19-03-03 22:36

"Martin Sørensen" <mosREMOVE@laxity.dk> skrev i en meddelelse

> Samleleddet regner jeg ikke med at genbruge, så det kan vel ikke skade at
> være lidt voldelig? De 4 o-ringe følger vel med det nye samleled?

[KLIP]
Fornuftigt - og ja, de 4 o-ringe medfølger (min erfaring), men "vridet", kan
vel næppe begrænses til blot et enkelt led på kæden?- derfor vores
bekymring!

> Jeg vil se om jeg kan få sat pres på pladen ved hjælp af en skruetvinge.

> kan det være at skruetrækkeren kan give det sidste pres for at pladen
ryger
> af.

[KLIP]
H&L - husk lige at melde tilbage

Wheeler
--
http://dfm.divvy.dk/default.asp?id=65

Fra : Martin Sørensen

Dato : 21-03-03 20:25

> H&L - husk lige at melde tilbage

Jeg har med hjælp fra en hammer haft en flad skruetrækker kilet hele vejen
igennem bag den plade der skal af. Den får mast de to modstående o-ringe
næsten helt flade, men leddet vil altså ikke skilles ad.

Jeg tror jeg må ty til en vinkelsliber, problemet er bare at jeg ikke har
en. Er der nogle i Nørresundby/Aalborg, der vil udlåne sådan en til mig en
lille dags tid?

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Claus Rittig

Dato : 21-03-03 20:50

> [...]
> en. Er der nogle i Nørresundby/Aalborg, der vil udlåne sådan en til mig en

Jep, du kan bare komme forbi og hente den. Det er ikke et stykke værktøj jeg
bruger dagligt
Hvis du er for umobil kunne du måske sende Jacob afsted, han mangler sikkert
alligevel et påskud for at køre en tur. Jeg har en rygskade der driller lige
nu, så jeg er (STIK imod alle planer) hjemme hele weekend'en. Men vil du
være sikker, så ring 98 32 60 16 først.

Rittig

Fra : Martin Sørensen

Dato : 22-03-03 18:28

> Jep, du kan bare komme forbi og hente den. Det er ikke et stykke
> værktøj jeg bruger dagligt

Tak, det var det der skulle til. Sådan en vinkelsliber går jo lige igennem
det hele.
Så fik jeg kæden skilt ad og pillet bagsvingeren helt af, så jeg kunne sidde
og arbejde på den ved siden af.

Vi snakkede lidt om den bolt der holder støddæmperen fast til bagsvingeren,
som var næsten umulig at få ud. Efter at have banket på den i et godt stykke
tid, kunne jeg lige så langsomt banke den helt ud. Det tog tid, men ud kom
den. Den var dog helt brun og fuldstændigt tør. Det skal ihvertfald have
noget grafitfedt inden det bliver samlet igen.

Så mangler jeg bare at få lejerne trukket ud af baggaflen, og det er ikke så
lige til. Jeg kunne næsten forestille mig at det var lavet en aftrækker til
dette? Jeg har i dag givet dem begge enormt meget varme i ca. ½time
tilsammen, men jeg kan ikke rigtigt få fat og trække dem ud. De skal jo også
gerne trækkes lige ud, hvis det skal være rigtigt?

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 23-03-03 17:57

> [...]

>lige til. Jeg kunne næsten forestille mig at det var lavet en aftrækker til
Kan du ikke banke dem ud med en lang dorn fra den modsatte side?
Det var det råd jeg fik, da jeg skulle skifte bagsvingerlejer på min
gamle GSX250.

--
Kåre

Fra : Martin Sørensen

Dato : 23-03-03 18:13

> Kan du ikke banke dem ud med en lang dorn fra den modsatte side?
> Det var det råd jeg fik, da jeg skulle skifte bagsvingerlejer på min
> gamle GSX250.

Jo måske, men sådan en har jeg desværre ikke lige liggende. Jeg har prøvet
med den gamle bagsvingeraksel, men den vil ikke rigtigt. Jeg er også i tvivl
om lejet er rustet helt fast til bagsvingeren.

Lejet er så ødelagt at det muligvis kan lade sig gøre at bøje den indad ved
at bruge en dorn udefra skråt ind på lejekanten. Kan man få den bøjet lidt
ind, så skulle det være en smal sag at få det hele ud. Det er dog lettere
sagt/skrevet end gjort..

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 24-03-03 08:47

> [...]

>med den gamle bagsvingeraksel, men den vil ikke rigtigt. Jeg er også i tvivl
>om lejet er rustet helt fast til bagsvingeren.
Så er du vel begyndt at 'vande' det hele med WD40 et par gange om
dagen..? Det kan gøre store ting, hvis det får lov at virke en dag
eller fem.

>Lejet er så ødelagt at det muligvis kan lade sig gøre at bøje den indad ved
>at bruge en dorn udefra skråt ind på lejekanten.
Altså ikke gennem bagsvingeren?

>Kan man få den bøjet lidt
>ind, så skulle det være en smal sag at få det hele ud. Det er dog lettere
>sagt/skrevet end gjort..
Ja, det har du vist ret i. Mit personlige gæt vil være, at du ikke får
bøjet noget som helst (andet end måske værktøjet) uden ualmindelig
meget vold.

--
Kåre

Fra : Martin Sørensen

Dato : 24-03-03 16:13

> Så er du vel begyndt at 'vande' det hele med WD40 et par gange om
> dagen..? Det kan gøre store ting, hvis det får lov at virke en dag
> eller fem.

Det får noget lignende, bare fra Caramba.

> Altså ikke gennem bagsvingeren?

Nej. Lejet kan alligevel ikke skubbes længere ind, så det skulle der ikke
være nogen risiko for.

> Ja, det har du vist ret i. Mit personlige gæt vil være, at du ikke får
> bøjet noget som helst (andet end måske værktøjet) uden ualmindelig
> meget vold.

Det er så det. Den cylinder af metal der sidder tilbage er så tynd at jeg
tror jeg kunne træde den flad, hvis jeg havde den ude og lagde den på
jorden.

Om det bliver på den ene eller den anden måde, så kommer den nok ud før
eller siden..

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 24-03-03 22:39

>Nej. Lejet kan alligevel ikke skubbes længere ind, så det skulle der ikke
>være nogen risiko for.
Jeg mente nu med dornen gennem bagsvingeren. Sådan ville jeg tro det
var lettest at få lejet ud - men...

>Den cylinder af metal der sidder tilbage er så tynd at jeg
>tror jeg kunne træde den flad, hvis jeg havde den ude og lagde den på
>jorden.
.... hvis det vitterligt er _så_ slidt, så kan det være, din metode er
lige så virksom.

--
Kåre

Fra : Armand

Dato : 20-03-03 00:30

Kåre Nejmann <post@kan.dk> skrev i en

> Hvis du kan komme til at holde igen på sidepladen, mens du giver
> pindene nogen dask med en hammer, så kan du måske løsne pladen.

Ved at slå på nitternes ender risikerer man at vajne ("nitte") enden
hvorefter man først vil få problemer med at få lasken ud over nittens ende
:-|

--
Armand.

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 20-03-03 07:46

"Armand" <armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

>Ved at slå på nitternes ender risikerer man at vajne ("nitte") enden
>hvorefter man først vil få problemer med at få lasken ud over nittens ende
>:-|
Det kunne nok klares med en fil bagefter. Men når Martin nu har en
rigtig kædespringer, så er der jo ikke brug for 'fusker-løsninger'

--
Kåre

Fra : Armand

Dato : 20-03-03 11:29

Kåre Nejmann wrote:

> Det kunne nok klares med en fil bagefter.

Nitterne er hårde som bare fanden, så en fil vil ikke bide!

--
Armand.

Fra : Claus Rittig

Dato : 20-03-03 16:39

> Nitterne er hårde som bare fanden, så en fil vil ikke bide!

Rigtigt, men skal samleleddet bare kasseres, så brug en vinkelsliber, så er
det problem hurtigt løst!

Rittig

Fra : Soren Lindholt

Dato : 21-03-03 10:53

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in article
<b5c55t$5mn$1@abbeden.bunk.cc>...

> Nitterne er hårde som bare fanden, så en fil vil ikke bide!

"Sæt hårdt mod hårdt, som Fanden sagde da han satte røven mod en
slibesten.."

En god fil kan godt tage i nitterne, men det tager rasme tid... Jeg bruger
gerne en roterende slibeskive på boremaskinen med korn 100 papir. Ingen
lettilgængelige vinkelslibere i mit værksted, tak... sådan en
universalnøgle til kædelåse skal man ikke ha alt for tilgængelig...

--
Søren
http://motortosse.dk

Fra : Armand

Dato : 20-03-03 00:21

> [...]
> den forbindelse skal jeg have min kæde skilt ad, da den er 'låst' inde i

Fornuftig mistanke: Lad være med at varme på den!

Skaf&brug en ganske almindelig kædespringer, eller skær (vinkelsliber med
skæreskive) leddet over igennem begge lasker og rod derefter med at adskille
stumperne fra enderne når du har kæden i hånden!

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 20-03-03 00:39

> Skaf&brug en ganske almindelig kædespringer

Kan man godt bruge en sådan? Den er da lavet til nitteled?
Jeg har faktisk sådan en liggende, men den holder fast på 'bagsiden' af
kæden og presser på akslen for at trykke denne ud. Det kan jeg ikke se vil
virke på et samleled.

>, eller skær (vinkelsliber
> med skæreskive) leddet over igennem begge lasker og rod derefter med
> at adskille stumperne fra enderne når du har kæden i hånden!

Ja, det kunne man selvfølgelig, men jeg har desværre ikke lige en
vinkelsliber liggende.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Armand

Dato : 20-03-03 00:58

> [...]
> kæden og presser på akslen for at trykke denne ud. Det kan jeg ikke se vil

Normalt gavner det en sprængning at slibe hovedet ned på kæden/nitteleddet;
men på dit samleled er der jo ikke nogen vajning/nitning på ydersiden hvor
clipsen har siddet, hvorved det ikke bliver noget prblem at trykke nitten
igennem den laske.
På bagsiden er nitte/laske-forholdet det samme som på en kæde/niteled, så
dér er der heller ikke nogen forskel!

Ryg på!
Husk at dn tynde stift på sprængeren skal holdes så kort udstikkende som
muligt => værktøjet skal klemme om leddet førend at man presser med den
tynde stift!!

--
Armand.