Opskrift: Fyldt kalunbryst
Fra : Knud Hubbard

Dato : 19-03-03 18:50

Forleden fik jeg lyst til at eksperimentere lidt i køkkenet, og lave
en variation over den sædvanlige version med soltørret tomat og
mozzarella. Her er hvad jeg fik stykket sammen - det smagte
fortræffeligt, så jeg ville lige dele med gruppen. Måske skal retten
justeres lidt for at få en god balance mellem de forskellige
smagsindtryk.

1 Kalkunbryst (vejede ca. 650g)
2 (eller flere efter behag) Chipotle chili
ca. 150 g norsk myseost
150 g babyspinat
150 g sliced bacon
1 lime
tørret rosmarin
salt
peber
50-75 g smør i tern (1 x 1 cm)

Først fjernes sener og fedt fra brystet.

Dernæst skæres en dyb lodret lomme i kalkunbrystet (uden at skære i
gennem bunden).

Chipotle chilien hakkes og smøres indvendig i den lomme man lige har
lavet (brug gerne lidt af den Adobo sovs som shilien ligger i i dåsen
men vær forsigtig - den er stærk!).

Myseosten skæres i tern på ca. 5 x 5 mm og fordeles i lommen sammen
med babyspinaten.

Der krydres med salt og peber, samt et drys rosmarin.

Til slut lægges sliced bacon ovenpå med overlap mellem skiverne, for
at lukke den fyldte lomme, og der krydres igen med peber og rosmarin.

Det fyldte kalkunbryst placeres i et ovnfast fad og der hældes ca. 1
dl vand i bunden af fadet.

Derefter i en forvarmet ovn i 30-35 minutter ved 200 gr. (min gamle
gasovn skulle have fuldt blus i 45 minutter) - tag ud og lad hvile i
15 minutter inden kalkunbrystet skæres ud i ca. ½ cm tykke skiver.

Væden i bunden af fadet hældes gennem en sigte over i en gryde, gives
et kort opkog og derefter røres smørterningerne i til saucen har en
passende konsistens.

Blandingen af Chipotle chiliens røgede og stærke/lidt skarpe smag med
myseostens søde og salte smag, giver sammen med bacon og rosmarin en
fin balance - især hvis man er lidt træt af kombinationen af tomat og
mozzarella.

Serveres med kogte kartofler eller. ris
Tilbehør: Din favoritsalat og noget godt brød

Fra : Knud Hubbard

Dato : 19-03-03 22:01

On Wed, 19 Mar 2003 18:49:51 +0100, Knud Hubbard <knuden_dk@yahoo.dk>
wrote:

> [...]
>med babyspinaten.
>
>Der krydres med salt og peber, samt et drys rosmarin.

Her skulle der naturligvis have været dryppet limesaft fra en lime -
ups