iBook skærm, rengøring?
Fra : Thomas N

Dato : 19-03-03 15:31

Hejsa

Hvordan gør man nemt og bedst iBook'ens skærm ren?
Der er vist noget med at de ikke tåler hvad som helst af de "almindelige"
kemikalier vi fornøjer os med i hverdagen.

Thomas

Fra : Bitbucket

Dato : 19-03-03 15:49

Thomas N <NOSPAMnews@neumann.dk> wrote:

> [...]
> Der er vist noget med at de ikke tåler hvad som helst af de "almindelige"
> kemikalier vi fornøjer os med i hverdagen.

Køb computerskærmrens hos din radioforhandler eller en
computerforretning.
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : David Blangstrup

Dato : 19-03-03 16:16

On Wed, 19 Mar 2003 15:48:33 +0100, Bitbucket wrote
(in message <1fs2rvs.3iczrr17li5ziN%dev@null.invalid>):

> Køb computerskærmrens hos din radioforhandler eller en
> computerforretning.

Vil det sige, at når jeg bruger almindelig ruderens til min iMac's skærm,
tager den skade? Gælder det også for mit nye Sony TV?

--
David Blangstrup http://david.blangstrup.dk
Allerød, Danmark read my blog!

Fra : Bitbucket

Dato : 19-03-03 16:23

David Blangstrup <firstname@lastname.dk> wrote:

> [...]
> >

> Vil det sige, at når jeg bruger almindelig ruderens til min iMac's skærm,
> tager den skade? Gælder det også for mit nye Sony TV?

Den antistatiske reflexfri belægning på begge skærme tager skade af alm.
ruderens, derfor skal der i begge tilfælde bruges computerskærmsrens.
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 19-03-03 19:06

Bitbucket wrote:

> Den antistatiske reflexfri belægning på begge skærme tager skade af alm.
> ruderens, derfor skal der i begge tilfælde bruges computerskærmsrens.

Det dersens computerskærmrens giver det en antistatisk overflade ?

Jeg bruger selv en hårdt opvredet klud og kun rent vand, men syntes at
skærmen hurtigt bliver støvet igen. Til gengæld har jeg aldrig striber
på skærmen.

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Bitbucket

Dato : 19-03-03 19:23

Henrik Lindskou <sydjyderfjern@worldonline.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg bruger selv en hårdt opvredet klud og kun rent vand, men syntes at
> skærmen hurtigt bliver støvet igen. Til gengæld har jeg aldrig striber

Svaret er nej, det hjælper kun med at bevare den antistatiske overflade.
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 19-03-03 22:48

Bitbucket wrote:

> Svaret er nej, det hjælper kun med at bevare den antistatiske overflade.

Er der nogen råd mht antistatisk overflade ?

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Bitbucket

Dato : 20-03-03 09:03

Henrik Lindskou <sydjyderfjern@worldonline.dk> wrote:

> Er der nogen råd mht antistatisk overflade ?

Lad være med at bruge rengøringsmidler på skærmen. Brug kun fnugfrig
klud, rent vand og computerskærmsrens.
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 20-03-03 10:06

Bitbucket wrote:

> Lad være med at bruge rengøringsmidler på skærmen. Brug kun fnugfrig
> klud, rent vand og computerskærmsrens.

Ja det er forstået, jeg tænke på om der var en skærm rens der fjernede
den statiske elektrisitet.
(det er for mig at se den eneste fordel ved en eventuel skærmrens)

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Bitbucket

Dato : 20-03-03 10:10

> [...]

> den statiske elektrisitet.
> (det er for mig at se den eneste fordel ved en eventuel skærmrens)

Nej det er skærmens belægning (hvis ikke den bliver ødelagt)
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 20-03-03 10:12

Bitbucket wrote:

> Nej det er skærmens belægning (hvis ikke den bliver ødelagt)

Takker for info

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 20-03-03 19:19

In article <3E78E59B.6080307@worldonline.dk>, Henrik Lindskou wrote:

> Er der nogen råd mht antistatisk overflade ?

Ja, jeg har gennem noget tid brugt det grønne Ajax vindues/skærmrens
som giver anti-statisk overflade. Velegnet til TV, Computerskærme etc

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 22-03-03 13:05

Povl H. Pedersen wrote:

> Ja, jeg har gennem noget tid brugt det grønne Ajax vindues/skærmrens
> som giver anti-statisk overflade. Velegnet til TV, Computerskærme etc

Står det på embalagen eller er det dit udsagn ?

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Thomas N

Dato : 19-03-03 21:31

Jeg synes netop at vand giver striber!

Thomas

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 19-03-03 22:48

Thomas N wrote:
> Jeg synes netop at vand giver striber!
>
> Thomas

Ikke her, jeg tøre skærmen af og tøre efter med et rent viskestykke en
gang i ugen.

Henrik Lindskou

Fra : Thomas N

Dato : 20-03-03 11:16

Henrik Lindskou wrote:

> Ikke her, jeg tøre skærmen af og tøre efter med et rent viskestykke en
> gang i ugen.

Ja - det kan jeg også fint på min CRT skærm med "glas" - men ikke på min
TFT på den bærbare. Er det en TFT skærm du gør det på?

Thomas

Fra : Henrik Lindskou

Dato : 22-03-03 13:04

Thomas N wrote:

> Ja - det kan jeg også fint på min CRT skærm med "glas" - men ikke på min
> TFT på den bærbare. Er det en TFT skærm du gør det på?
>
> Thomas

Yep, jeg har både en Apple og en billig AGneovo TFT ingen problemer
altså udover at jeg syntes de samler temmelig meget støv. :-/

--

Mvh.

Henrik Lindskou

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 19-03-03 23:43

Bitbucket wrote:

> Den antistatiske reflexfri belægning på begge skærme tager skade af alm.
> ruderens, derfor skal der i begge tilfælde bruges computerskærmsrens.

Hva du Bitbucket... du bli'r nok nødt til at ta' en tur her
ud til Ølstykke, og fortælle alle mine skærme, at de skal ha'
taget skade, for jeg har gennem årene pudset alle mine skærme
med AJAX-ruderens, og jeg ka' altså ikke se nogle skader.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Bitbucket

Dato : 20-03-03 09:19

Niels Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
> taget skade, for jeg har gennem årene pudset alle mine skærme
> med AJAX-ruderens, og jeg ka' altså ikke se nogle skader.

Hvor gamle er dine skærme?

Jeg vil tro at næsten alle nye skærme har en antistatisk, reflexfri
belægning.

Selvfølgelig gør Flydende Tornado rent, men den belægning der skal sikre
reflexfri, antistatiske egenskaber den overlever det ikke.
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Johnny Louis

Dato : 20-03-03 13:25

> [...]

> taget skade, for jeg har gennem årene pudset alle mine skærme
> med AJAX-ruderens, og jeg ka' altså ikke se nogle skader.

Jeg har 7 TFT skærme der har fået samme behandling og kan heller ikke se
nogen forskel.
Jeg har lige fortalt min kone at det må man vist ikke, hendes blik sagde
"så kan du sgu pudse dine skærme selv" så jeg tror ikke der sker nogen
ændring.

Johnny Louis

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 20-03-03 22:18

Bitbucket <dev@null.invalid> wrote:

> antistatiske

En PowerBook skærm bli'r da ikke statisk opladet i samme stil som en CRT
skærm!?

--
Mvh Martin
| OpenOffice på MacOS X: www.talentmedia.dk/openoffice/ |

Fra : Bitbucket

Dato : 20-03-03 22:58

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> En PowerBook skærm bli'r da ikke statisk opladet i samme stil som en CRT
> skærm!?

http://www.wstore.lt/chslt/FI_Catp1.nsf/$PartNumberLookup/T41ABEU

Om en IBM fladskærm står her:

Screen surface treatment:Antireflective/Antistatic
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-03-03 03:08

Hej David

Læs også mit svar til Thomas.

Ja, risikoen for, at du ødelægger både skærm og TV er tilstede. De fleste af de
her husholdningsprodukter indeholder blankemidler i form af et fedtbaseret
enzym, der gør, at der dannes en meget tynd film på skærmenes overflade. Denne
film kan brænde sig fast i skærmenes coatning og på længere sigt mattere
skærmene, hvilket jo ikke er meningen.

Når en sådan fedtfilm først er brændt fast og nedbrydningen af selve coatningen
er påbegyndt, vil der også ske en ændring i skærmenes farvejustering. Dette vil
nok ikke betyde så meget på et TV, men fx. på en computerskærm, som bruges til
grafiske arbejder som fx. fotokorrektion, kan det være af afgørende betydning.

Så brug et prof middel som omtalte Soilax. Det renser uden at afsætte en
fedtfilm.

mvh. Erik Richard

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-03-03 11:40

> Så brug et prof middel som omtalte Soilax. Det renser uden at afsætte en
> fedtfilm.

Er du rigtig klog? Hvorfor ikke bare bruge ståluld en gang for alle og
få det overstået?

<http://hygienteknik.bai.nu/_/product/default.asp?lProductId=4532>
<http://doityourself.com/store/6148886.htm>

--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 20-03-03 15:02

> Er du rigtig klog? Hvorfor ikke bare bruge ståluld en gang for alle og
> få det overstået?
>
> <http://hygienteknik.bai.nu/_/product/default.asp?lProductId=4532>
> <http://doityourself.com/store/6148886.htm>

*LOL*
M.
--
¨"Dit mod er blot din evne til at undertrykke din angst"(ML)
http://www.belzebub.biz

Fra : Henrik Münster

Dato : 20-03-03 20:28

Morten Lind <mortenlind@mac.com> wrote:

> *LOL*
> M.

Det var ellers meget sjovt at lave en Google-søgning på det. Det gav mig
et indblik i et stykke amerikansk industrihistorie, jeg ikke kendte til.
Det lader til, at der alle tider har været forretningsfolk med nye idéer
og et fantastisk drive.

<http://www.ecolab.com/Publications/75Years/Eco75YrBk-Chpt2.pdf>
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jørgen Tietze

Dato : 19-03-03 16:58

Thomas N <NOSPAMnews@neumann.dk> wrote:

> Hvordan gør man nemt og bedst iBook'ens skærm ren?
> Der er vist noget med at de ikke tåler hvad som helst af de "almindelige"
> kemikalier vi fornøjer os med i hverdagen.

TFT-skærme har det skidt med at blive renset med sæbe der indeholder
alcohol. Brug derfor i stedet noget sæbe uden alcohol eller køb en
micro-fiber-klud hos din brilleforhandler, de virker fantastisk godt

- Jørgen

Fra : Thomas N

Dato : 19-03-03 18:51

Tak for tips!

Thomas

Fra : Magnus Marius Rohde

Dato : 19-03-03 17:09

> [...]

> Der er vist noget med at de ikke tåler hvad som helst af de "almindelige"
> kemikalier vi fornøjer os med i hverdagen.

I manualen til min nye PowerBook 12'' står der følgende:
"Rengøre PowerBooks skærm

Du rengør PowerBooks skærm på følgende måde:
- Luk PowerBook ned, og tag batteriet ud.
- Tør skærmen af med en ren, blød og fnugfri klud, der kun er fugtet med
vand. Undgå at sprøjte væske direkte på skærmen."

Da skærmen er den samme på iBook 12 og PowerBook 12, er det nok også det
samme man skal gøre for at gøre den ren.

Skærmen på bærbare er jo ikke af glas, men af en eller anden form for
plastik, så man skal nok undgå alle organiske opløsningsmidler dvs.
sprit, vinduesrens, computerskærmsrens og alle andre rengørings midler
hvor man ikke helt klart og tydeligt kan læse på deklarationen at _ikke_
er organiske opløsningsmidler i.
Jeg vil tro at selvom der kun står vand i manualen, så sker der nok ikke
noget ved at bruge opvaskesæbevand, hvis skidtet ikke går af bare med
vand. Pas også på med at gnubbe for hårdt for du kan ridse skærmen hvis
der sidder bare ét sandkorn på kluden.

Magnus
--
If it isn't broken, fix it till it is

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 20-03-03 03:00

Hej Thomas

Som jeg tidligere har skrevet omkring rengøring af skærme og andet grej, så
er det begrænset, hvad man _må- bruge til det.

Hvis du køber et produkt, så er "Soilax Spray Cleaner" det bedste produkt på
markedet. Det er et prof produkt, som du kan købe i større radio & TV
forretninger. Det er et skumbaseret middel, som blot sprøjtes på og der
tørres efter med en tør, blød og fnugfri klud. Soilax efterlader ingen film
eller fedthinde som fx. de mere alm. rengøringsspray med blanke-effekt gør.

Alternativt kan du selv lave dit rengøringsmiddel.... Kog noget vand og lad
det afkøle til det er koldt (under 25°). Tilsæt 8-10 dråber biologisk
nedbrydelig opvaskemiddel (syrefri, - fx. MiniRisk eller Neutral) pr liter
vand. Brug igen en blød bomuldsklud. Gør kluden våd og vrid den så hårdt, du
kan og tør forsigtig skærmen af med den våde klud. Eftertørring bør også ske
med en tør, blød bomuldsklud. 'Fidusen' her er, at man skal undgå kalk og
andre stoffer ved at koge (demineralisere) vandet, så derfor vil en el-kedel
med et kalkfilter være godt til selve kogning af vandet.

Og så kan jeg tilføje, at den hjemmelavede opskrift er ganske udmærket til
brug ved rengøring af fx. CD'ere, LP plader osv., hvor man ikke kan/må bruge
fx. skumbaserede midler.

Fra : Thomas N

Dato : 20-03-03 11:19

Konge! Jeg prøver.