Fortsat: Strøm fra bil til CV
Fra : Søren Uttrup

Dato : 19-03-03 08:56

"Carsten Stage" <stage_nospam@fabel.dk> wrote in message
news:b56tov$d0o$1@news.net.uni-c.dk...

> Hvis bilen er monteret med 13-polet multicon (ikke West eller Jäger) så
kan
> hænger med gammelt 7-polet og hænger med 13-polet Multicon tilsluttes. Se
> stikkene på http://www.campingstuff.dk/html/div/12v.php

okay fint nok, men hvad med omvendt, kan CV monteret med 13-polet multicon
tilsluttes en bil
med 7 polet stik ?

Fra : sogs

Dato : 19-03-03 10:43

"Søren Uttrup"

> okay fint nok, men hvad med omvendt, kan CV monteret med 13-polet multicon
> tilsluttes en bil
> med 7 polet stik ?

Hej Søren

Vi har 13 polet Multicorn både på bilen og vores CC og kan køre begge som det nu passer - kører altså også med alm. havetrailere og alle de 7 polet stik ind vores 13 polede hun på bilen - virker fint uden diverse adaptere. Og vores 13 polede passer fint på vennens 7 polede hunstik på deres bil.

Mit køleskab kører dog på et af "ekstrabenene" nr. 9 ude i kanten. Tyk ledning - hvor det i det 7 polede kører på ben 2 der så skal være tyk (min 4 kvadrat). Ben 2 er ved det 13 polede tynd og beregnet til tågelys på anhanget.

Forskellen er altså på CC, at der med 13 polet åbnes for at anvende tågelyset, der er standard. Og at køleskabet ikke kører på 12 V når jeg sætter vores CC med 13 polet i hans 7 polede stik på deres bil. Hvis de skal på en længere tur med vores CC kan der flytte en ledning i CC stikket ( 9 til 2, der så nok heller ikke er etableret på deres bil) eller de kan køre køleboksen på gas - virker fortrinligt, men knap så heldigt på lukkede færgedæk. Og at der ikke er tågelys på CC med et 7 polet stik da vi hellere vil ha køl via 12 V der er gratis.

Der er også en finesse ved brug af tågelys. Nogle hun stik på bilerne har en afbryder der lukker for tågelyset når trailerstikket sættes i. sådan at man ikke blændes af det kraftigere lys fra bilen op på CV. Men det er jo fælles for alle tilkoblinger uden den afbryder.
Vi har aldrig haft brug for det, og hvis afbryderen ikke findes i vores stik, må jeg, hvis det er generende, lige fjerne pæren i tågebaglygten.

Afbryderen er ikke beskrevet i CC s vejledning - men det er egentlig også en funktion der kan være på bilens trailerstik Og jeg mener ikke at jeg fik fat i lige den udgave da jeg hentede dele og diagrammer hos autoelektrikeren.

Varianten fås bl.a fra Hella.

Håber ikke du blev mere forvirret.

Fra : Steen Larsen

Dato : 19-03-03 12:39

In news:UYWda.129863$Hl6.11947733@news010.worldonline.dk,
sogs <sogs@image.dk> typed:
Og
> at der ikke er tågelys på CC med et 7 polet stik da vi
> hellere vil ha køl via 12 V der er gratis.

Det er gas også næsten ca. 40 dogn på 11 kg = ca. 2,50 -4,00
kr pr. døgn afhængi af gasprisen.

MVH Steen.

--
____________________________
Steen Larsen

Fra : sogs

Dato : 19-03-03 19:28

"Steen Larsen"

> Det er gas også næsten ca. 40 dogn på 11 kg = ca. 2,50 -4,00
> kr pr. døgn afhængi af gasprisen.

Ha - nej - desværre, vi har kun plads til 3 kg blå - ( vi har en CC Venezia) er det ikke 156 kr. for en bytter - slemt hvis det er 2 kgs. til 136. Men jeg så på messen, at man som forsøg havde stillet en af kompositflaskerne ned i en frontboks - er det ikke 5 kg og så hjælper det vel lidt - også derfor vi altid vælger strøm på pladserne.
Mon ikke køleboksen bruger godt et par hundrede gr. i døgnet -
Ikke altid småt er godt.
Men det ville på den anden side også være vildt at putte en 11 kgs + flaskevægten på en vogn der trods rigelig fribord til lastemax, hos mig ca. 200 kg . ville komme til at se lidt mystisk ud
Mon ikke de fleste kunne klare sig med en kompositflaske i frontboksen - så er vægten og størrelse stadig rimelig - skal dyrkes lidt.
Mvh sten

Fra : Søren Uttrup

Dato : 19-03-03 12:44

Mange tak for svaret, det hjalp