div i div.
Fra : MT Gr00b

Dato : 18-03-03 23:41

Hej

Jeg har placeret min hjemmesides indhold i sådan en div:

#content {
   border: 1px solid Blue;
   width: 750px; height: 480px;
   background-color: Black;
   font: 11px "MS Sans Serif", Geneva, sans-serif;
   color: White; }

Jeg vil nu gerne have et stykke tekst placeret i nederste højre hjørne
af ovenstående, det prøver jeg således:

#contactinfo {
   margin-right: 0px;
   margin-bottom: 0px;
   padding-right: 0px;
   padding-bottom: 0px;
   float: right;
       }

   Testing...

Men det gir' ikke lige det ønskede resultat - any help ?

/MT

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 18-03-03 23:58

MT Gr00b skrev:

> Jeg vil nu gerne have et stykke tekst placeret i nederste
> højre hjørne af ovenstående, det prøver jeg således:

[eksempel med float]

En float "flyder" bare til højre eller ventre i layoutet. Hvis du
vil placere et element både vandret og lodret skal du bruge
positionering.

Tilføj:

#content { position: relative; }

(ændrer ikke på selve contentboksen, men gør at positionerede
elementer inden i #content placeres i forhold til #content i stedet
for i forhold til fx body)

Og udskift:

> #contactinfo {
> margin-right: 0px;
> margin-bottom: 0px;
> padding-right: 0px;
> padding-bottom: 0px;
> float: right;
> }

- med:

#contactinfo {
   position: absolute;
   bottom: 0px;
   right: 0px;
}

(der skal muligvis også sættes højde og bredde på boksen for at få
udseendet korrekt).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : MT Gr00b

Dato : 19-03-03 02:47

On Tue, 18 Mar 2003 23:57:44 +0100, Jens Gyldenkærne Clausen
<jens@gyros.invalid> wrote:

> [...]
>
>(ændrer ikke på selve contentboksen, men gør at positionerede
>elementer inden i #content placeres i forhold til #content i stedet

Tak - men hvorfor har relative kun betydning for underelementer?
Eller rettere hvorfor har position: absolute; betydning for selve
boksen og position: relative; ikke. Måske skulle jeg prøve at læse
lidt på w3c's hjemmeside....

Tusind mange tak for din hjælp. Ved ikke hvorfor jeg havde sat
margin's istedet for positionering. Havde vist stirret mig rimelig
blind.

/MT

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 19-03-03 03:03

MT Gr00b <t@t.dk> writes:

> Tak - men hvorfor har relative kun betydning for underelementer?
> Eller rettere hvorfor har position: absolute; betydning for selve
> boksen og position: relative; ikke.

Det er fordi position:absolute tager elementet ud af det almindelige
"flow" så det ikke længere tager plads op i forhold til resten af teksten.
Det kan typisk ses hvis man pludseligt hiver noget ud af siden.

Modsat så vil et element med position:relative fylde lige så meget som
det plejer på siden. Hvis man ikke sætter en position med fx left- og
top-egenskaberne, så er det ikke til at se forskel på en
position:static (det er det den er hvis man ikke skriver noget) og
position:relative med offset 0 både vandret og lodret.

Grunden til at give elementet position:relative og ingen offset er at
sørge for at positionerede elementer inden i placeres i forhold til
det ydre element og ikke fx body (som Jens sagde), og samtidigt sørge
for at det ikke kan ses på det ydre element.

> Måske skulle jeg prøve at læse lidt på w3c's hjemmeside....

Det skader aldrig :)
Placering er en af de mere komplicerede detaljer ved CSS. En af dem,
der er en del. Box-modellen er slet ikke for børn! :)

/L

Fra : MT Gr00b

Dato : 19-03-03 17:59

On 19 Mar 2003 03:02:33 +0100, Lasse Reichstein Nielsen
<lrn@hotpop.com> wrote:

<lot's o' valuable stuff>

Takker for forklaringen og vender næsen i retning www.w3c.org .

Vh,