erfaringer med extern maxtor firewire drev~
Fra : jakob

Dato : 18-03-03 21:49

Jeg har tænkt mig at købe et externt firewire harddisk til backup
formål. Jeg har set at maxtor laver en model der skulle være mac
compatibel (personal storage 5000 dv, 120Gb) så hvis der er nogen der
har erfaringer med hvordan den spiller med en mac hører jeg gerne om
det.

Andre alternativer modtages naturligvis med interesse.

Derudover har jeg hørt at den kun kan bruges sammen med enten mac, eller
pc men ikke begge samtidig til at udveksle filer, kan det passe ??

Endelig vil jeg gerne have anbefalet et backup program der kan bruges
til automatisk at lave et ghost/backup til den eksterne disk fra maccen.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-03-03 04:07

Hej Jakob

jakob wrote:

> [...]
> compatibel (personal storage 5000 dv, 120Gb) så hvis der er nogen der
> har erfaringer med hvordan den spiller med en mac hører jeg gerne om

Af de 2 Maxtor FW diske, jeg har haft med at gøre, var den ene noget af en
prøvelse, mens den anden fungerede udmærket. Selve HD'erne var af typen
DiamondMax 740, og der er desværre kommet en del diske af netop den type
med nogle grimme fejl, som gør, at de ret og slet 'dør' på samme måde som
div. IBM diske.

> Andre alternativer modtages naturligvis med interesse.

Seagate, Maxtor Fireball og Western Digitals. Disse diske bruges i både
LaCie, VST og i 'byg-selv' løsninger. Seagate anbefales som værende de mest
stabile til selvbyg.

> Derudover har jeg hørt at den kun kan bruges sammen med enten mac, eller
> pc men ikke begge samtidig til at udveksle filer, kan det passe ??

Hvis du tænker på, om du kan bruge en FW disk, der har 2 porte ud, så du
kan have dem kørende på hhv. Mac og PC samtidig, så er det korrekt. Det kan
man ikke. Desuden kan en PC jo ikke umiddelbart læse HFS+´diskstrukturen,
hvis en disk er Mac formattert. I så fald skal du have fat i 'MacDrive2000'
til PC'en. Hvorimod Mac'en ganske udmærket læser og skriver til en PC
formatteret FW dsik.

Du kan dog ikke bruge div. Mac programmer som Norton og DiskWarrior på en
PC formattere FW disk, så evt. rep. skal foregå fra PC'en med evt. PC ver.
af NU eller et andet tilsvarende rep.værktøj.

> Endelig vil jeg gerne have anbefalet et backup program der kan bruges
> til automatisk at lave et ghost/backup til den eksterne disk fra maccen.

Hvis du har seneste version af Norton Systemworks Mac Edition, så medfølger
Retrospect Express gratis. Ellers vil jeg umiddelbart anbefale Synchronize
Pro til klassiks Mac OS og Synchronize Pro X til Mac OS X. Du kan hente en
'working Demo' på www.qdea.com.

SilverKeeper er et andet godt program fra LaCie. SK er carbon, så det er
fuldt kompatibelt med både klassisk Mac OS og med OS X. SilverKeeper er
freeware og kan hentes på www.lacie.com -> downloads, eller via
www.versiontracker.com.

Alle tre programmer kan køre auto backup, interval backup og manuel backup.

mvh. Erik Richard

Fra : Flemming Rubini

Dato : 19-03-03 08:03

> SilverKeeper er et andet godt program fra LaCie. SK er carbon, så det er
> fuldt kompatibelt med både klassisk Mac OS og med OS X. SilverKeeper er
> [...]

http://www.lacie.com/dk/products/family.htm?id=10011

vh Flemming Rubini