køleskab
Fra : Henrik Knudsen

Dato : 18-03-03 21:05

Hej nu er jeg forvirret, jeg har fået et køleskab, det kan køre 12 v 220 v
og på gas det er jo veldig.... nu har jeg kikket lidt nærmere på det og bar
på sidder der noget der ligner en tank og i tanken der er noget der ligner
en oliepind på en bil, tanken er tom, skal der være noget der i eller skal
den være tom ???? hvis der skal hvad er det så der skal i ???

Fra : Jørgen L.

Dato : 18-03-03 21:30

> [...]
> en oliepind på en bil, tanken er tom, skal der være noget der i eller skal
> den være tom ???? hvis der skal hvad er det så der skal i ???

Du kan se en demo på http://www.dometic.se/node882.asp
om det gir dig svar ved jeg ikke.

Hilsen Jørgen

Fra : Kim Olsen

Dato : 18-03-03 21:52

Hej Henrik

Jeg tror ikke dit skab fejler noget.

Et camping køleskab fungerer via fordampning af en eller anden væske i et
lukket system. Modsat et alm. køleskab der bruger en kompresser.

Den store beholder er givetvis den der indeholder spiralen hvori
fordampningsvæsken varmes op.
Fra nedenaf med gas og indefra med et af de to varmelegemer til hhv. 12v og
220v.

Mit eget electrolux campingskab har også en slags rystepind sat ind i
spiralen.
Jeg ved ikke hvorfor, men den kunne måske være med til at holde på varmen??

Denne gammeldags konstruktion har een fordel fremfor alm. køleskabe. Den er
lydløs.
Den har til gengæld den ulempe, at den ikke kan køle ubegrænset. Min
erfaring siger at mere end 25 grader under udetemperaturen skal man ikke
regne med i selve skabet.

hilsen

Kim Olsen

Fra : edob

Dato : 19-03-03 09:59

> erfaring siger at mere end 25 grader under udetemperaturen skal man ikke
> regne med i selve skabet.

A pro pos køleskab i CV kunne jeg tænke mig at indbygge et par 12 volt
blæsere til at "røre" i luften bag skabet. Jeg har set Hans Jørgens
hjemmesider beskriver en simpel konstruktion til styring af blæserene.

Spørgsmål: Føleren (NTC-modstanden) er den tænkt anbragt inde i køleskabet
eller udenfor på skabets bagside ???

Er her iøvrigt nogen som har erfaringer med resultatet af at anbringe
blæserne - sænker det temperaturen i skabet mærkbart ??

Venlig hilsen, Frank

Fra : Peter Sørensen

Dato : 19-03-03 10:36

Jeg har tidligere monteret en 220v blæser bag udluftningsristen og det
gjorde at temp i køleskabet faldt og at der kunne produceres isterninger
ret hurtigt ved en temp. omkring 40 grader, det var umuligt før blæseren.

12v blæsere skulle virke lige så godt.

Fra : T. Hartung

Dato : 19-03-03 20:57

> [...]
> hjemmesider beskriver en simpel konstruktion til styring af blæserene.
>
> Spørgsmål: Føleren (NTC-modstanden) er den tænkt anbragt inde i

nja - den må vel næsten skulle sidde bag på køleskabet da den skal føle at
den omgivende temperatur er for varm og derved starte blæseren

> Er her iøvrigt nogen som har erfaringer med resultatet af at anbringe
> blæserne - sænker det temperaturen i skabet mærkbart ??

Ja afgjort - men det virker kun i udlandet syd på - herhjemme er der
sjældent et problem. Jeg selv har indbygget end blæser fra en PC'er 12V
ingen føler bare en tænd/sluk kontakt - den tænder jeg så for når jeg er syd
på - no porblemo - herhjemme køre den faktisk aldrig.

mvh
T. Hartung

Fra : Kim Olsen

Dato : 19-03-03 22:31

Jeg har faktisk to blæsere monteret.
en til indsugning og een til udsugning.
Udsugningen ud for kondesatoren (køleripperne øverst) og indblæsningen
nederst.
Det er monteret til 12 volt er består af to pc blæsere, samt en gammel
manuel termostat med extern føler (aner ikke hvor den kommer fra).
Det virker fint, men kan stadig ved 40 grader udenfor IKKE følge med - men
det hjælper. Desværre bruger det også en del strøm - som kun betyder noget,
når man kører alt på 12 volt.

Hilsen
Kim Olsen

Fra : edob

Dato : 21-03-03 09:45

Tak for diverse indlæg ang. ventilatorer til køleskab.

Jeg har besluttet mig for 2 stk blæsere. 1 blæser som tager "kold" luft ind
gennem et hul i bunden af CV, og 1 blæser som hjælper luften ud gennem den
øverste rist.

Vil bruge 12 volt DC blæsere som er nemme at regulere omdrejningerne på så
blæserstøjen minimeres og justeres efter behov.

Venlig hilsen, Frank

Fra : sogs

Dato : 21-03-03 16:32

"edob" <frankhan@mail.dk> skrev i en meddelelse news:3e7ad0f6$0$20532$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
>
> Vil bruge 12 volt DC blæsere som er nemme at regulere omdrejningerne på så
> blæserstøjen minimeres og justeres efter behov.

De bør være så store du kan finde dem - samme effekt ved nedregulerede lave omdrejninger - Jeg fandt engang i en rodekasse i en PC butik en lille dims med en termistor (?) der selv kunne regulere ekstra blæseren i fronten af pcen s omdrejninger op og ned efter behov. Der var også et par små justeringer så man kunne sætte max og min - (10 kr. Du kunne også prøve at sætte blæserne i serie - altså sådan at strømmen går gennem den ene til den næste - kører sådan på 6 V og er du heldig passer det fint og nemt. Bedst hvis blæserne er ens -
PC blæsere bruger mindst strøm og fås vel op til 10 eller 12 x cm. Nu er det ikke lige sæson for loppemarkeder - men spøg efter det du ikke ser hvis der er en lovende "butik" Forsøg bør ikke koste en bondegård.
Du skal nok finde en egnet ventil eller spjæld til det hul i gulvet så der kan lukkes - ikke løber vand ind når vognen kører. Husker, at man dengang det var oppe havde nogle overvejelser.
Beklager hvis du allerede havde tænkt på desse

mvh sten

Fra : edob

Dato : 22-03-03 09:58

Hej Sten

Tak for dit indlæg. Jeg har netop bestilt 2 stk blæsere hos
www.el-supply.dk netbutik, 120 x 120 x 40 mm. Så ser jeg lidt på hvordan
styringen skal udformes. I en PCér sidder der noget elektronik som sørger
for hver gang PCén tændes, starter blæserne op med fuld spænding for at
sikre at de kommer igang. Derefter nedreguleres omdrejningerne efter behov.
(lille behov når PCén startes og er kold). Det må være noget i den retning
der er behov for.

Rigtig, indtaget i bunden af CVén skal skærmes mod vand fra vejen. Har til
en air condition lavet afskærmninger med kobberplade. Vil antagelig gøre
det samme her. Håber det er besværet værd.

Venlig hilsen, Frank.

Fra : sogs

Dato : 22-03-03 12:43

"edob"

> Håber det er besværet værd.

Lyder som om du har tjek på det Jo dem der beskrev deres anstrengelser var vist meget tilfredse. Tilgang af køligere luft fra under vognen er sikkert en stor forbedring.
Findes vist på nogle CV mærker og du kan måske se hvordan man har lavet det der.

mvh sten

Fra : sogs

Dato : 22-03-03 14:05

"edob" <