Køling til server rum
Fra : Ukendt

Dato : 18-03-03 20:24

Hejsa

Jeg vil gerne hører om der er nogle der ved noget om køling af server rum.

Jeg har snakket med nogle forskellige mennesker omkring dette, nogle sider
at køleenheden indenfor skal være større effektmæssigt end den udendørs
enhed. Mens andre siger det er ok de bare er lige store....

Nogle kommentare / link omkring dette emne.

Jens

Fra : Morten L.

Dato : 19-03-03 10:28

"Jens" <dataengeneer [at] hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> enhed. Mens andre siger det er ok de bare er lige store....
>
> Nogle kommentare / link omkring dette emne.

Du ringer til en kølemontør, der har lidt erfaring i serverrumskøling -
eller i det mindste god erfaring emd køling.
Gør op med dig selv, hvor vigtig køling er, hvilken oppetid du vil have
(redundante køleanlæg er MINDST lige så vigtigt som alet mulig andet
redundans - da køling langt oftere går død..)

Endeligt - en temperatur-sensor, der alarmerer alarmcentralen, sender SMS'er
eller et eller andet ved f.eks. 30 grader, så du kan nå ud og gøre noget,
inden den NÆSTE temperatur-sensor, der trigger ved 35-40 grader slukker for
strømmen til alle servere.

Husk slukningsanlæg...

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 20-03-03 20:21

On Tue, 18 Mar 2003 20:24:12 +0100, "Jens" <dataengeneer [at]
hotmail.com> wrote:

>Hejsa
>
>Jeg vil gerne høre om der er nogle der ved noget om køling af server rum.

Lidt

>Jeg har snakket med nogle forskellige mennesker omkring dette, nogle sider
>at køleenheden indenfor skal være større effektmæssigt end den udendørs
>enhed. Mens andre siger det er ok de bare er lige store....

Fan-coil'en (den indenfor) plejer at have større "effekt", da man så
undgår en udtørring af luften. Mindre fulgt i luften=dårligere køling,
da der så ikke er så mange partikler/vanddråber til at bortlede
varmen. Men der skal selvfølgelig ikke være fugtigt

Dimensioner anlægget til minimum 3x afgivet effekt. Der bør være
mindst to seperate køleanlæg (på hver 1½x afgivet effekt). Husk at alt
varmen skal ud igennem anlægget. Effektiviteten ændrer sig ikke hvis
det er koldere udenfor (hvis anlægget er korrekt dim.)

Hvis det er muligt, er en indblæsning under gulv og afsug fra toppen
af skabe en fordel, da der så kan være varmere i selve rummet, og
skabene holdes kolde. Her skal man så være opmærksom på evt. kondens
på udstyret, hvis der er stor forskel i lufttemp. Man skal også være
opmærksom på, at hvis ventilationen stopper, bliver der hurtigt meget
varmt i skabene/serverne.

Alarm for over-temp. (jeg har min til at stå på 24°C). Det er bedre at
have det lidt varmere, end temperaturen svinger for meget.

Husk at ventilationen skal afbrydes ved brandalarm.

Husk at købe en serviceaftale med et rimeligt tilkald-respons, da et
køleanlæg altid går i stykker lørdag aften kl 23:45, og det viser sig
at kompressoren ikke findes som standard, eller er udgået. Efterse
anlægget 2 gange om året (inden sommer, og i oktober/november, så alle
blade mv. er fjernet inden frosten for alvor sætter ind).

Regn ikke med at det holder mere end 5 år, så er det alligevel blevet
for lille.

Få monteret en kWh måler på anlægget, så du kan holde øje med
strømforbruget. Ikke af sparehensyn, men en dårlig kompressor, eller
andre fejl, viser sig ved øget forbrug (vi steg ca. 100kWh/uge, da
vores kompressor efterfølgende måned stod af).

Så kan jeg ikke lige komme i tanke om mere...

--

/Dan MOrtensen
Svar ikke pr. mail, da din mailserver vil blive blacklisted

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-03 20:34

Hej Dan

Er der nogle mærker som er bedre end andre? Det er kanon svært for alle
sælgere siger selvfølgelig at netop DERES mærke er det bedste

Fra : Dan MOrtensen

Dato : 21-03-03 23:18

On Thu, 20 Mar 2003 20:33:34 +0100, "Jens" <dataengeneer [at]
hotmail.com> wrote:

>Hej Dan
>
>Er der nogle mærker som er bedre end andre? Det er kanon svært for alle
>sælgere siger selvfølgelig at netop DERES mærke er det bedste

Næ, bare det er et "anerkendt" mærke. Vi bruger York for det meste.

Og så et det med at få en god servicekontrakt. Det er så op til jeres
driftsikkerhed, og servicen også skal gælde nat og week-end. Vi har
8-16, men vi har også et backup-anlæg, som tager over ved >22°C i
rummet. Så kører det også af og til, så det ikke sætter sig fast.